چگونه تعلیمات دینی رابه علوم دینی تبدیل کنیم؟

کتاب های آسمانی راهکارهایی را برای تقویت آموزش های دینی به دانش آموزان ارائه می دهند که باید مورد توجه معلمان و دست اندکاران امر آموزش قرار گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان علوم انسانی اعلام کرده اند که مدارس روز دنیا می توانند از روش ها ی مبتنی بر تحقیق و تکنیک های مرتبط برای بهبود آموزش های دینی به دانش آموزان استفاده کنند.

بنا به تحقیقات این پژوهشگران، سیستم های آموزشی باید رویکرد خیلی دقیق و جدی تری را برای یادگیری و آموزش اتخاذ کنند.

در اینجا برخی از توصیه های کلیدی محققان و پژوهشگرانی را که در زمینه ها و دانشگاه های متفاوت انجام شده، ذکر می کنیم؛

  1. بازگشت به متون و مرجع های اصلی

«دانیل رزنیک» از دانشگاه «کارنگی ملون» و «لورن رزنیک» از دانشگاه «پیتسبورگ» از اولویت دادن کتاب های درسی نسبت به متون و کتاب های مذهبی متأسف بوده و آن را نتیجه ای از روش های سیستم آموزشی سکولار می دانند.

بنا به عقیده آنها دانش آموزان از طریق تعامل مستقیم با کتاب های آسمانی در میان سایر متون، تفسیر آثار دشوار و بحث و گفتگو درباره آنها را با همسالان خود فرا می گیرند و علاوه بر توضیح استدلال های خود در این متون و کتاب ها تأمل می کنند.

  1. از تکنیک های مدارس حوزوی استفاده کنید

«برانچ شوارتز» وقت زیادی را صرف مصاحبه و مشاهده دانش آموزان یک مدرسه مذهبی ارتدکس کرد واز نتایج به دست آمده بسیار تحت تأثیر قرار گرفت.

او دریافت که دانش آموزان به جای حفظ دروس یا تلقین ، خود را درگیر بحث های پر جنب و جوش و گاه داغ بر سر معنای متون مقدس می کنند.

دانش آموزان به صورت گروهی کار و مباحثه می کردند و در نتیجه احساس استقلال ، خودمختاری و غرور در آنها تا سطح بالایی رشد پیدا می کرد.

همچنین شوارتز فهمید که این دانش آموزان «صرفا به خاطر نفس یادگیری» درس می خوانند که این امر برایش بسیار تحسین برانگیز بود. ارزش مطالعه کتاب های آسمانی ناشی از سهم آنها در پیشرفت انسان است که راهی طبیعی برای ارتقاء و پیشرفت انسان به شمار می رود.

  1. معنویت را فراموش نکنید

محوریت آموزش های معنوی باید در مورد آموزش کل جنبه های زندگی یک فرد باشد که این به معنای کاوش در عناصر اجتماعی، عاطفی، متون و تاریخ ادیان، تشویق فعالیت های دینی و آموزش در محیط های غیررسمی است.

این محققان همچنین بر اهمیت دعا تأکید می کنند تا جایی که به گفته آنها می توان به شرکت کنندگان اجازه داد لحظات تأمل فردی و همچنین تجربیات احساسی مشترک داشته باشند.

  1. تاریخ دین و پیچیدگی های آن را آموزش دهید

به دانش آموزان در مورد شجاعت هایی که برای حفظ دین در طول تاریخ انجام گرفته درس داده و به آنها اصول و مبانی اخلاق دینی را آموزش دهید.

همچنین به بچه ها توصیه کنید که مانند یک مورخ ، به وقایع تاریخی دین نزدیک شوند. تا جایی که احکام اخلاقی، فقط پس از بررسی دقیق و درک کامل از وقایع، از سوی آنها انجام شود.

آموزش باید دانش آموزان را در "ظلم" زندگی غوطه ور کند تا به آنها در مقاومت در برابر قضاوت اخلاقی سریع و آسان کمک کرده باشد.

  1. درس دینی را آن گونه بیاموزید که درس علوم را تدریس می کنید

طبق گفته های «رنا دورف» و «کریستین شون» در دانشگاه «کالیفرنیا ، برکلی» و دانشگاه «پیتسبورگ»، درس علوم می تواند الگوی بسیار خوبی برای یادگیری دروس دینی باشد.

دورف و شون توضیح می دهند که معلمان می خواهند دانشجویان و دانش آموزان مجذوب علوم و پدیده های طبیعی شوند و از ارزش علم قدردانی کنند.

به طور مشابه ، در محیط های آموزشی دینی نیز آموزگاران باید هدف خود را بر روی کمک به دانش آموزان مجذوب فرهنگ ، سنت و عمل های دینی متمرکز کنند. در دروس علوم سعی می شود تا بچه ها خود را به عنوان دانشمندان و مهندسان حقیقی ببینند. که این بینش فقط مربوط به یادگیری حقایق یا مهارت ها نیست، بلکه تغییر شیوه دید دانش آموزان نسبت به خود و دنیایشان است.

پس در آموزش دروس دینی هم باید دانش آموزان را ترغیب کرد تا نسبت به خود و دیگران متفاوت فکر کنند و دریابند چه کسانی هستند و چگونه باید با دیگران ارتباط و تعامل داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026937

وب گردی

وب گردی