وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای تشکل‌های دانشجویی محدودیت ایجاد می‌کنند

دبیر واحد پذیرش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متأسفانه در 2 دوره اخیر دولت، وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت تلاش کردند تشکل‌های انقلابی را صرفاً تشکلی سیاسی بدون هیچ فعالیت فرهنگی، صنفی و علمی معرفی کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مریم شمسایی‌نیا- با نزدیک شدن شروع سال تحصیلی جدید، آهسته آهسته همه دانشگاه رنگ و بوی حضور دانشجویان سال اولی را می‌گیرد. تشکل‌های دانشجویی نیز به دنبال جذب ورودی‌های جدید در تشکیلات خود هستند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. به همین دلیل هم در آستانه سال تحصیلی جدید ایسکانیوز برای اجرای برنامه‌های ستاد استقبال و تشریح برنامه‌های جذب دانشجویان ورودی جدید، نشستی با حضور معین رضیئی دبیر واحد پذیرش اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان برگزار کرد.

رضیئی در این نشست، رویکرد وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی و کم‌رنگ‌ کردن فعالیت‌های فرهنگی و صنفی را جفا دانست و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل را پیشرو فعالیت در حوزه زنان معرفی کرد.

ایسکانیوز: اولویت فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برای سال تحصیل جدید چیست؟

رضیئی: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیستمین سال فعالیت خود دارای 61 دفتر در دانشگاه‌های سراسر کشور است که با عضویت سه دفتر جدید در دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد دماوند، دانشگاه علوم پزشکی البرز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد البرز تعداد دفترهای خود را به 64 دفتر رساند. همچنین انجمن مستقل به لحاظ دفترها در دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به سایر تشکل‌های دانشجویی پیشتاز است.

در این میان برخی از دفترهای انجمن در اجرایی کردن برنامه‌ها بسیار فعال هستند و شورای مرکزی آنها تشکیل می‌شود؛ اما حدود 8 دفتر انجمن به حد نصاب فعالیت دست نمی‌یابند که البته با مشکلات فراوانی از جمله مشکلات ساختاری مواجه هستند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اولویت کاری خود در سال تحصیلی جدید را احیای این دفترهای آسیب‌پذیر قرار داده است تا بتواند آنها را به روال عادی فعالیت‌ها باز گردانند. تعدادی از مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها با برخی از دفترها با وجود فعالیت، همکاری لازم را ندارند، به عنوان مثال دانشگاه فسا دفتری به انجمن مستقل اختصاص نمی‌دهد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشحویان مستقل برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان ورودی جدید و پرورش نیرو با هدف کادر‌سازی دارد. دو شورای عمومی در فصل پاییز و اردوی جهاد اکبر در مشهد با رویکرد جذب و تربیت نیروهای تازه وارد به اتحادیه برگزار می‌شود؛ شورای عمومی اول در هفته دوم مهرماه و شورای عمومی دوم در آذرماه و جهاد اکبر طبق روال هر سال در بهمن ماه در شهر مقدس برگزار می‌شود.

ساختار انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به گونه‌ای است که اکثر انتخابات دفترها در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و 10 دفتر در بازه خارج از این زمان انتخابات برگزار می‌کنند، انجمن به دنبال جذب دانشجویان ورودی جدید و تثبیت اعضای خود است. هدف در شورای عمومی اول، تثبیت نیروهایی است که از اردیبهشت ماه جذب شده‌اند و در جهاد اکبر افرادی که مستعد دریافت مسئولیت هستند را شناسایی و مورد آموزش قرار می‌دهیم.

ایسکانیوز: تشکل‌های دانشجویی هر ساله برای جذب دانشجویان ورودی جدی یکسری فعالیت‌های کلیشه انجام می‌دهند، با توجه به تنوع سلایق فردی و تنوع انتخاب، امسال رویکردی جدیدی برای جذب دانشجویان دارید؟

رضیئی: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل امسال برای بهبود کیفیت جذب دانشجویان ورودی جدید؛ کارگروهی برای اشتراک تجارب مثبت و موفق دفترهای عضو انجمن تشکیل داده است. به عنوان مثال دفتر سمنان اگر اقدام نوآورانه برای جذب انجام داده و خروجی مثبت گرفته آن را به سایر دفترها انتقال می‌دهد. فعالیت‌هایی نظیر اردوی زیارتی یا تفریحی بسیار کلیشه‌ای هستند و دیگر کارایی سال‌های گذشته را ندارند، برخی از دانشجویان در اردوهای جذب شرکت می‌کنند بدون اینکه وارد تشکیلات شوند. البته اکثر اردوهای اتحادیه، آموزشی و تعداد محدودی از این اردوها تفریحی است که برگزاری آنها نیز برعهده دفترهاست.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل علاوه بر تنظیم سند از تجارب موفق دفترها، امسال جذب موردی هدفمند را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ است. اینکه افراد جذب شوند و بعد مورد استعدادیابی قرار بگیرند انرژی و زمان تشکل را می‌گیرد؛ برای همین علاوه بر جذب عام دانشجویان برخی از موارد خاص را شناسایی، جذب و مورد پرورش قرار می‌دهیم. جذب هدفمند در مباحث تربیتی و آموزش نیروها از همان ابتدا با یک برنامه‌ریزی مدون برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ افراد صورت می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر نیرو به مرحله عملیاتی برسد.

برادران اهل سنت در دفترهای انجمن استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعالیت می‌کنند و بعضا مسئولیت نیز دارند

ایسکانیوز: انجمن اسلامی برای عضویت دانشجویان گزینش یا معیار خاصی دارد یا تمامی دانشجویان می‌توانند عضو دفترها انجمن باشند؟

رضیئی: اساسنامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان یک‌سری موارد رایج از جمله اعتقاد و التزام به جمهوری اسلامی ایران و عدم سوءپیشینه را برای ملاک سنجش عام دانشجویان در نظر گرفته است؛ اما دستورالعمل ساختاری و شاخص‌ها برای غربال دانشجویان در اساسنامه قید نشده است.

به عنوان مثال به دلیل نبود گزینش اولیه برای عضویت دانشجویان، یک دانشجوی خانم بد حجاب یا فردی که دیدگاه کاملاً متفاوت با منظومه فکری تشکل‌ دانشجویی مورد را نظر دارد، وارد سیستم تشکیلاتی می‌شود؛ اما در ادامه، خود دانشجو به خاطر ناهماهنگی در افکار و فعالیت‌ها بیشتر آسیب خواهد دید.

قطعاً در تشکل دانشجویی که 20 سال با یک گفتمان مشخص و مستقل در حال فعالیت است، مسائلی به صورت عرف و قوانین نانوشته حکمفرماست و هر فردی که بخواهد این هنجار و عرف را برهم بزند در وهله اول خودش اذیت می‌شود و آسیب کمتری به مجموعه تشکل دانشجویی وارد خواهد شد.

دانشجویان علاوه بر سلایق مختلف از مذاهب دیگر نیز در دفترهای انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل فعالیت دارند، از جمله این دفترها استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که برادران اهل سنت در انجمن فعالیت می‌کنند و بعضا مسئولیت برعهده دارند.

ایسکانیوز: آیا از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشجویان مستقل استفاده می‌شود و فعالیت ها چقدر متناسب با تکنولوژی‌های به‌روز صورت می‌گیرد؟

رضیئی: انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در یک سال گذشته در فضای مجازی فعالیت ویژه و مثبتی دارند و از کلیشه‌های مرسوم برای فعالیت‌های دانشجویی عبور و به نوآوری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی دست پیدا کرده‌ است.

دانشجویان عضو این اتحادیه متناسب با مسائل و مشکلات روز فعالیت‌های بسیاری در فضای مجازی و به طور ویژه توییتر و اینستاگرام دارند. به عنوان مثال دفترهای انجمن اسلامی درباره اجرایی کردن عدم تعهدات برجامی در گام سوم خطاب به روحانی نامه نوشتند که هم‌زمان با انتشار این بیانیه یک فضای مناسب نیز در توییتر شکل گرفت و هشتگ گام سوم نیز توسط فعالان دانشجویی و سیاسی به کار گرفته شد.

همچنین در زمینه‌های مختلف هشتگ‌هایی توسط دانشجویان عضو اتحادیه ترند جهانی شد. با فعالیت در فضای مجازی علاوه بر تاثیرگذاری مطالبات از مسئولان، سعی در معرفی فعالیت‌های انجمن برای سایر دانشجویان و جامعه نیز کرده‌ایم. به عنوان مثال در انتخاب شهردار تهران یا سینماهای تحت مالکیت بنیاد مستضعفان یا پرداخت حقوق کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه از پتانسیل شبکه‌های مجازی نهایت استفاده شد. صفحه اینستاگرام، توییتر و سایت مستقل با رویکرد بسط فعالیت در فضای مجازی تأسیس شده است.

ایسکانیوز: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فقط به دنبال جذب کمّی دانشجویان است یا جذب کیفی نیز اهمیت دارد؟

رضیئی: متأسفانه نمی‌توان منکر اهمیت مسئله تعداد کمّی دانشجویان عضو تشکل دانشجویی شد، کمیت‌گرایی در برخی از مسائل به‌ویژه در مسئله دریافت بودجه یا امکانات از دانشگاه‌ها کمک کننده است.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در انتخاب بین کمیت و کیفیت اولویت را به کیفیت دانشجویان می‌دهند و کیفیت جذب را فدای کمیت و تعداد دانشجویان نمی‌کنند. انجمن مستقل به تعداد دانشجویان شناخته نمی‌شود، به اثرگذاری در مجموعه دانشگاهی و جامعه شناخته می‌شود. از آنجایی که به دنبال اثرگذری مثبت در جامعه هستیم، کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دارد؛ اما به دلیل محدودیتی که مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها برای جریان دانشجویی فراهم کرده‌اند، تشکل‌ها برای دریافت بودجه و امکانات نیم نگاهی به آمار و تعداد اعضا دارند.

انتقاد به کمّی شدن برخی تشکل‌های دانشجویی را قبول داریم؛ اما علت آن رویکرد وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است که تشکل‌های انقلابی را با محدودیت و سختی مواجه کرده‌اند. به عنوان مثال تعداد دفترها و اعضا در یک اتحادیه به بهره‌مندی از امکانات دانشگاه و دریافت بودجه فرهنگی اثرگذار است.

روند جذب دانشجویان معطوف به مهرماه نیست اما به دلیل اینکه مهرماه آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان جدید است، زمینه مناسب برای جذب دانشجویان فراهم است

ایسکانیوز: چرا تشکل‌های دانشجویی در آغاز سال تحصیلی فقط به دنبال جذب دانشجویان هستند و در سال تداوم جذب ندارند؟ این مستمر نبودن تا چه میزان برای تشکل‌های دانشجویی آسیب‌زا است؟

رضیئی:‌ روند جذب دانشجویان معطوف به مهرماه نیست؛ اما به دلیل اینکه مهرماه آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان جدید است، زمینه مناسب برای جذب دانشجویان فراهم خواهد بود. برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجویان خود را ترم دوم یعنی بهمن ماه پذیرش می‌کنند که در این ماه نیز فعالیت‌هایی برای جذب دانشجو داریم.

اقدام برای جذب یا تثبیت دانشجویان در مهر و بهمن بسیار پررنگ است؛ اما روند جذب دانشجویان در سال و اردوهای جهاد اکبر نیز ادامه دارد. اگر نیروهای جدید با ایده‌های فکری تازه به صورت مرتب وارد سیستم و جریان دانشجویی نشوند، تشکل دانشجویی به رکود و روزمرگی دچار می‌شود که این اتفاق از آسیب‌های جدی سال‌های اخیر جریان دانشجویی است.

ایسکانیوز: تشکل‌های دانشجویی انقلابی در اصول سیاسی هم‌فکر اما در عملکرد دارای تفاوت‌ها و سلایق مختلفی هستند، هم‌فکری و هم‌افزایی بین تشکل‌های دانشجویی را برای جذب دانشجویان مفید می‌دانید یا سبب سلب پویایی این جریان می‌شود؟

رضیئی:‌ تشکل‌های دانشجویی در مباحث عقیدتی و اصول انقلابی با هم متحد و هم راستا هستند و اختلاف‌ها در نوع دیدگاه دانشجویان به موضوعات مختلف به وجود می‌آید. مشورت و هماهنگی در حیطه جذب دانشجویان در جریان دانشجویی پسندیده و مفید است، البته تا جایی که استقلال یک تشکل دانشجویی زیر سوال نرود.

به عنوان مثال اگر دانشگاه‌های تراز اول کشور در تهران یا استان‌ها را کنار بگذاریم، بیشتر دانشگاه‌ها یک یا دو تشکل دانشجویی انقلاب فعال دارند، هماهنگی و کمک برای دانشجویان در چنین دانشگاه‌هایی کاری کاملاً عاقلانه و منطقی است؛ اما دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که ذات و ماهیت سیاسی دارد، تمامی تشکل‌ها دانشجویی در آن فعالیت می‌کنند و به صورت ناخواسته رقابت برای جذب دانشجویان بین تشکل‌ها مطرح می‌شود که اتفاقا باعث پویایی و زیبایی جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها است.

ایسکانیوز: واحد پذیرش انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برای جذب دانشجویان ورودی جدید یا سال‌بالایی منتظر می‌ماند تا دانشجویان مراجعه کنند یا افراد توانمند را شناسایی و برای جذب آنها اقدام می‌کند؟

رضیئی: تشکل‌های دانشجویی با شرایط آرمانی دهه 60 یا 70 فاصله قابل توجهی دارند. دانشجویان نیز نسبت به مسائل جامعه قدری بی‌تفاوت شده‌اند و از سوی دیگر تنوع نهادهای دانشجویی نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر شده است که البته اصل تشکیل انجمن‌های علمی یا صنفی، کاری پسندیده‌ بوده؛ اما بر عملکرد آنها نقد فراوان وارد شده است. این سه مسئله نام برده شده روند رو به کاهش استقبال دانشجویان را برای عضویت در تشکل‌های دانشجویی نشان می‌دهد.

تشکل‌های دانشجویی در وضعیت موجود، نباید انتظار داشته باشند دانشجویان برای جذب و ثبت نام خودشان اقدام کنند بلکه باید برنامه‌ای برای جذب دانشجویان در نظر داشت. البته تعداد محدودی نیز خودشان سمت عضویت در تشکل‌های دانشجویی می‌آیند اما آمار قابل ملاحظه‌ای نیست.

در جذب موردی، دانشجویان خوش فکر و خوش ایده را شناسایی کرده و برای جذب آنها اقدام می‌کنیم که این یک سنت قدیمی در جریان دانشجویی است. البته به طور ویژه برای رشد و پرورش این دانشجویان مستعد برنامه‌ها در دفتر مرکزی اتحادیه در نظر گرفته شده است.

ایسکانیوز: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل باتوجه به اهمیت حوزه زنان، چه اقداماتی برای جذب یا فعالیت در این حوزه دارد؟ آیا صرف داشتن تعداد دانشجوی دختر در عضویت انجمن کفایت می‌کند یا به دنبال کارآمدی نیروهای خانم جذب شده نیز هستید؟

رضیئی: انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با افتخار مدعی است در فعالیت حوزه زنان پیشتاز جریان دانشجویی است. واحد خواهران در عرصه بررسی و تحلیل مسائل زنان بسیار اثرگذار است و دلیل این ادعا نیز نشست کوثرانه است که هر ساله به صورت تخصصی به مسائل زنان می‌پردازد. همچنین نشریات دانشجویی تخصصی در حوزه زنان نیز در دفترهای انجمن در استان‌ها منتشر می‌شود. در شورای مرکزی جدید نیز برنامه داریم به صورت هدفمند و اثرگذار در این حوزه در سال تحصیلی آتی فعالیت شود.

حوزه زنان برای عده خاصی تبدیل به موضوع و دستاویزی برای بهره‌برداری سیاسی شده است که در این بهره‌برداری سیاسی تنها موضوعی که کمتر به آن پرداختند، مسئله خود زنان است.

مسائل حوزه زنان مانند کودک‌همسری یا ورود زنان به ورزشگاه‌ها مسئله‌ای فرهنگی است، پس باید با رویکرد فرهنگی حل شود؛ اما برخی افراد با دید سیاسی به مسائل فرهنگی می‌نگرند که نتیجه آن ضربه زدن به زنان خواهد شد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در حوزه زنان رویکرد فرهنگی دارد، البته این نفی کننده فعالیت سیاسی دانشجویان دختر نیست. در اتحادیه تعداد حضور مطرح نیست بلکه اثرگذاری فعالیت‌های اعضای خانم بر جریانات حوزه زنان و مسائل دخترانه مهم است که در این زمینه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فعالیت‌های خوبی را با سایر تشکل‌های انقلابی انجام داده است؛ اما ضعف در رسانه‌ای کردن فعالیت‌های دختران در تشکل‌ها را می‌پذیریم و برای حل این معضل سیاست‌های مدونی را برای اجرایی کردن در نظر داریم.

ایسکانیوز: خانواده‌ها برای عضویت فرزندانشان در تشکل‌های دانشجویی به‌‌ویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی حالت تدافعی دارند، برای آگاه‌سازی خانواده‌ها چه اقداماتی در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل انجام شده است؟

رضیئی: بله این حرف کاملاً صحیح و این تفکر در بین خانوادها رایج است، متاسفانه در دولت‌های روحانی از سال 92، وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت تلاش کردند تشکل‌های انقلابی را صرفاً یک تشکل سیاسی به جامعه معرفی کنند که این اقدام یک ضربه سنگین بر پیکره جریان دانشجویی بود. از سوی دیگر مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها در یک حرکت هماهنگ به دانشجویان تاکید می‌کنند اگر قصد انجام فعالیت سیاسی دارید عضو تشکل‌های دانشجویی شوید و اگر قصد انجام فعالیت‌های فرهنگی دارید عضو کانون‌ها شوید.

این دیدگاه در حالی به جامعه تزریق شد که خروجی فعالیت‌های فرهنگی و صنفی تشکل‌های دانشجویی بسیار قابل قبول و اثر گذار بود. حتی در مسائل علمی نیز تشکل‌های دانشجویی پیشران هستند، حتی در ادوار، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افرادی هستند که همزمان مسئولیت دارند و رتبه‌های تک رقمی کنکور را نیز کسب کرده‌اند. رویکرد وزارت‌خانه‌ها در سالیان اخیر باعث شد فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی تشکل‌ها دیده نشود و صرفاً فعالیت‌های سیاسی پررنگ شود که این نیز اشتباه است. تشکل‌های دانشجویی برای اصلاح این تفکر، باید فعالیت‌های دیگر خود را نیز رسانه‌ای کنند و برای جامعه و خانواده‌ها تبیین شود که تشکل‌ها شاید فعالیت‌های سیاسی انجام دهند؛ اما سیاسی‌کاری خیر.

به عنوان مثال در جریان سیل فروردین ماه در برخی از استان‌های کشور، دفترهای انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در استان‌های خوزستان، مازندران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت‌های بسیار مناسبی در قالب اردوهای جهادی انجام دادند یا سال‌هاست که هیئت خیریه در انجمن با هدف کمک به کودکان کار و کم‌بضاعت فعالیت می‌کنند؛ اما متأسفانه کم‌رنگ کردن فعالیت‌های فرهنگی و جهادی تشکل‌ها توسط عده‌ای از مسئولان، جفا در حق جریان دانشجویی است. با تمام این تفاسیر از نظر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشجویی که نسبت به وقایع و مسائل جامعه خود بی‌تفاوت باشد با دانشجوی تراز اول انقلاب فاصله بسیار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026941

وب گردی

وب گردی