پیام وزیر آموزش‌وپرورش به مناسبت روز جهانی سوادآموزی

وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی با اشاره به اینکه در عصر حاضر مفهوم سواد تغییر کرده است گفت:‌ نیاز به بازنگری جدی در روش‌ها، رویه‌ها، محتواهای آموزشی، برنامه‌ها و خط‌ مشی‌ها و اصلاح روش‌های جذب، آموزش، نگهداشت و سنجش و ارزشیابی و نیز ایجاد تعاملی جدید و سازنده با ذینفعان و بازیگران این عرصه راداریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محسن حاج میرزایی در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی گفت:‌ سوادآموزی باید توانایی‌ها و مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند که آن‌ها را قادر سازد در برخورد با پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، پیچیدگی‌های دنیای فن‌آوری، روش‌های نوین کسب‌وکار و شیوه‌ها و ابزارهای جدید ارتباط جوامع با یکدیگر بتوانند مشکلات فردی، خانوادگی و شغلی خود را به روش صحیح حل کنند، با محیط پیرامون خود رابطه‌ای اثربخش برقرار کنند و دانش و مهارت خود را مستمراً توسعه دهند.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، متن پیام وزیر آموزش‌وپرورش به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «الرّحمن، علّم القرآن، خلق الانسان، علّمه البیان»

تعلیم و تربیت در تعالیم دین مبین اسلام، یکی از موهبت‌های بی‌بدیل خداوند برای رشد و تعالی انسان، شکوفایی استعدادهای فطری و کسب شایستگی‌های پایه برای پیمودن مراتب حیات طیبه است. دعوت به آموزش و تربیت، دعوت به عبادتی بزرگ و مصداق عمل صالح است که زمینه‌ساز اعتلای انسان و نیل به زندگی پاک و سالم قلمداد می‌شود.

قرار گرفتن «روز جهانی سوادآموزی» در تقویم بین‌المللی، نشانه‌ فطری و جهان‌شمول بودن آموزه‌های الهی است. در عصر حاضر مفهوم سواد در بستر زمان توسعه‌یافته است و سواد، امروزه به توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن محدود نمی‌شود، یکی از تعاریف جدید سواد «توانایی و قدرت ایجاد تغییر» است. سوادآموزی باید توانایی‌ها و مهارت‌هایی را در افراد ایجاد کند که آن‌ها را قادر سازد در برخورد با پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی، پیچیدگی‌های دنیای فن‌آوری، روش‌های نوین کسب‌وکار و شیوه‌ها و ابزارهای جدید ارتباط جوامع با یکدیگر بتوانند مشکلات فردی، خانوادگی و شغلی خود را به روش صحیح حل کنند، با محیط پیرامون خود رابطه‌ای اثربخش برقرار کنند و دانش و مهارت خود را مستمراً توسعه دهند.

تحقق این امر مستلزم درک صحیح این شرایط و بازنگری جدی در روش‌ها، رویه‌ها، محتواهای آموزشی، برنامه‌ها و خط‌مشی‌ها و اصلاح روش‌های جذب، آموزش، نگهداشت و سنجش و ارزشیابی و نیز ایجاد تعاملی جدید و سازنده با ذینفعان و بازیگران این عرصه است که سازمان نهضت سوادآموزی باید آن را با دقت و حساسیت پیگیری کند. اینجانب فرارسیدن روز جهانی سوادآموزی را به همکارانم در سازمان نهضت سوادآموزی، کارشناسان استان‌ها و شهرستان‌ها به‌ویژه پیشکسوتان میدان مبارزه با بی‌سوادی و آموزش‌دهندگان پرتلاش تهنیت می‌گویم و برای خدمتگزاران صدیق این عرصه آرزوی توفیق دارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026928

وب گردی

وب گردی