چگونگی ماموریت سفر به ماه در 6 دهه گذشته

ناسا اعلام کرد که تنها 60درصد مأموریت ‌های حوزه ماه در 6 دهه گذشته موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق گفته آژانس فضایی ایالات متحده فقط 61 مورد از 109 ماموریت قمری (60درصد) در 60 سال گذشته موفق آمیز بوده‌اند.

بامداد شنبه، تلاش سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) برای فرود روی ماه، طبق برنامه ریزی انجام نشد و ارتباط آن با زمین در لحظات آخر قطع شد.

مقامات ISRO گفتند Chandrayaan 2 در حال کار است و یک سال یا بیشتر فعالیت خواهد کرد.

سال گذشته بود که ماموریت قمری اسرائیل نیز در ماه آوریل شکست خورد. از سال 1958 تا 2019، هند و همچنین ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی (روسیه)، ژاپن، اتحادیه اروپا، چین و اسرائیل مأموریت‌های مختلف ماه را آغاز کردند.

اولین ماموریت ماه در 17 اوت سال 1958 توسط ایالات متحده برنامه ریزی شده بود ، اما پرتاب فضاپیمای پایونیر ناموفق بود.

اولین مأموریت موفق ماه، لونا 1 توسط اتحاد جماهیر شوروی در 4 ژانویه سال 1959 بود. این نخستین مأموریت پرواز ماه نیز بود که موفقیت در مأموریت ششم حاصل شد.

در مدت زمان کمی، از اوت 1958 تا نوامبر 1959، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی 14 مأموریت را آغاز کردند.از این میان، فقط سه مورد لونا 1، لونا 2 و لونا 3 که همه توسط اتحاد جماهیر شوروی راه اندازی شدند، موفق بودند.

مأموریت Ranger 7 که در ژوئیه 1964 توسط ایالات متحده آغاز شد ، اولین کسی بود که از نزدیکی ماه عکس هایی گرفت و ارسال کرد. ژاپن، اتحادیه اروپا، چین، هند و رژیم صهیونیستی بعدها توانستند این کار را انجام دهند.

ژاپن یک مأموریت مدارگرد به نام «هیتن» را در ژانویه سال 1990 راه اندازی کرد. این همچنین اولین ماموریت ماه ژاپن بود. پس از آن، در سپتامبر 2007 «سلن» یکی دیگر از مأموریت‌های مدارگرد را راه اندازی کرد.

از سال 2000 تا 2009 شش مأموریت‌های قمری توسط اروپا (Smart-1)، ژاپن (Selene)، چین (Chang-e 1)، هند (Chandrayaan 1) و ایالات متحده (Orbiter Reconnaissance Lunar and LCCROSS) انجام شده است.

آپولو ۱۱ نیز مأموریتی از مأموریت‌های پروژهٔ آپولو بود که منجر به فرود نخستین انسان بر روی کره ماه شد. در طی این مأموریت که توسط ناسا سازماندهی شده بود، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹، ساعت ۲۰:۱۸ جهانی بر کره ماه فرود آمدند. حدود ۶ ساعت بعد، آرمسترانگ در ۲۱ ژوئیه ساعت ۲:۵۶ جهانی بر ماه گام نهاد. فضانورد سوم این مأموریت مایکل کالینز، به تنهایی در مدار ماه باقی‌ماند تا ۱۵ ساعت دیگر دو فضانورد دیگر به او ملحق شدند. پس از ۸ روز زندگی در فضا، هر سه فضانورد به زمین بازگشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026964

وب گردی

وب گردی