حل مشکلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در اولویت قرار گیرد

مجموعه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور درباره انتصاب وزیر آموزش و پرورش و میزان توجه این وزارتخانه به مسائل دانشگاه فرهنگیان بیانیه‌‌‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجموعه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور درباره انتصاب محسن حاجی میرزایی به سمت وزیر آموزش و پرورش و میزان توجه این وزارتخانه به مسائل دانشگاه فرهنگیان بیانیه‌‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارتخانه آموزش و پرورش در چند سال گذشته دستخوش تغییرات گوناگونی شده و در مدت ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی پذیرای ۱۴ وزیر برای دستگاه تعلیم و تربیت بوده است. بنا بر وضعیت و شرایط موجود در هر دوره اقدامات مثبت و منفی صورت گرفته که در جای خود احتیاج به بحث و بررسی عمیق و کارشناسانه دارد. در این بین نظام تربیت معلم نیز به فراخور تغییر برنامه‌ها و رویکرد‌ها در وزارت آموزش و پرورش، تغییراتی را در ساختار، شیوه پذیرش و سایر موارد مرتبط به خود دیده است. نظام تربیت و بهسازی نیروی انسانی از دانشسراهای عالی تا مراکز تربیت معلم، مجتمع پیامبر اعظم(ص) و در دهه اخیر دانشگاه فرهنگیان میزبان رویکردها و برنامه‌های گوناگون با مدیران و کارکنان فراوان بوده است. اگرچه پس از تجمیع و تاسیس به عنوان دانشگاه فرهنگیان تغییرات مثبتی روی داد اما این تحول در این دستگاه نوپا آن‌‌طور که باید صورت نگرفت. امروز و پس از گذشت ۷ سال، جذب و تربیت یکصد و پنجاه هزار دانشجو معلم، گویی این تغییر تنها به مثابه جامه نو بوده و پیکر همان پیکر نحیف و سالمند و دور از واقعیت است که نیازمند بازنگری خواهد بود.

در بخش دیگری از این بیانیه خطاب به وزیر آموزش و پرورش آورده شده است: به طور ویژه در یک سال گذشته دانشگاه فرهنگیان با مشکلات عدیده ای رو به رو شد که نه تنها دلسردی جامعه دانشجویی را به همراه داشت بلکه سبب کاهش انگیزه‌ها و تثبیت ذهنیتی نه چندان مناسب برای پذیرش نخبگان، شایستگان و پرورش معلم قیمتی برای نسل‌های آینده شد. مسائلی از جمله صدور احکام پیمانی که خلاف نص صریح قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش و دفترچه های ثبت نام آزمون سراسری بوده و با پیگیری های صورت گرفته اصلاح گردید. تغییر و مناقشات فراوان بر سر احکام دانشجومعلمین و تفسیر های دلخواه و عوامل متعددی چون کمبود فضای خوابگاهی در پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان در اغلب استان های کشور، نبود کیفیت مطلوب در فراهم آوردن رفاهیات و عدم وجود برخی بدیهیات و ملزومات زیست دانشجویی در اکثر مراکز آموزشی و در عین حال کسر هزینه چند برابر نسبت به سایر دانشگاه‌های روزانه و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مواردی از این قبیل سبب نارضایتی دانشجو معلمان این دانشگاه شده است. با وجود مسائل فوق، رویکرد جدید دانشگاه فرهنگیان بر پذیرش حداکثری و تربیت نیروی جوان به جهت جبران کمبودها در نظام آموزش و پرورش بوده که پذیرش این حجم از داوطلبان حرفه معلمی در دانشگاه با توجه به روند زمان‌‌بر فراهم آوردن زیر ساخت‌های آن تامل برانگیز است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شایسته است آن مقام عالی و همکاران محترم مسایل پیش رو را به عنوان اهم مشکلات و دغدغه دانشجویان مورد توجه قرار داده و رسیدگی به مشکلات دانشگاه فرهنگیان و دانشجومعلمان و استادان فرهیخته این دانشگاه را در اولویت ۲۳ گانه ابلاغی از ریاست محترم جمهوری قرارداده و از کیان دانشگاه فرهنگیان پاسداری لازم را به عمل آورند. همچنین با توجه به روابط سازنده خود با اعضای کابینه و تجربیات مثبت در دبیری هیئت دولت، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه مطالبه اصلی دانشجویان این دانشگاه را مبنی بر تخصیص سرانه های غذایی و رفاهی در بودجه سال آینده و سنوات آتی قرار دهید.

در این بیانه آمده است: دانشگاه فرهنگیان به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور، دانشگاه استراتژیک و مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری که واجد تربیت لاینقطع و شبانه روزی است همانا تنها دانشگاه دولتی کشور بوده که فاقد سرانه غذایی و یارانه اختصاص یافته از صندوق رفاه دانشجویان است، حال آنکه وابستگی دانشگاه فرهنگیان به دستگاه اجرایی بهانه ای بیش نیست برای تلطیف بی مهری ها و کم لطفی ها به این دانشگاه ماموریت‌گرا، چرا که تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و لشکری از این سرانه برخوردار هستند. این فقدان اعتبار موجب شده، هیئت امنای دانشگاه، کسر حقوق دانشجویان را به طور سراسری تصویب کرده و این راهکار تبعیض آمیز را برای جبران کمبودها انتخاب کند. ۴۵ درصد از پرداختی نزدیک به ۸۰ درصد دانشجویان و ۲۵ درصد از حقوق باقی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان تغذیه و خوابگاه بوده اما در مصارف گوناگون، بدون توجه به استفاده یا عدم استفاده از خدمات توسط ادارات کل استان‌ها کسر می گردد که ظلمی آشکار و تبعیضی غیر قابل چشم پوشی است که دانشجومعلمان مشمول دریافت سرانه رفاهی و خوابگاه نمی‌شوند.

در بخش دیگری از این بیانیه ذکر شده است: امروزه پرداختی دانشجویان بابت خوابگاه در طول تحصیل، یک و نیم برابر حداکثر پرداختی دانشجویان دیگر دانشگاه‌های کشور است. حال آنکه حداکثر پرداختی یاد شده در دانشگاه‌های دولتی دیگر بابت اتاق هایی با ظرفیت دو نفره و استاندارد بوده و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در برخی پردیس‌ها و مراکز به صورت آسایشگاهی و یا در اتاق های با ظرفیت بیش از ۵ نفره و با سرانه فضایی ۲ متر مربع روزگار سپری می‌کنند. جمعیت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی آتی به بیش از صد هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته و مهارت آموز خواهد رسید و رکورد پذیرش دانشجومعلم در پذیرش اخیر شکسته شد. اگرچه روند تطبیق و جذب هیئت علمی در سال گذشته سرعت مطلوبی یافته اما همچنان برای رسیدن به حداقل‌های جاری در آموزش عالی کشور، اقدامی قاطع ،سریع؛ دقیق و گسترده با همکاری وزارت علوم لازم است. نیروهای شایسته شاغل در وزارت آموزش و پرورش که واجد دکتری تخصصی بوده و دیگر نیروهای فعال نیز با دشواری های متعدد جهت مامور یا انتقال دائم به دانشگاه فرهنگیان مواجه هستند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: فعالیت های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیاز روز تربیت معلم برای 30 سال آینده نیست و اوقات فراغت دانشجویان نیز به هیچ عنوان پربارنبوده و دانشجویان در معرض تجربیات جدید قرار نمی‌گیرند. اگرچه بر تربیت شبانه روزی در دانشگاه فرهنگیان تاکید می‌شود، اما بیش از ۱۰۰ ساعت از اوقات دانشجویان در پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان بدون برنامه‌ریزی منسجم تلف می شود. اغلب واحدهای دانشگاهی نیز بدون فضای ورزشی و تجهیزات لازم بوده و به لحاظ بودجه و امکانات نیز یاری و همکاری لازم از ادارت کل استانها صورت نمی‌پذیرد. طرح ۳۱-۱۰۰ به عنوان یک ایده روشن و در صورت اجرا پر ثمر از جانب ریاست محترم دانشگاه مطرح گردیده، گرچه طرحی بلند مدت محسوب می‌شود، بعضا فرصت های اجرایی ۵۰ ساله نیز برای طرح یاد شده عنوان می‌شود که قطعا بازه طولانی است و در صورت عدم حمایت وزارتخانه چه از بودجه رسمی و چه در جذب خیرین و سرمایه گذاری های فرادستگاهی به ویژه در دوره گذار پیش رو، ماهیت تحولی خود را از دست خواهد داد. خانواده دانشگاه فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش انتظار اهتمام تام در طرح یاد شده در همکاری با استانداران محترم و خیرین محلی و ملی را دارد.

دانشجویان در پایان تاکید کردند: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به‌‌‌عنوان نماینده برحق دانشجو معلمان در پیگیری مطالبات این قشر، انتصاب محسن حاجی میرزایی را فرصتی جدید برای اصلاح کمبود‌ها و آشکارسازی روش‌ها و اندیشه‌های نو و سازنده برشمرده و خواستار آن است که سکاندار این وزارتخانه، رسیدگی به مجموعه دانشگاه فرهنگیان و مطالبات جامعه دانشجویی را که نه مسائلی آرمانی است در حد کفایت و در موارد لازم الرفع، فوری و ضروری، در لیست برنامه‌های اجرایی و اولویت های کاری خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027200

وب گردی

وب گردی