توسعه خدمات پزشکی و درمانی در شمال‌غرب کشور/ بیمارستان‌های فوق تخصصی وابسته به واحدهای دانشگاهی بستری مناسب برای آموزش دانشجویان است

دانشگاه آزاد واحد تبریز و واحد اردبیل دو بیمارستان آموزشی و درمانی دارند که با حضور پزشکان متخصص و فوق‌تخصص به عموم مردم این مناطق خدمات‌‌‌رسانی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس تا به امروز، نقشی تعیین‌‌کننده در ایجاد عدالت آموزشی در کشور داشته است. امروز این دانشگاه، با داشتن بیش از 400 واحد در دورترین و محروم‌‌‌ترین نقاط ایران امکان کسب تحصیل عالیه در سراسر کشور را ایجاد کرده است.

خدمات‌‌رسانی دانشگاه آزاد به عنوان بازوی پرتوان آموزش عالی تنها به تربیت دانشجو ختم نمی‌‌شود. این دانشگاه، در برخی از نقاط کشور در کنار تربیت پزشک و پرستار برای توسعه خدمت در بخش سلامت، اقدام به تاسیس بیمارستان کرده تا علاوه بر تامین امکانات آموزشی برای تربیت پزشک در زمینه ارائه خدمات پزشکی به عموم مردم هم فعالیت داشته باشد.

در حال حاضر، دانشگاه آزاد اسلامی دو بیمارستان در شمال غرب کشور دارد که علاوه بر جنبه آموزشی برای تربیت کادر درمانی به عموم مردم خدمات درمانی و پزشکی ارائه می‌‌‌‌‌دهد. این حضور دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه حل مسئله در کمک به حل مسائل مختلف در هر استان، امری مشهود و اثر‌گذار است. دانشگاه آزاد اسلامی، سال گذشته موفق شد بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل و بیمارستان امام سجاد(ع) تبریز را پس از سال‌ها وقفه در راه‌اندازی به مرحله بهره‌‌‌‌برداری برساند.

راه‌‌‌اندازی نخستین مرکز دندان‌‌پزشکی زیربیهوشی شمال‌غرب کشور در بیمارستان امام سجاد واحد تبریز

بیمارستان امام سجاد (ع) دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، سال ۸۴ از شرکت نفت به‌صورت نیمه کاره خریداری شد و سال ۹۴ ساختمان فیزیکی آن شکل گرفت. شهریور ۱۳۹۷ با حمایت و پیگیری مسئولان و همت دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، فاز اول بیمارستان با دستگاه‌های به‌روز و نیرو‌های متخصص، تجهیر و راه‌اندازی شد. این بیمارستان از لحاظ جغرافیایی در یکی از مناطق مناسب تبریز واقع شده و مراجعه به آن سهل‌الوصول است.



مساحت این بیمارستان ۲۸ هزار مترمربع و زیربنای آن ۱۹ هزار مترمربع بوده و در چهار طبقه واقع شده است. بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی امام سجاد (ع) دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دارای چهار بخش ماژور از جمله جراحی عمومی، جراحی زنان، کودکان و داخلی و نیز بخش‌های ویژه ICU، CCU و NICU، درمانگاه سرپایی و درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی، اورژانس شبانه‌روزی، رادیولوژی، سونوگرافی، دندان‌‌‌پزشکی و داروخانه است.

نخستین مرکز دندان‌‌پزشکی زیربیهوشی شمال‌غرب کشور در این بیمارستان راه‌اندازی شده و آماده ارائه خدمات به عموم مردم است. دندان‌‌پزشکی تحت بیهوشی این بیمارستان، به‌ویژه برای کودکان و افرادی که دارای عقب‌ماندگی ذهنی هستند، مورد استقبال عموم واقع شده است. بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی امام سجاد(ع) دانشگاه آزاد تبریز در ردیف یکی از بزرگترین مراکز درمانی آذربایجان‌شرقی بوده و شامل درمانگاه، اورژانس شبانه‌روزی و بخش‌های بستری است.

حدود۶۰ پزشک در تخصص‌‌های مختلف در درمانگاه بیمارستان امام سجاد(ع) مشغول به فعالیت هستند. این درمانگاه برای دسترسی بهتر و سریع بیماران به پزشکان در طبقه همکف بیمارستان واقع شده و همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح و با نصف تعرفه بخش خصوصی آماده پذیرایی از بیماران و مراجعان است.

راه‌‌‌‌‌‌اندازی بیمارستان امام رضا در محوطه دانشگاهی واحد اردبیل

واحد اردبیل هم با دارا بودن رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و تربیت پزشکان و پرستاران متعهد در سال‌‌های اخیر موفق شد بیمارستان آموزشی درمانی امام رضا(ع) را در محوطه اصلی دانشگاه راه‌اندازی کند.

بیمارستان آموزشی و درمانی امام رضا(ع) پس از اخذ موافقت اصولی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینی به مساحت 17 هزار و 526 مترمربع و با زیربنایی به مساحت 11 هزار و 854 مترمربع احداث و ساختمان آن در سال ۱۳۹۲ تکمیل شد و در بهمن‌‌‌‌ماه سال گذشته، به بهره‌‌برداری رسید.

در حال حاضر تمامی بخش‌های بستری، درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی، واحد پاراکلینیک، داروخانه و اورژانس تجهیز شده و در حال ارائه خدمات به مراجعان است. این بیمارستان دارای ۱۰۸ تخت بستری عادی و ویژه، ۴ بخش بستری جراحی، دو بخش ICU با ۱۲ تخت ویژه، دو بخش اتاق عمل با ۶ تخت اتاق عمل، واحدهای رادیولوژی، آزمایشگاه و درمانگاه صبح و کلینیک ویژه عصر است.

حدود ۴۰ درصد پرستاران در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش می‌‌بینند

دانشگاه آزاد اسلامی پس از تاسیس در سال 61، آموزش پزشکی خود را با واحد علوم پزشکی تهران در خرداد 64 آغاز کرد. امروز این دانشگاه در بیشتر شهرها دارای دانشکده‌های پزشکی، پرستاری، داروسازی، دندان‌‌‌‌‌‌پزشکی و مامایی است که خدمات قابل‌توجهی به مردم ارائه می‌دهد. در حال حاضر، حدود 60 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند. امروز هزار و 889 عضو هیئت‌علمی در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند و این دانشگاه آزاد در نقاط مختلف کشور دارای هزار تخت بیمارستانی و 27 مرکز تحقیقاتی است.

آنچه مسلم است، ارتقا و افزایش کیفیت آموزشی و ارائه باکیفیت‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی در کشور، توسعه رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، ارائه تله‌مدیسین و پزشک خانواده در شهرها و انجام تحقیقات در مراکز تحقیقاتی با هدف حل مشکلات درمانی کشور با هم‌‌‌گرایی رشته‌های مختلف علوم پزشکی از سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. امروز توسعه رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی این دانشگاه به‌‌ حدی رسیده که حدود ۴۰ درصد پرستاران در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش می‌‌بینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027180

وب گردی

وب گردی