ملاحظات مالکیت داده‌ها چیست؟

هدف اجرای «زمامداری داده‌ها» این است که یک شرکت به اطلاعاتی که باعث انسجام کسب و کارش می‌شود دسترسی داشته باشد. ارتباطات بین گروه‌های مختلف شرکت از طریق این زمامداری بهبود می‌یابد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، توانایی اثبات انطباق با الزامات نظارتی یکی از مزایای مهم ایجاد تیم مدیریت داده‌های ساختاری است. در سلسله مراتب زمامداری داده‌ها تعدادی سطح مشخص وجود دارد که برای پیاده‌سازی یک سیستم قوی با هم تعامل دارند.

سازمان زمامداری داده‌ها

تعدادی نقش خاص وجود دارد که هنگام ایجاد برنامه زمامداری داده‌ها باید پر شوند. پر کردن این مواضع با پرسنل مناسب می‌تواند در موفقیت ابتکار عمل شما مؤثر باشد. یک نمای سطح بالا از این نقش‌ها سه مؤلفه اصلی تیم مدیریت داده‌های شما را مشخص می‌کند.

کمیته راهبری - این کمیته متشکل از مدیران سطح بالای یک شرکت است. معاونان غالباً مسئول یک حوزه خاص داده‌های کسب و کار از جمله مربوط به مشتریان، فروشندگان یا محصولات هستند. این افراد وظیفه تعیین استراتژی مهم و تعیین اهداف برنامه را بر عهده دارند. آنها برای تسهیل کار کارمندان داده فعالیت می‌کنند و دستورالعمل‌هایی را درباره زمان‌بندی و تحویل برنامه تنظیم می‌کنند.

دارندگان داده - صاحب داده مسئول اطلاعات در یک دامنه داده خاص است. آن‌ها ممکن است متعلق به کمیته راهبری باشند و اطمینان حاصل کنند که داده‌های تحت نظر آنها در کل سازمان اداره می‌شود. صاحبان داده واژگان و تعاریف آن را تأیید می‌کنند. آنها بستری را برای بررسی موضوعات یافت شده توسط مباشرین داده دریافت می‌کنند.

کمیته راهنما برای پیشنهادات مربوط به سیاست‌ها، الزامات نظارتی و راه حل‌های نرم افزاری مربوط به حوزه داده خود، به صاحبان داده متکی است.

مباشران داده - این نقش توسط کارشناسان موضوعی که مسئولیت مدیریت روزانه داده‌ها را بر عهده دارند، تکمیل می‌شود. مأمورین داده‌ها هیئت حاکمه را تشکیل می‌دهند که مسائل مربوط به داده‌های سازمان را برطرف می‌کند. آنها ارتباط نزدیکی با صاحبان داده دارند تا از فعالیت‌ها یا تصمیماتی که در حوزه داده گرفته می‌شود، مطلع شوند. مسئولیت اصلی مباشران داده کار در خطوط مشاغل برای تأیید مداوم مدیریت اطلاعات است.

اهمیت انتخاب صحیح صاحبان داده

صاحبان داده باید در حوزه داده‌ای که مسئولیت آن را بر عهده دارند، آگاهی داشته باشند. پاسخ به این سؤال که صاحب داده در یک شرکت کیست، می‌تواند سوالی پیچیده باشد. از لحاظ تئوری، داده های یک شرکت یک منبع مشترک است و هیچ مالک دیگری ندارد. به همین دلیل، برخی سازمان‌ها هنگام استفاده از برنامه حاکمیت داده خود از استفاده «صاحب اطلاعات» خودداری می‌کنند.

مشکلی که در این طرز فکر وجود دارد این است که بدون داشتن یک فرد یا تیم مشخص شده به عنوان صاحب اطلاعات، شکافی در پاسخگویی به برنامه مدیریت داده وجود خواهد داشت. باید واحدی وجود داشته باشد که مسئولیت تعاریف داده‌ای را که برای حکمرانی استفاده می‌شود و همچنین تعیین خط‌مشی‌هایی که استفاده از داده‌ها را در سراسر سازمان هدایت می‌کند بر عهده گیرد.

نقش صاحب داده را نباید با مباشر داده اشتباه گرفت. در ابتدا ممکن است وسوسه شوید که نقش‌های مالکیت داده را به بخش IT خود اختصاص دهید؛ زیرا آنها با داده‌های مورد نظر کار می‌کنند، اما افراد فنی برای تکمیل نقش سرپرست داده و تمرکز بر مدیریت روزانه دارایی‌های دیجیتالی شرکت مناسب‌تر هستند.

انتخاب صحیح دارندگان داده، انتقال به یک عملکرد زمامداری داده را آسان می‌کند. افرادی که این نقش را پر می‌کنند باید ارزش تجاری و اطلاعات تشکیل‌دهنده دامنه داده را درک کنند. آن‌ها باید درک دقیقی از نحوه استفاده داده‌ها برای اهداف داشته باشند و آن نیازها را هم به کمیته فرماندهی و هم به سرپرستان داده انتقال دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026911

وب گردی

وب گردی