راه اندازی سامانه رای صحیح ابتکاری نو در قوه قضاییه است

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در دیدار با رئیس دیوان عدالت اداری خواستار راه اندازی کمیته مشترک برای افزایش تعاملات پژوهشی شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه، دکتر سید حجت‌الله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر محمدکاظم بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در این دیدار با بیان اینکه دیوان عدالت اداری با ظرفیت های گسترده نیازمند همکاری‌های پژوهشی با پژوهشگاه قوه قضاییه است، اظهار کرد: دیوان عدالت اداری در 4 ماه اول سال نزدیک به 34 رای وحدت رویه صادر کرده که در این زمینه پژوهشگاه قوه قضاییه با توجه به ظرفیت های خود باید به صورت وِیژه در نحوه استدلال آرا بحث و بررسی کند.

وی ادامه داد: پژوهش با استدلال قوی در برهه‌هایی که شاهد اختلاف نظر بین قضات در خصوص یک موضوع هستیم، می تواند حائز اهمیت باشد و در اصل گره‌گشای اختلاف نظرها باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: پژوهشگاه قوه قضاییه در همین راستا می تواند بسیار در تصمیم گیری و تصمیم سازی های دیوان عدالت اداری موثر و مفید فایده ظاهر شود و تحقق این امر نیازمند ارتباط تنگاتنگ طرفین است.

وی با بیان اینکه نشریات و کتاب های دیوان عدالت اداری تنها از طریق قوه قضاییه باید منتشر شود، خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری نیازمند همکاری بیشتر با انتشارات پژوهشگاه برای نشریات و کتب خود است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی دیوان عدالت اداری را به دلیل عملکرد خوب جزو نهادهای موفق و قابل معرفی به دنیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

وی در ادامه به اصلاحات قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: دیوان عدالت اداری از یک سو در برخی از موضوعات در برداشت از قانون و نحوه رسیدگی به پرونده ها بین قضات دچار اختلاف نظر بود و از سوی دیگر در مقام اجرا با بعضی از تنگناها روبرو می شد که شاید افرادی که به صورت تئوری با آن روبرو می شدند زیاد برای آنها قابل لمس نباشد در همین راستا اصلاحاتی را پیشنهاد دادیم تا بتوانیم این مشکلات را به نحوی برطرف کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: راه اندازی سامانه رای صحیح جزو برنامه های سال جاری دیوان عدالت اداری است و در این زمینه پژوهشگاه با وجود ظرفیت های خود می تواند ما را یاری رساند.

در ادامه این دیدار دکتر سید حجت‌الله علم الهدی با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه آمادگی کامل برای همکاری پژوهشی و علمی با دیوان عدالت اداری دارد، اظهار کرد: پژوهشکده استخراج و مطالعات رویه قضایی (آرا) با داشتن گروه استخراج آرا دیوان و با توجه به دسترسی به آرای شعب باید تعامل بیشتری در زمینه پژوهشی با دیوان عدالت اداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد تقویت پژوهشکده های پژوهشگاه خواهیم بود، تصریح کرد: گروه دیوان در زمینه های آرای وحدت رویه و بحث اختیارات رئیس دیوان عدالت باید فعالیت بیشتری داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه خواستار ایجاد سازوکار جدید در قالب کمیته مشترک بین پژوهشگاه قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری برای افزایش همکاری‌های طرفین شد و افزود: پژوهشکده حقوق عمومی و بین الملل این پژوهشگاه در آینده نزدیک گروهی را تحت عنوان گروه حقوق اداری تشکیل می دهد تا با حضور قضات دیوان عدالت اداری با نیاز سنجی و موضوع شناسی در مباحث پژوهشی بتواند به نحو مطلوبی ورود موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیته مشترک باید با استفاده از ظرفیت قضات، اساتید،نخبگان و پژوهشگران خدمات بیشتری در عرصه پژوهشی و علمی به دیوان عدالت اداری ارائه کند.

دکتر علم‌الهدی در پایان راه اندازی سامانه رای صحیح را ابتکاری نو در قوه قضاییه دانست و تصریح کرد: پژوهشگاه قوه قضاییه در بحث و بررسی آرای صحیح و حتی بحث پیشگیری برخی موضوعات می تواند کمک حال و در جهت آسیب شناسی موضوعات همیار دیوان عدالت اداری باشد.

کد خبر: 1026804

وب گردی

وب گردی