تولید نانو کیتین از پوست حشرات و سخت پوستان

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند از تولید ماده نانو کیتین از پوست حشرات و سخت پوستان در حوزه آرایشی و بهداشتی خبر داد و گفت: هم اکنون این ماده آرایشی مراحل تولید و تست آزمایشگاهی را پشت سرگذاشته و به زودی وارد بازار خواهد شد.

حسین بهشتی نژاد مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با بیان این‌که در مرکز رشد بیرجند 5 واحد و هسته فناور وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد سه مورد هسته فناور و دو مورد واحد فناور هستند که عمده فعالیت آن‌ها در زمینه تولید محصولات افزودنی بتن، بارورسازی ابرها، نانو کیتین مواد دارویی، تولید نرم‌افزارهای مهندسی است. همچنین در کنار این واحدها 4 هسته فناور دیگر نیز در مرحله داوری است که دو شرکت در زمینه گیاهان دارویی و گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی مثل زعفران و زرشک و یک شرکت نیز راجع به تولید چسب برپایه مواد معدنی فعالیت می‌کند.

بهشتی‌نژاد در رابطه با بارورسازی ابرها گفت: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در زمینه بارورسازی ابرها در فصول گرم سال فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه در تابستان ابر بیشتری نداریم و کاربرد اصلی آن بیشتر مه‌زدایی فرودگاه‌ها است اگر بتوانیم این محصول را به سمت تجاری سازی و صادرات هدایت کنیم درآمدزایی خوبی برای دانشگاه خواهد داشت.

وی یادآور شد: قبل از این که ما در این حوزه ورود پیدا کنیم اکثر تجهیزات و تکنولوژی آن از خارج وارد می‌شد؛ اما با ورود یک شرکت در خراسان جنوبی باروری ابرهای سرد توسط آنها انجام شد که خروجی آن طی سال‌های آینده مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند تاکید کرد: مرکز رشد این واحد دانشگاهی نیز در حوزه باروری ابرهای گرم فعالیت می‌کند و هم اکنون در مرحله تولید قرار دارد و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

وی افزود: با توجه به این که در فصول گرم بارش باران بیشتر است بنابراین ما باروری ابرهای گرم را در شمال کشور به منظور مه‌زدایی انجام می‌دهیم.

بهشتی‌نژاد در خصوص تولید نانوکیتین گفت: این محصول بیشتر در حوزه آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. کیتن یکی از موادی که در بدن حشرات و سخت پوستان پیدا می‌شود و برای پوست انسان مفید است. در واقع این شرکت از پوست حشرات این ماده را تولید می‌کند. هم اکنون این ماده دارویی مراحل تولید و تست آزمایشگاهی را پشت سرگذاشته و به زودی وارد بازار خواهد شد.

وی افرود: همچنین یکی از شرکت‌های این مرکز در حوزه تولید داروی ضدسرطان فعالیت می‌کند به طوری که از زهر عقرب داروی ضد سرطان تولید می‌کند. با توجه به اینکه زهر عقرب ماده گرانقیمتی است بنابراین در تلاشیم که این محصول را به سمت صادرات هدایت کنیم.

رئیس مرکز رشد ادامه داد: محصول دیگر نانو ژل بتنی است. از آنجا که خراسان جنوبی دارای معادن معدنی بسیاری است و پودر معادن کاربرد زیادی در زمینه بتن دارد. بنابراین بتن در حوزه مقاومت و بحث دوام با استفاده از این مواد تضمین می‌شود.

وی تأکید کرد: از این بتن به دلیل مقاومت بالا می‌توان در سازه‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان استفاده کرد. هنوز این محصول به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است.

بهشتی‌نژاد یادآور شد:معادن در مناطق خراسان جنوبی بسیار گسترده است اما به دلیل نبود سرمایه‌گذار این معادن صنعتی سازی نشده است به همین دلیل در پی جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی قطب تولید زرشک و زعفران کشور است، گفت: در همین راستا در مرکز رشد طرح تولید پیاز با برند دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند در دستور کار است به طوری که اکنون این پروژه در مرحله داروی قرار گرفته است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند گفت: در تلاش هستیم که تعداد مرکز رشد را دوبرابر کنیم. همچنین تولید محصول و کیفی سازی خدمات و نیز توسعه بحث صادرات جزء برنامه‌های اصلی این مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بخشنامه‌ها یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی است که باید حل شود زیرا برخی از بخشنامه‌ها شفاف نیست و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026884

وب گردی

وب گردی