نیاز صنعت در سرفصل‌های دانشگاهی تعریف نمی‌شود/ برگزاری دوره‌های آموزشی واحد تربت جام برای کشاورزان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام گفت: برای افزایش اطلاعات و آشنایی کشاورزان در زمینه کشت زعفران به برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با نحوه کشت و آفات پرداخته‌ایم.

حمید شهابی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ظرفیت های رشته های علوم پایه در این دانشگاه اظهار کرد: واحد دانشگاهی تربت جام در زمینه رشته های علوم پایه فعالیت هایی داشته که به طور مثال می توان به رشته ریاضی اشاره کرد؛ ولی به دلیل استقبال کم دانشجویان این رشته از بین رفت، به همین دلیل درخواستی هم در این زمینه نداشته ایم.

وی افزود: بیشتر دانشجویان تمایل دارند انتخاب رشته‌شان در زمینه رشته های کاربردی باشد؛ به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام سعی کرده که بیشتر فعالیت هایش در زمینه رشته های کاربردی و تعدادی از رشته های علوم پزشکی باشد.

شهابی از تأسیس تعدادی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام خبر داد و گفت: در حال حاضر در دانشگاه، رشته های پزشکی نداریم؛ ولی قصد داریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رشته هایی شبیه به پرستاری و علوم آزمایشگاهی تأسیس کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام درباره فعالیت این واحد دانشگاهی در زمینه اشتغال دانشجویان تشریح کرد: در واحد دانشگاهی تربت جام پتانسیل های مناسبی برای فعالیت در زمینه علم و فناوری وجود دارد که ظرفیت های آن در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تفاهم نامه هایی با تعدادی از شرکت ها امضا شده که در حال انجام کارهای اقتصادی با این شرکت ها هستیم و طبیعتا به این معنا است که این شرکت ها به نیرو نیاز دارند.

وی ادامه داد: طبیعتا نیروهای این شرکت ها که به نوعی دانش بنیان محسوب می شوند، باید تحصیل‌کرده باشند که در حال حاضر تعداد این نیروهای فعال کم بوده و در تلاش هستیم این تعداد را افزایش دهیم. دو شرکتی که دانشگاه در حال همکاری با آن ها است، در زمینه آزمایشگاه آب، خاک، کشاورزی و دیگری در زمینه اسید آمینه بوده که در زمان راه اندازی به تعدادی نیرو نیاز داشتند.

شهابی با بیان مشکلاتی در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت، تصریح کرد: متأسفانه نیازهای صنعت در سرفصل‌های دانشگاهی تعریف نمی شود و اگر هم تعریف شود به صورت کلی خواهد بود. در واقع صنعت نیاز به دانش های فنی و تخصصی‌تر دارد؛ به طور مثال دانشگاه باید در زمینه کشاورزی دوره های گلخانه ای را برگزار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام ادامه داد: در زمینه رشته های فنی باید به ظرفیت های تخصصی و فنی موجود در کارخانه ها که در سرفصل های دانشگاهی قرار ندارند توجه کرد، البته برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت می تواند به این امر کمک کند. به همین دلیل اقداماتی برای آوردن صنعت در دانشگاه انجام شده که می توان به راه اندازی مرکز رشد اشاره کرد.

شهابی از مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در طرح پایش خبر داد و گفت: به دلیل فعالیت استان خراسان رضوی در زمینه کشاورزی، مأموریت واحد دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در همین راستا بوده است و تفاهم نامه‌های دانشگاه با سایر شرکت ها هم در زمینه کشاورزی خواهد بود.

وی تأکید کرد: در هر منطقه‌ای مشکلات و مسائلی وجود دارد که از نظر ما بسیار راحت بوده؛ ولی متأسفانه به دلیل آنکه این مشکلات به دانشگاه ارجاع داده نمی شود، دانشگاه تمایلی به حل این مسائل نخواهد داشت.

رئیس واحد تربت جام با اشاره به این مشکلات گفت: بیشتر مشکلات موجود در منطقه ما و سایر مناطق استان در زمینه کشاورزی است. به طور مثال اسید آمینه محصولی است که از سایر کشورها وارد می شود، در صورتی که در ایران تعداد محدودی از شرکت ها به تولید این محصول می پردازند. اگر ما بتوانیم به تولید این محصول در کشور بپردازیم از نظر اقتصادی برای کشور و کشاورزی منطقه موثر خواهیم بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در ادامه افزود: علاوه بر افتتاح این آزمایشگاه به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه کشت و آفات برای آشنایی و افزایش اطلاعات کشاورزان با محصول زعفران اقداماتی انجام داده ایم.

شهابی درباره روند تأمین هزینه های دانشگاه از طریق درآمدهای غیر شهریه‌ای گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام از دو طریق به تأمین درآمد های غیر شهریه ای خود می پردازد. یکی از این روش ها استفاده از دارایی های دانشگاه، اجاره دادن املاک یا همکاری با بخش های مختلف است که به طور مثال می توان به اجاره دادن خوابگاه یا انتشارات دانشگاه توسط بعضی از واحدها اشاره کرد. روش دیگر انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های فنی است که دانشگاه انجام این کار را هم در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026784

وب گردی

وب گردی