بیشتر از مغز خود به اینترنت اعتماد داریم

نتایج یک مطالعه نشان داد که استفاده از اینترنت نیاز به ذخیره اطلاعات در حافظه را کاهش داده است. با این حال بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از اینترنت با رها کردن ذهن انسان به آن امکان فکر کردن بیشتر می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه ما برای دستیابی به اطلاعات از اینترنت بسیار زیاد استفاده می کنیم. با این حال ، این سؤال مطرح است که استفاده از اینترنت به جای کمک گرفتن از حافظه و استفاده از منابع متفاوت اطلاعاتی ، بر عملکرد شناختی ما هنگام جستجوی اطلاعات چه تأثیری می گذارد. در همین زمینه ، تحقیقات منتشر شده در مجله «حافظه» ، بار دیگر اعتیاد به اینترنت را آشکار کرد.

در این تحقیق که به سرپرستی دکتر «گورسوی» صورت گرفته، از شرکت کنندگان که به دو گروه تقسیم شده بودند ، برخی از سؤالات برای پاسخگویی پرسیده شد. از یکی از گروهها خواسته شد که برای پاسخ به سؤالات از اینترنت استفاده کنند. گروه دیگر بر اساس دانش گذشته خود به سؤالات پاسخ دادند. سپس از هر دو گروه سؤالاتی آسانتر از سوال اول پرسیده شد ، و به آنها اجازه داده شد که به خواست خود به سوالات پاسخ دهند. گروهی که در سؤال اول ، از طریق اینترنت کمک دریافت کرده بودند ، در سؤال دیگر ترجیح دادند از اینترنت با سرعت بالاتری استفاده کنند. علاوه بر این ، این شرکت کنندگان هنگام پاسخ دادن به سؤالات پرسیده شده ، کمتر به سؤالات فکر می کردند ، به عبارت دیگر ، وقت کمتری را صرف جستجوی اطلاعات گذشته می کردند. با این نتیجه ، اگر اطلاعات به صورت الکترونیکی در دسترس باشد ، مشخص می شود که ما به ذخیره سازی اطلاعات در حافظه خود ، کمتر نیاز داریم.با این حال به عقیده دکتر «گورسوی» ، اینترنت با آزاد کرد ذهن انسان ، ظرفیت آنرا برای فکر کردن باز می گذارد.

اینترنت، مغز را آزاد می کند

دکتر «گورسوی» در این زمینه گفت:« اعتیاد به اینترنت و جستجوی سوالات از آن، نشان می دهد که مردم دیگر چیزهای زیادی را در ذهن خود نگه نمی دارند و به خاطر نمی آورند. در حقیقت ، این مغز را آزاد می کند.این به مغز این امکان را می دهد تا از ظرفیت خود بیشتر برای فکر کردن استفاده کند و آنرا برای تصمیم گیری های صحیح و متفاوت بکار ببرد.»

مهم این است که بدانیم اطلاعات را از کجا بدست می آوریم

دکتر «گورسوی» خاطرنشان کرد که چنین نگرانی هایی در قرن شانزدهم نیز هنگام انتشار نخستین انتشارات چاپی وجود داشت. در آن زمان ، چنین استنباط می شد که روزنامه ها ، کتاب ها و مجلات باعث می شود مردم کمتر از مغز خود استفاده کنند و بیشتر متکی به اطلاعات کتاب ها شوند.دکتر «گورسوی» گفت: «ما باید به مردم فکر کردن را بیاموزیم. این کافی است که آنها بدانند که در صورت نیاز ، منابع مورد نظر خود را از کجا پیدا کنند. »

بر قدرت حل مسئله ما تاثیر دارد

دکتر «گورسوی» در زمینه تأثیر این وضعیت بر توانایی حل مسئله گفت:« من می توانم به صورت منطقی تصمیم بگیرم تا چه مدت اخبار و داده ها را در حافظه خارجی نگه دارم. در حقیقت ، فناوری های اطلاعات توانایی بهتر تفکر و استدلال را فراهم می کنند. همچنین این امکان را به ما می دهد که فرایندها را متمایز کنیم. مردم با مدل های ذهنی مشکلات را حل می کنند. این یک الگوریتم است. مدل های ذهنی شامل یادگیری ، تجربه ، زندگی و دانش است. هرچه توانایی تفکر فرد بیشتر شود ، می تواند تصمیم گیری دقیق تری داشته باشد. برای اتخاذ این تصمیمات ، مغز انسان باید خالی و قادر به تمرکز باشد ، اما باید به اطلاعات لازم نیز دسترسی داشته باشد.»

دکتر گورسوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هنگام دریافت اطلاعات می توان تصمیمات بهتری گرفت، گفت:« من فکر می کنم روند تصمیم گیری جامع تر و سوال برانگیزتر شده است. زیرا باید بتوانیم براساس اصول تحلیلی تصمیمات شهودی بگیریم. مبنای تحلیلی با پردازش داده های به دست آمده از فن آوری های اطلاعات همراه است. شهود نیز با استدلال دانش و تجربه امکان پذیر است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1027058

وب گردی

وب گردی