دانشگاه های ایران دارای بیشترین رشد در رتبه بندی جهانی تایمز است

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۰ تایمز گفت: ایران با افزایش ۱۱ دانشگاه، بیشترین رشد حضور دانشگاه ها را در بین کشورهای جهان داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC درباره جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های جهان را رتبه بندی می کند.

وی افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور داشتند در سال ۲۰۱۸ این تعداد به هجده و در سال ۲۰۱۹ به ۲۹ دانشگاه دانشگاه افزایش یافت.

دهقانی گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، ۴۰ دانشگاه از ایران در جمع ۱۳۹۶ دانشگاه برتر جهان از ۹۲ کشور حضور یافتند. ایران با افزایش ۱۱ دانشگاه، بیشترین رشد حضور دانشگاه ها را در بین کشورهای جهان داشته است. این موضوع نوید بخش حضور هر چه بیشتر دانشگاه های توانمند ایران در رتبه بندی های معتبر بین المللی است.

وی اظهار داشت: بر این اساس در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۰، دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل، با قرار گرفتن در بازه رتبه ای ۳۵۱-۴۰۰ و دانشگاه یاسوج با قرار گرفتن در بازه رتبه ای ۴۰۱-۵۰۰ به عنوان دانشگاه های اول و دوم ایران در این رتبه بندی معرفی شده اند.

رتبه دانشگاه های ایران در جدول نشان داده شده است. دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین ) است.

دانشگاه های ایران در رتبه بندی ۲۰۲۰ پایگاه رتبه بندی تایمز

ردیف نام دانشگاه رتبه
۱ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۳۵۱–۴۰۰
۲ دانشگاه یاسوج ۴۰۱–۵۰۰
۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵۰۱–۶۰۰
۴ دانشگاه کاشان ۵۰۱–۶۰۰
۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵۰۱–۶۰۰
۶ دانشگاه صنعتی شریف ۵۰۱–۶۰۰
۷ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰۱–۶۰۰
۸ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ۶۰۱–۸۰۰
۹ دانشگاه علوم پزشکی ایران ۶۰۱–۸۰۰
۱۰ دانشگاه علم و صنعت ایران ۶۰۱–۸۰۰
۱۱ دانشگاه صنعتی اصفهان ۶۰۱–۸۰۰
۱۲ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۶۰۱–۸۰۰
۱۳ دانشگاه صنعتی شیراز ۶۰۱–۸۰۰
۱۴ دانشگاه تبریز ۶۰۱–۸۰۰
۱۵ دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۶۰۱–۸۰۰
۱۶ دانشگاه تهران ۶۰۱–۸۰۰
۱۷ دانشگاه فردوسی مشهد ۸۰۱–۱۰۰۰
۱۸ دانشگاه اصفهان ۸۰۱–۱۰۰۰
۱۹ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۰ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۱ دانشگاه کردستان ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۲ دانشگاه مازندران ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۳ دانشگاه شهید بهشتی ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۴ دانشگاه شیراز ۸۰۱–۱۰۰۰
۲۵ دانشگاه الزهرا (س) ۱۰۰۱+
۲۶ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۱۰۰۱+
۲۷ دانشگاه بیرجند ۱۰۰۱+
۲۸ دانشگاه بوعلی سینا همدان ۱۰۰۱+
۲۹ دانشگاه گیلان ۱۰۰۱+
۳۰ دانشگاه خوارزمی ۱۰۰۱+
۳۱ دانشگاه سمنان ۱۰۰۱+
۳۲ دانشگاه شاهد ۱۰۰۱+
۳۳ دانشگاه شهید باهنر کرمان ۱۰۰۱+
۳۴ دانشگاه شهید چمران اهواز ۱۰۰۱+
۳۵ دانشگاه شهرکرد ۱۰۰۱+
۳۶ دانشگاه صنعتی شاهرود ۱۰۰۱+
۳۷ دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۰۰۱+
۳۸ دانشگاه ارومیه ۱۰۰۱+
۳۹ دانشگاه یزد ۱۰۰۱+
۴۰ دانشگاه زنجان ۱۰۰۱+

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC گفت: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰، دانشگاه های برتر جهان از ۹۲ کشور رتبه بندی شده اند که دانشگاه های کشورهای برونئی، کوبا، مالت، مونته نگرو، پورتوریکو و ویتنام برای اولین بار در این رتبه بندی حضور داشته اند.

وی گفت: کشور چین با دو دانشگاه Tsinghua University و دانشگاه پکن که به ترتیب در رتبه های ۲۳ و ۲۴ قرار دارند بهترین رتبه های دانشگاه های آسیا را از آن خود کرده است.

دهقانی افزود: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

وزن معیار معیار شاخص وزن شاخص
۳۰ آموزش بررسی شهرت: آموزش ۱۵ درصد
نسبت مدرک دکتری به تعداد اعضای هیئت علمی ۶ درصد
نسبت تعداد کل دانشجویان کارشناسی به اعضای هیئت علمی ۴.۵ درصد
نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه ۲.۲۵ درصد
درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیئت علمی ۲.۲۵ درصد
۳۰ پژوهش بررسی شهرت: پژوهش ۱۸ درصد
درآمد پژوهش ۶ درصد
تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیئت علمی ۶ درصد
۳۰ استنادات تأثیر- میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده ۳۰ درصد
۲.۵ درآمد صنعتی درآمد پژوهشی حاصل از صنعت (به ازای اعضای هیئت علمی) ۲.۵ درصد
۷.۵ وجهه بین المللی نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی به بومی ۲.۵ درصد
نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی ۲.۵ درصد
سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین‌المللی ۲.۵ درصد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: محاسبات رتبه بندی تایمز توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده است. محاسبات شاخص ها و نمرات توسط ۳ منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع عبارت هستند از «داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری جمع آوری می شوند»، «داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی» و «اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس»

جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰

دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰، سه دانشگاه آکسفورد، دانشگاه صنعتی کالیفرنیا، و دانشگاه کمبریج به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. دانشگاههای استنفورد، MIT، پرینستون، هاروارد، ییل، شیکاگو و کالج سلطنتی لندن به ترتیب در رتبه های ۴ تا ۱۰ دنیا قرار گرفته اند. در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان ۳ دانشگاه از کشور انگلستان و ۷ دانشگاه از ایالات متحده بوده اند.

وی گفت: کشور آمریکا با ۱۷۲ دانشگاه، انگلیس با ۱۰۰ دانشگاه، چین ۸۱ دانشگاه، آلمان ۴۸ دانشگاه، فرانسه ۳۸ دانشگاه، استرالیا ۳۵ دانشگاه و کانادا ۳۰ دانشگاه در این رتبه بندی داشته اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: بهترین رتبه بین المللی دانشگاه های برتر دنیا درکشورهای انگلیس برابر با رتبه ۱، آمریکا رتبه ۲، سوئیس رتبه ۱۳، کانادا رتبه ۱۸، چین رتبه ۲۳، سنگاپور رتبه ۲۵ ، آلمان و استرالیا رتبه ۳۲، هونگ کنگ رتبه ۳۵، سوئد رتبه ۴۱، فرانسه و بلژیک رتبه ۴۵، هلند رتبه ۵۹، کره جنوبی رتبه ۶۴، فنلاند رتبه ۹۶، دانمارک رتبه ۱۰۱، نروژ رتبه ۱۳۱، اتریش رتبه ۱۳۴، اسپانیا رتبه ۱۴۳، ایتالیا رتبه ۱۴۹، روسیه رتبه ۱۸۹ بوده است.

جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰

سرپرست ISC گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ تایمز از نظر تعداد دانشگاه ها، جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است. سایر کشورهای اسلامی کشورترکیه با ۳۴ دانشگاه، مصر با ۲۰ دانشگاه، پاکستان ۱۴، مالزی ۱۳ دانشگاه، الجزایر ۸ دانشگاه، عربستان سعودی ۷ دانشگاه ، اندونزی با ۶ دانشگاه، اردن با ۵ دانشگاه، مراکش و امارات متحده عربی هرکدام ۴ دانشگاه، لبنان ۳ دانشگاه، عراق و قزاقستان هرکدام ۲ دانشگاه و سایر کشورهای عمان، نپال ، تانزانیا، جامائیکا، قطر و کویت با یک دانشگاه قرار گرفته اند.

وی گفت: درمیان دانشگاههای برتر کشورهای اسلامی، عربستان سعودی دربازه ۲۵۰-۲۰۱ ، مالزی و امارات متحد عربی در بازه ۳۵۰-۳۰۱ ، ایران و اردن در بازه ۴۰۰-۳۵۱، ترکیه دربازه ۵۰۰-۴۰۱ بهترین رتبه جهانی را کسب کرده اند. در مجموع از میان کشورهای اسلامی تنها ۱۲ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته اند.

دهقانی گفت: این در حالی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فنآوری کشورهای اسلامی عضو OIC (مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان ) لازم است تا ۲۰۲۶ تعداد ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به همین دلیل باید تلاش های جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاههای این کشورها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاهها رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027235

وب گردی

وب گردی