بازگشت بیمار مرگ مغزی به زندگی محال است/ هر ۳ ساعت یک بیمار نیازمند عضو جان می‌دهد

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه هر سه ساعت یک بیمار نیازمند عضو جان خود را از دست می‌دهد، گفت: در ایران ۷۰ درصد مردم مرگ مغزی را نمی‌شناسند و انتظار بازگشت به زندگی چنین افرادی را دارند که غیرممکن است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امید قبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه باید آگاهی جامعه در مورد بیماران مرگ مغزی افزایش یابد، گفت: اهدای عضو در همه جای دنیا سه پایه دارد که پایه اول آن علم یا دانش فنی است که این پایه ۲۰ درصد نقش نجات جان بیماران را ایفا می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه ساختارها، تجهیزات و نیروی مورد نیاز در نجات جان بیماران در جریان اهدای عضو ۳۰ درصد نقش دارند، افزود: فرهنگ جامعه به عنوان مهم‌ترین پایه نقش ۵۰ درصدی در نجات جان بیماران دارد.

عدم رضایت خانواده‌ها به پیوند عضو کمبود ارگان پیوندی را رقم زده است


قبادی با بیان اینکه مهم‌ترین علت کمبود ارگان پیوندی عدم رضایت خانواده‌ها به پیوند عضو است، تصریح کرد: این موضوع در نهادینه نبودن فرهنگ اهدای عضو و عدم آگاهی از این است که مرگ مغزی یک مرگ قطعی است.


وی با تاکید بر اینکه اگر کشوری بخواهد در اهدای عضو ارتقا یافته و بیماران بیشتری را به این طریق نجات دهد باید سازوکار و برنامه ریزی منسجم و مستمری برای فرهنگ سازی داشته باشد، گفت: تا سال ۹۴ انجمن اهدای عضو ایرانیان به صورت موردی اقداماتی انجام داد، اما از اواخر سال ۹۴ انجمن اهدای عضو ایرانیان توسط بزرگان این رشته تاسیس شد که از این سال با یک نقشه راهبردی و برنامه ریزی منسجم کار‌ها انجام می‌شود.


قبادی با بیان اینکه در جریان اهدای عضو از خانواده‌ها باید بپذیرند که مرگ مغزی که ضربان قلب و حرکات قفسه سینه دارد فوت شده محسوب می‌شود، ادامه داد: خانواده‌ها در مورد مرگ مغزی باید باور کنند که نوعی مرگ وجود دارد که به صورت مصنوعی به واسطه دستگاه ضربان قلب برقرار است.

خانواده ها باور به مرگ بیماران مرگ مغزی ندارند


وی با تاکید بر اینکه پس از پذیرش مرگ مغزی چالش بعدی پذیرش یا عدم پذیرش اهدای عضو از سوی خانواده است، گفت: این موضوع در تمام دنیا معضل اصلی است، زیرا خانواده‌ها نمی‌پذیرند فردی با حرکات شبه تنفس فوت شده باشد.


نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه در همه جای دنیا بیش از آگاهی بخشی در مورد مرگ مغزی تبلیغ در مورد کارت اهدای عضو صورت می‌گیرد، افزود: در ایران ۷۰ درصد مردم مرگ مغزی را نمی‌شناسند که این خود روند نجات جان بیماران را با وقفه مواجه کرده است.


وی با تاکید بر اینکه تاکنون حتی یک مورد نیز بازگشت به زندگی از سوی بیمار مرگ مغزی صورت نگرفته است، تصریح کرد: در مرگ مغزی ما با فردی مواجه هستیم که هیچ گونه بافت مغزی در درون جمجمه وجود ندارد و از آنجایی که تنها سلول بدن که قابلیت ترمیم ندارد مغز است از این رو دیگر نمی‌توان به زنده شدن این فرد امید داشت.

دریافت کارت اهدای عضو یک جو زدگی آنی و نه تغییر نگرش


قبادی ادامه داد: بیمار مرگ مغزی به دستگاه اکسیژن رسان مصنوعی وصل شده، قلب به صورت مصنوعی ضربان داشته و حرکات قفسه سینه نیز به همین دلیل است از این رو مردم باید باور کنند که این نوع مرگ بازگشتی ندارد.
وی با بیان اینکه مسئولان به جای نهادینه کردن موضوع مرگ مغزی روی تمایل به اخذ کارت اهدای عضو کار می‌کنند، تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که اصحاب رسانه و فرهنگسازان کشور دست به دست هم می‌دهند که مردم کارت اهدای عضو بگیرند در حالی که این یک جو زدگی آنی محسوب می‌شود و نه تغییر نگرش.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با تاکید بر اینکه تمام فرهنگ سازی ما موردی است، زیرا موضوعی تحت عنوان پیوست فرهنگی اهدای رسانه یا پیوست رسانه نداریم، افزود: اگر کسی بخواهد در صدا و سیما تصمیم بگیرد راجب اهدای عضو صحبت کند هیچ پیوستی که دستورالعملی ارایه کند وجود ندارد از این رو لازم است مسئولان به تدوین پیوستی در این حوزه اقدام کنند.


قبادی با بیان اینکه مرگ و میر بیماران مرگ مغزی تنها مشکل نظام سلامت نبوده و به مشکلی حاکمیتی تبدیل شده است، گفت: در راستای تشویق به اهدای عضو کلیپ‌های بسیاری پخش شد، اما به علت اینکه پخش چنین آگهی‌هایی تداوم ندارد استقبال مردم نیز افت و خیز دارد.


نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با تاکید بر اینکه در زمان پخش میان برنامه‌ای با عنوان اهدای عضو روزانه ۱۶ هزار نفر نسبت به دریافت کارت اقدام می‌کردند در حالی که در گذشته فقط روزی ۳۰۰ نفر عضویت صورت می‌گرفت، افزود: در حال حاضر روزانه ۹ هزار درخواست کارت اهدای عضو ثبت می‌شود.


وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هر سه ساعت یک بار یک بیمار نیازمند عضو جان خود را از دست می‌دهد باید پیوست فرهنگی در راستای آگاهی بخشی بیشتر به جامعه تدوین شود.

میزان


انتهای پیام/

کد خبر: 1026839

وب گردی

وب گردی