اهواز گنجینه ناشناخته گردشگری

اهواز را با شعله‎های نفتش میشناسیم؛ این کلان‎شهر محصور میان شرکت‎های بزرگ نفتی و مزارع نیشکر، بیش از 200 روستا دارد که در دو بخش از لحاظ طبیعت پیرامونی تفاوت‎های زیادی دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، غیزانیه بخشی است که بسیار مستعد انجام پروژه های گردشگری در بخشهایی مانند سافاری، رصدخانه، بومگردی، و موارد دیگر است. از سویی نیز ماسهزارهای وسیع، جنگل‎های دست‎کاشت و امامزادهای که همواره مملو از زائر است از جمله جاذبههای بخش غیزانیه هستند که فرصت مناسبی برای تفریح و فراغت عموم و مکان مناسبی برای رصد ستارگان در شب تاریک و آسمان صاف این بخش است.

غیزانیه دارای بیش از 80 روستا است و حدود 26 هزارنفر جمعیت دارد که عمدتاً در بخش کشاورزی و دامپروری فعال هستند. علاوه بر واقع شدن شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران و پتروشیمی مارون، غیزانیه در مسیر ترانزیت بنادر ایران نیز قرار دارد.

همچنین خانههای روستایی که در بین درختان جنگلی این منطقه قرار دارند ظرفیتی برای تبدیل به اقامتگاه بومگردی هستند و ایجاد اقامتگاههایی از مصالحی متناسب با درختان جنگلیای که حدود 50 کیلومتر با اهواز فاصله دارند میتواند این منطقه را به محلی برای تفریحات سالم به ویژه در زمستان و اوایل بهار تبدیل کند.

اما در قسمت غرب رودخانه کارون، مسیر سرسبز امطمیر قرار دارد که روستاهای آن مملوء از نخلستان و مزارع با کشتهای مختلف است که با برنامهریزی و اطلاعرسانی مناسب و آموزش و ترغیب جامعه روستایی میتوان قطبی از گردشگری روستایی را در آن بخش ایجاد کرد.

باوجود این، متأسفانه به دلیل ظرفیتهای صنعتی اهواز، کمتر به جاذبههای گردشگری اهواز پرداخته شده و این کلانشهر برای مسافران ورودی فقط در شهر و نفت و فولاد خلاصه شده است؛ در حالیکه اگر نیمنگاهی کوتاه به اطراف شهر بیاندازیم، این گنجینه بیصدا را میبینیم که نادیدههای بکر آن بسیار و زمینههای رشد گردشگری در آن فراوان است .

اهواز را در دو مسیر شرق و غرب باید متفاوت دید و با شاخصهای متفاوت ارزیابی و متناسب تعریف کرد چراکه دو منظر کاملاً مجزا آنهم با فاصله بسیار کم از یکدیگر، برای گردشگران بسیار دلخواه خواهد بودِ. ناوگان حمل و نقل خوب، فرودگاه، زیرساختهای اقامتی و پذیرایی با استاندارد بالا، تنوع در وجود امکانات پشتیبان گردشگری، پرسنل ماهر و رودخانه پرآب کارون و تنوع اجتماعی اطراف آن از جمله دیگر پتانسیلهای شهر اهواز است.

این در حالی است که تپههای ماسهای بروایه و الهایی، بافت تاریخی اهواز قدیم و تکبناهای باارزش تاریخی و نیز صنایع دستی زیبا که آینهای از آداب قدیمی جامعه سنتی اهواز است گوشه‎ای دیگر از جاذبه‎های این شهر است.

باوجود این ظرفیتهای غنی باید گفت توسعه گردشگری شهر ممکن نیست مگر با توجه بیشتر به بهبودی زیرساختهای موجود، ایجاد امکانات خدماتی شهری، اختصاص بهتر و بیشتر سرویسهای حمل و نقل عمومی، امکانات اقامتی ـ رفاهی مناسب، ایجاد تأسیسات رفاهی در کنار سایتهای گردشگری، فرهنگسازی درخصوص برگزاری تورهای ورودی و خروجی به ویژه گردشگری شبانه باتوجه به ظرفیتهای فوقالعاده شهر در شب و تجارب موفق این نوع فعالیت در چندین محله اهواز آن‎هم با پررنگ کردن یک جاذبه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027038

وب گردی

وب گردی