آیا درگیری اسرائیل با حزب الله خاتمه یافته است؟

دورنمای نبرد و سناریوهای پیش رو نشان می دهد که اسرائیل در میان و بلند مدت به سمت و سوی تشدید تنش ها با حزب الله و ناامن سازی مرزهای لبنان پیش خواهد رفت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از حمله تلافی جویانه حزب الله به یک خودرو نظامی اسرائیلی ثبات نسبی به مرزهای لبنان بازگشت و کارشناسان نظامی از اعاده بازدارندگی متقابل در این منطقه خبر می دهند. با این حال گمانه زنی های متعددی در این رابطه وجود دارد و شواهدی نیز احتمال تکرار حملات پیش دستانه اسرائیل را تقویت می کند.

با عطف به این واقعیت و شکنندگی اوضاع، بررسی و تحلیل سناریوهای پیش رو و دورنمای توازن، ثبات و جنگ در این منطقه به یک اصل مهم تبدیل شده است. بنابراین این نوشتار تلاش خواهد کرد در ورای ثبات ظاهری با برداشتی واقع بینانه از اهداف و سیاست های تهاجمی و تدافعی اسرائیل سناریوهای پیش روی را مورد مداقه قرار دهد.

سناریو اول؛ اعاده بازدارندگی

سناریو اعاده بازدارندگی و بازگشت به شرایط پیش از حمله اسرائیل به ناحیه «ضاحیه» در بیروت طرفداران خاص خود را دارد. آنان معتقدند حزب الله که در حال ارتقای توان نظامی و ساختار امنیتی خود است، نمی خواهد پیش از دستیابی به قابلیت های شکست اسرائیل، با آن وارد یک جنگ فرسایشی شود.

همچنین این کارشناسان نظامی و سیاسی برای این باورند در این مقطع اسرائیل از یک نبرد گسترده و همه جانبه با محور مقاومت در لبنان اجتناب خواهد کرد. در همین رابطه روزنامه «اللواء» چاپ لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک خود فاش کرد که اسرائیل از روسیه درخواست کرده است بر حزب الله فشار وارد کند که بار دیگر به قواعد درگیری سابق و به ویژه قطعنامه 1701 پایبند باشد.

این منابع در ادامه می افزاید تل آویو به روسها تعهد داده است که رزمندگان حزب الله را در سوریه (همانند آنچه در عقربا سوریه رخ داد و رزمندگان حزب الله را هدف قرار داد) دیگر هدف قرار ندهد و قطعنامه 1701 را هم نقض نکند به شرطی که حزب الله هم به قواعد درگیری سابق پایبند باشد.

این سناریو با تلاش های دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا نیز بیشتر تقویت می شود. «مایک پامپئو» با طرفهای رسمی لبنان از جمله «سعدالحریری» نخست وزیر برای فشار بر حزب الله با هدف توقف عملیات نظامیاش علیه اسرائیل تماس گرفته و اینکه حزب الله به همان پاسخی که داد و خودروی نظامی اسرائیل را در نزدیکی شهرک «آویویم» هدف قرار داد، اکتفا کند.

به نظر می رسد این سناریو در کوتاه مدت می تواند شرایط موجود در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی را پیش بینی کند. اما با توجه به سیاست های تهاجمی رژیم صهیونیستی بعید است در میان و بلند مدت این سناریو بتواند کارایی خود را حفظ کند.

سناریو دوم؛ تداوم درگیری در میان بلند و مدت

در مقابل سناریوی فوق الذکر دسته ای دیگر از کارشناسان باتوجه به واقعیت های موجود، تاریخ اشغالگری و سیاست های تهاجمی اسرائیل براین باور هستند توازن و بازدارندگی متقابل در مرزهای دو طرف شکننده است و در بلند مدت حفظ نخواهد شد.

در این باره «رای الیوم» نوشت آتش بس فعلی بین رژیم صهیونیستی و جنبش حزبالله لبنان موقتی است و این نبرد تا وقوع جنگی بزرگ که نه فقط به تغییر معادلهها بلکه به تغییر نقشهها (که در اینجا منظور نقشه این رژیم است) منجر شود، ادامه خواهد یافت.

دستیابی به موشک های نقطه زن و در نتیجه تهدید امنیت و موجودیت اسرائیل توسط حزب الله به یکی از مهمترین دغدغه و اولویت های نظامی این رژیم بدل شده است. برخی از نیروهای ویژه نظامی و سیاسی این رژیم هم از ضرورت مقابله با این خطر در زمان حاضر و عدم انتظار سخن میگویند، چرا که هزینه این انتظار سهمگین خواهد بود.

آنان امیدوار بودند حزب الله به موشک های نقطه زن دست پیدا نکرده باشد اما طبق اعلام «سید حسن نطرالله»، حزبالله این موشکها را در اختیار دارد و رژیم صهیونیستی در دقایق اضافی مسابقه بازی میکند. یعنی در این خصوص دیر کرده و کار انجام شده است. بنابراین این استراتژیست ها جنگ پیش دستانه را بر یک دفاع فاجعه آمیز در آینده دور ترجیح می دهند.

«اشلومو گانور»، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در همین راستا تاکید کرد که آنچه در مرزهای شمالی میان حزبالله و رژیم صهیونیستی رخ داده، تنها شروع یک جنگ سرنوشت ساز است.

از طرف دیگر مجله «فارن افرز» در گزارشی نوشته است، تواناییهای نظامی حزبالله بالاتر از تواناییهایی است که جهان درباره آن اطلاع دارد و همین مساله در حال بهم ریختن توزان این سازمان با اسرائیل است.

گزارش مرکز پژوهشهای بینالمللی و استراتژیک واشنگتن نیز این برداشت را تائید می کند. تحقیقات این مرکز پژوهشی نشان می دهد که حزبالله بزرگترین قدرت نظامی خارج از چارچوب ارتشها در سطح جهان را داشته و زرادخانه گستردهای از توپخانه، موشک، موشکهای بالستیک، ضدجنگنده، ضدتانک و موشک ضد کشتی در اختیار دارد.

این مرکز افزوده است که حزبالله در سال ۲۰۰۶، ۱۵ هزار موشک و تعداد زیادی خودروهای کوچک با قابلیت حمل موشکدر اختیار داشت که طی جنگی که ۳۴ روز طول کشید حدود ۴۰۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

این مرکز در ادامه آورده است: از آن زمان تواناییهای موشکی حزبالله افزایش یافته و آمارها حاکی از این هستند که زرادخانه موشکی این حزب شامل ۱۳۰ هزار پرتابه متنوع است.

حلقه محاصره اسرائیل تنگ تر می شود

با توجه به تغییر توزان نظامی، افزایش ظرفیت های امنیتی حزب الله و تضعیف امنیت ملی و موجودیت رژیم صهیونیستی بعید به نظر می رسد در میان و بلند مدت وضعیت باثبات در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی تداوم داشته باشد.

با این حال اسرائیل برای تغییر این شرایط کارت های بسیار ضعیفی در اختیار دارد. اکنون آنان در یک دوگانه سخت گرفتار شده اند. اگر در کوتاه مدت وارد جنگ شوند بدون شک سرنوشتی بهتر از سال 2006 در انتظار آنان نخواهد بود.

اما اگر این نبرد را به آینده موکول کنند باید با نتایج فاجعه آمیز روبرو شوند زیرا توان حزب الله به حد برگشت ناپذیر ارتقا خواهد یافت. همچنین روند پیشرفت قابلیت های نظامی اسرائیل احتمالا در بلند مدت چندان رضایت بخش نخواهد بود و توانایی مهار تجهیزات نظامی حزب الله را نخواهد داشت.

رژیم صهیونیستی در سال 2014 تصور میکرد که در سال 2018 بتواند توانمندی را به دست آورد که جلوی 60 درصد از موشکهای شلیک شده از سوی محور مقاومت را بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد و تنها 35 درصد این موشکها توسط رژیم صهیونیستی رهگیری میشود. به این ترتیب اگر 1000 موشک به سرزمینهای اشغالی شلیک شود، حدود 700 موشک به هدف اصابت خواهد کرد.

علاوه براین اسرائیل تلاش می کند با صرف میلیون دلار به حجم، میزان و دامنه گستردگی زرادخانه موشکی حزب الله دست پیدا کند اما در این زمینه هم ناموفق بوده است. در همین راستا هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در ارتفاع پایین و در شعاع دید در حریم هوایی لبنان پرواز می کنند تا شاید حزبالله را تحریک به هدف قرار دادن آنها کنند و به این ترتیب توانمندیهای حزبالله رو شود، اما حزبالله این کار را انجام نمیدهد.

با عطف به همه این پارامترها به نظر می رسد در میان و بلند مدت مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی آبستن درگیری های جدیدی خواهد بود و محور مقاومت حرف آخر را در آن خواهد زد.

کد خبر: 1026805

وب گردی

وب گردی