«شاه حسین وای حسین» آیین دیرینه در محرم آستارا

آیین سنتی «شاه حسین گویان وای حسین گویان» یا در زبان محلی «شاخسی واخسی» قریب به 100 سال است در تعداد محدودی از مساجد روستاهای بخش مرکزی و لوندویل شهرستان آستارا همه‌ساله در دهه نخست ماه محرم اجرا می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین سنتی «شاه‌ حسین گویان وای حسین گویان» که در زبان محلی به «شاخسی واخسی» معروف است، بیشتر در استان‌ها و شهرستان‌های ترک زبان کشور رواج دارد و در شهرستان آستارا معمولاً از ششمین شب ماه محرم آغاز و در روز تاسوعای حسینی به اوج خود می رسد.

اجرای آیین سنتی «شاخسی واخسی» محدود به تعدادی از مساجد روستاهای بخش مرکزی و لوندویل شهرستان آستارا از جمله شونده‌چولا، شونان‌رود و کانرود بوده و به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به برگزاری این آیین زیبای سنتی داشت.

پخش احسانات و نذورات مردمی، سینه‌ و زنجیرزنی، مداحی، کوبیدن طبل و سنج‌ و برافراشتن علم‌ و پرچم از دیگر بخش‌های آیین سنتی «شاخسی واخسی» است که همه‌ساله در محوطه مساجد روستایی شهرستان آستارا با حضور خیل عظیمی از عزاداران و دوست‌داران اباعبدالله حسین(ع) اجرا می‌شود.

در قالب این مراسم سنتی، عزاداران حسینی دو دسته‌شده و در مقابل هم می‌ایستند، به‌طوری‌که هر دسته یک سردسته دارد که با به دست گرفتن چوب‌دستی که نمادی از شمشیر است در صف اول می‌ایستد و به محض گفتن «حیدر»، سردسته دوم چوب به دست در پاسخ او می‌گوید: «علی(ع)».
سپس در ادامه سردسته گروه اول در‌حالی‌که چوب دستی‌اش را بالا برده بر سینه می‌کوبد و می‌گوید: «شاخسی» یا همان «شاه حسین» و سردسته دوم نیز در پاسخ او می‌گوید «واخسی» یا همان «وای حسین» و بدین‌تربیت محوطه مسجد با شعار «شاه حسین وای حسین» پر می‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حاتمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستارا گفت: دوست‌داران اهل بیت(ع) همه‌ساله به صورت خودجوش نسبت به برپایی آیین سنتی شاخسی‌ واخسی در سطح مساجد اقدام می‌کنند تا با این کار میزان ارادت خود به اباعبدالله حسین(ع) را نشان دهند.

علی واجدی از هیأت‌امنای مسجد شونده‌چولای بخش مرکزی شهرستان آستارا گفت: آیین سنتی «شاخسی ‌واخسی» که قدمت آن به حدود 100 سال پیش برمی‌گردد همه‌سال در دهه نخست ماه محرم در مسجد این روستا اجرا و مورداستقال دوست‌داران اهل بیت(ع) قرار می‌گیرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1026879

وب گردی

وب گردی