مشکلات ارزی مهم‌ترین مانع برای جذب دانشجو در دانشگاه دی‌هشت است/ راه را برای دور زدن دانشجویان ثروتمند بسته‌ایم

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: فعالیت‌های ما در دانشگاه دی‌هشت روند مناسبی را طی می‌کند؛ اما مشکلات ارزی موانع بسیار بزرگی را پیش روی ما قرار داده است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به سرانجام رسیده و از مهرماه سال 98، پذیرش دانشجو خواهد داشت. گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه، گروهی اقتصادی متشکل از ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است. این گروه چند سال پیش تصمیم به تأسیس دانشگاهی بین‌المللی گرفت. اساسنامه این دانشگاه اردیبهشت‌ماه امسال تصویب شده و دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز وظیفه پذیرش، آموزش و اسکان دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه دی‌هشت را بر عهده دارد.

یعقوب محمدی‌فر درباره پذیرش دانشجویان خارجی برای سال تحصیلی جدید در دانشگاه دی‌هشت به ایسکانیوز، گفت: مدت‌هاست فعالیت خود را برای فراهم‌سازی مقدمات امر پذیرش دانشجو آغاز کرده‌ایم و قرار است هر یک از کشورهای عضو، بین 10 تا 20 دانشجو را برای تحصیل در دانشگاه دی‌هشت، بورس کنند. فعالیت‌های ما روند مناسبی را طی می‌کند؛ اما مشکلات ارزی موانع بسیار بزرگی را پیش روی ما قرار داده است؛ چراکه به دلیل تحریم‌های آمریکا، تبادلات مالی باید فقط به صورت نقد انجام بگیرد.

وی با اشاره به نبود مقطع کارشناسی در دانشگاه دی‌هشت ادامه داد: فعلاً تنها مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه دی‌هشت ارائه می‌شوند. ابتدا قرار بود در مقطع کارشناسی هم پذیرش داشته باشیم؛ اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مخالفت کرد؛ چون معتقد بود جذب تعداد زیادی دانشجو در گام نخست، ممکن است به افت کیفیت منجر شود؛ حتی 100 متقاضی هم برای تحصیل در مقطع کارشناسی داشتیم. البته سقفی برای پذیرش دانشجو نداریم؛ اما برنامه‌ریزی ما در حال حاضر بر جذب بین 150 تا 200 دانشجو متمرکز است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با تأکید بر لزوم وجود استادان وابسته در آموزش عالی ایران تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از استادان وابسته هستیم تا به طور مثال، استادی که به‌صورت پیوسته در دانشگاه تهران تدریس می‌کند، استاد وابسته دانشگاه دی‌هشت نیز باشد. این موضوع در دنیا اتفاقی طبیعی است؛ اما در ایران محدودیت‌هایی وجود دارد. رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، یزد و غیره انجام داده‌ایم تا از ظرفیت استادان این دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: دروس مقطع دکتری، پژوهش‌محور (Research-based) هستند و واحدهای درسی چندانی ارائه نمی‌شود. کلاس‌ها نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و اگر دانشجویانی مایل به یادگیری زبان فارسی باشند، آموزش‌های لازم را می‌بینند. این موضوع در اساسنامه ذکر شده و البته مورد تأکید کشورهای عضو نیز بوده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی شکل‌گیری دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت تأکید کرد: آموزش عالی کشورمان به زیرساخت‌های سنتی عادت کرده و به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه شدیم که پیش‌تر به آنها فکر نشده بود. با این وجود 13 رشته از جمله شیمی، مهندسی مکانیک و حقوق را ارائه خواهیم کرد و آمادگی افزایش رشته‌ها را نیز با توجه به استقبال دانشجویان داریم؛ به طور مثال 20 دانشجو از کشور نیجریه برای تحصیل به دانشگاه دی‌هشت می‌آیند که 80 درصد خواهان تحصیل در رشته حقوق بین‌الملل هستند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان ادامه داد: سایت دانشگاه آماده است و دانشجویان امکان ثبت نام دارند. قرار است 100 دانشجو از ترکیه به ایران بیایند و کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان و بنگلادش هم علاقه‌مند به تحصیل دانشجویان خود در دانشگاه دی‌هشت هستند. پاکستان تصمیم به اعزام گروهی 80 نفره برای تحصیل در مقطع کارشناسی داشت که متنفی شد. اگر محدودیت جذب نداشتیم، قادر به پذیرش 500 دانشجو هم بودیم؛ اما فعلاً تمرکز را روی کیفیت گذاشته‌ایم.

محمدی‌فر به تفاوت ساختارهای تصمیم‌گیری در کشورهای عضو گروه دی‌هشت اشاره کرد و گفت: یکی از کشورها به خاطر مسائل ارزی، دانشجویی اعزام نکرد. ساختارهای تصمیم‌گیری در کشورهای عضو گروه دی‌هشت متفاوت است و به همین دلیل جذب دانشجو آسان نیست. باید هماهنگی‌ها را با وزارت امور خارجه کشورمان انجام دهیم، آنها با وزارت خارجه کشورهای عضو مکاتبه کنند و به وزارت علوم کشور مقصد برسند. در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه می‌شویم، مثلاً کشوری مانند ترکیه، وزارت علوم ندارد و مجمع دانشگاهی، اداره‌کننده آموزش عالی این کشور است.

وی ادامه داد: سعی داریم در آینده از کشورهای دیگر هم دانشجو بگیریم؛ کشوری مانند عراق بسیار علاقه‌مند به همکاری با دانشگاه دی‌هشت است. در حال برندسازی هستیم و جانمایی ساختمان دانشگاه و دو خوابگاه را نیز انجام داده‌ایم. بودجه کمکی هم برای دانشگاه تعریف شده تا خدمات مناسبی ارائه شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پایان، به احتمال جذب دانشجوی ایرانی و امکان دور زدن کنکور برای افراد ثروتمند با تحصیل در دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارجی و انتقال به دانشگاه دی‌هشت برای ادامه تحصیل و دریافت مدرک گفت: ایرانی‌های خارج از کشور که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در خارج از کشور پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه دی‌هشت بیایند؛ اما راه را برای دور زدن بسته‌ایم و اجازه نمی‌دهیم دانشجویی یک یا دو ترم به دانشگاهی در خارج از کشور برود و بعد به دانشگاه دی‌هشت بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027078

وب گردی

وب گردی