مراکز آموزشی با اشتغال‌زایی به توسعه اقتصاد شهرها کمک می‌کنند/ درآمد یک و نیم میلیاردی با راه‌اندازی مزرعه تحقیقاتی میگو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای استان با ایجاد یک‌سری مشاغل مستقیم و غیر مستقیم باعث توسعه اقتصاد شهری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید با بررسی اقتصاد هر شهر تلاش کرده است برای تربیت جوانان، اشتغال فارغ‌التحصیلان و توسعه اجتماعی شهرها اقدامات لازم را انجام دهد. برای این هدف، جهت گیری و برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا این کار در سطح تمام شهرها اجرا و در رابطه با اقتصاد هر شهر، دانشجو تربیت شود.

مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس معتقد است دانشگاه ها همواره جریان دانشی را در هر شهری پایدار می کنند و مهم تر از آن زمینه حضور نخبگان در یک شهر را که به خودی خود مقدور نیست، فراهم می کنند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی هم یک سلسله جریان دانشی را در هر شهری به وجود آورده تا جایی که برکت حضور این نخبگان و جریان فکری در همه جا محسوس است.

باقری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: حضور فارغ التحصیلان دانشگاه، توسعه تکنولوژی و ارتباط بین دانشگاه و صنعت امکاناتی را به وجود می آورد که در مجموع باعث توسعه و رونق شهرها می‌شود. خروجی دانشگاه ها که همان نخبگان و فارغ التحصیلان هستند در تمام شهر حضور پیدا کرده و زمینه ارتقای دانش را بیش از پیش فراهم می کند.

به گفته باقری، حضور نخبگان و فارغ التحصیلان ارتقای کیفیت خدمات و تصمیم گیری ها را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین حضور دانشگاه آزاد اسلامی از این منظر که حضور دانش را در منطقه به وجود آورده است مهم‌ترین عامل توسعه و تحول شهری است.

باقری از نقش دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در تحول و توسعه شهری سخن گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم فعالیت خود را از سال 1363 آغاز کرده است؛ در آن زمان که هیچ دانشگاه دیگری در این استان توسعه پیدا نکرده بود و دانشگاه های دولتی هم به فاصله چند سال بعد توسعه پیدا کردند. حضور واحدهای دانشگاهی هرمزگان در تمام نقاط استان و به‌خصوص در مناطق محروم باعث رونق مناطق شد، البته هدف اصلی دانشگاه آزاد توسعه عدالت آموزشی است که توانسته این هدف را نیز محقق کند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس، این دانشگاه امیدی را در دل مردم به وجود آورده است تا بتوانند فرزندان خود را در همان مناطقی که حضور دارند به دانشگاه فرستاده و از تحصیلات عالیه برخوردار شوند که این دستاورد بزرگی در استان بوده است.

ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم در استان هرمزگان

توسعه اقتصاد شهری یکی دیگر از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها بوده است که باقری در این زمینه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای استان با ایجاد یک سری مشاغل مستقیم و غیر مستقیم باعث توسعه اقتصاد شهری شده است. حضور کارکنان و اعضای هیئتعلمی در استان ها، از جمله مشاغل مستقیمی است که به واسطه حضور دانشگاه آزاد ایجاد شده است.

او در ادامه افزود: یک سری جریانات غیر مستقیم ایجاد شده است مثل کسانی که حمل و نقل دانشجویان، خدمات دانشجویی و رفاهی را بر عهده دارند که همه این ها به صورت غیرمستقیم با دانشگاه در ارتباط هستند. حضور دانشگاه و نخبگان دانشگاهی و کمک به حل مسائل شهری و تصمیم گیری هایی که منجر به درآمد پایدار برای حوزه شهری می شود، می تواند در اقتصاد شهری موثر باشد تا هم جریانات مستقیم شغلی ایجاد کرده و هم به اشتغال آن مناطق کمک کند.

راه اندازی مزرعه تحقیقاتی پرورش میگو

باقری در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به درآمدهای شهریه‌ای سخن گفت.

او در این باره گفت: وابستگی‌ ما به درآمدهای غیر شهریه ای 6درصد است؛ اما تعهد کردیم این عدد را به 10‌درصد افزایش دهیم. عمده درآمدهای استان نیز در حوزه کشاورزی و حوزه های مرتبط با دریا است و به دنبال این هستیم تا این حوزه ها را گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس تاکید کرد: به همین منظور به توسعه کشاورزی، کشت هیبریدی و تولید بذر ورود کرده و در عرصه شیلات نیز در حال راه اندازی یک مزرعه پرورش میگو هستیم که می تواند تکنولوژی پرورش میگو را ارتقا داده و سطح برداشت را نیز افزایش دهد.

او ادامه داد: در واقع به دنبال این هستیم تا یک مزرعه نمونه تحقیقاتی را ایجاد و تکنولوژی این حرفه را ارتقا دهیم. این مزرعه تحقیقاتی گروه شیلات است که زمینه کار پژوهشی را برای محققان علاقه‌مند فراهم می‌کند. پیش بینی‌ ما برای فروش تکنولوژی (بعد سه سال برداشت) این است که از این طریق سالیانه یک و نیم میلیارد درآمد به چرخه درآمد غیر شهریه ای استان اضافه خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026953

وب گردی

وب گردی