کلاس اولی‌ها در آغاز مهر دچار اضطراب جدایی می‌شوند

یک رفتار شناس گفت: برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل عدم آموزش اولیه و جدا نشدن از خانواده‌ها اول مهر دچار هیجان‌ها رفتاری و از نظر روان شناسی دچار اضطراب جدایی می‌شوند؛ که اگر به درستی این وضعیت روحی و روانی اصلاح و هدایت نشود مدرسه گریزی و درس ستیزی در رفتار آن‌ها نهادینه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مجید ابهری، روان شناس ، در پاسخ به این سوال با توجه به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس بسیاری از والدین دغدغه فرستادن فرزندشان به مدرسه را دارند و بسیاری از این دانش آموزان برای رفتن به مدرسه مقاومت می‌کنند در مقابل این دانش آموزان چه باید کرد؟ و علت بروز این نوع رفتار در آن‌ها چیست؟ گفت: هر ساله با آغاز مهر ماه و گشایش مدارس هیجان ویژه‌ای بر دانش آموزان و خانواده‌ها حکم فرما می‌شود. سال اولی که برای اولین بار قدم به مدرسه می‌گذارند هیجان دوستان جدید، محیط نو و آموزگاران برایشان حس خوب دانش را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه گفت: برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل عدم آموزش اولیه و جدا نشدن از خانواده‌ها اول مهر دچار هیجان‌ها رفتاری و از نظر روان شناسی دچار اضطراب جدایی می‌شوند؛ که اگر به درستی این وضعیت روحی و روانی اصلاح و هدایت نشود مدرسه گریزی و درس ستیزی در رفتار آن‌ها نهادینه می‌گردد.

مهد کودک برای اجتماعی شدن فرزندان لازم است

این روان شناس گفت: متاسفانه برخی از خانواده‌ها بعد از ۴ تا ۵ سالگی کودکان خود، از اعزام آن‌ها به مهد کودک خوداری می‌کنند هر چند این گونه مراکز برای اجتماعی شدن فرزندان و آشنایی آن‌ها با محیط‌ های غیر از خانه بسیارضروری می‌باشد و همچنین از نظر روانی نیز آن‌ها را آماده پذیرش محیط آموزشی می‌نماید.

وی افزود: متاسفانه کودکانی که بدون گذراندن دوره پیش دبستانی وارد مدرسه می‌شوند هر ساله می‌توان چشمان گریان آن‌ها را در کنار مدارس مشاهده کرد. بعضی از والدین مخصوصا مادران همراه فرزندان خود اصرار می‌ورزند که تا نزدیکی کلاس آمده و در کنار درب کلاس یا پنجره بایستند تا درس تمام شود این رفتار ناخوشایند باعث تداوم وابستگی و عدم قطع آن نسبت به کودکان از والدین می‌گردد.

قبل از شروع مدرسه چه باید کرد؟

ابهری در پاسخ به این سوال که قبل از شروع مدرسه چه باید کرد؟ افزود: اگر والدین توجه به گریه و ناراحتی کوکان نمایند مجبورند کنار آن‌ها بمانند و به همین شکل وضعیت را ادامه دهند. قبل از شروع مدرسه برای غلبه بر اضطراب‌های تحصیلی مادران و پدران باید با لحنی شیرین درباره دوستان جدید درس خواندن و رشد و ترقی با فرزندان صحبت کنند.

باید برای کلاس اولی ها روز‌های ویژه‌ای را قلمداد کرد

وی در ادامه درباره راهکار گرفتار نشدن کلاس اولی ها به این بحران ها گفت: قبل از آغاز سال تحصیلی مدیران مدارس برای دانش آموزان کلاس‌های اول باید روز‌های ویژه‌ای را قلمداد کرده و در این روز‌ها فقط بچه‌ها در مدرسه مشغول بازی و شادی و قصه گویی و نقاشی باشند تا با محیط کلاس، و میز و آموزگاران آشنا گردند.

کابوس‌های شبانه به سراغ آن‌ها می‌آید

وی گفت: در غیر این صورت ورود دانش آموزان سال اولی به مدارس وقتی که آمادگی روحی و روانی نداشته باشند هیجان‌های روانی و رفتاری برایشان ایجاد کرده و باعث می شود تمارض کنند و خود را به بیماری بزنند و یا کابوس‌های شبانه به سراغ آن‌ها بیاید.

والدین از خود درمانی پرهیز کنند

ابهری افزود: در این زمینه لازم است والدین از خود درمانی و اقدامات خود سرانه به طور جدی جلوگیری کرده و از مشاورین آموزشی مخصوصا در زمینه کودکان بهره گیرند تا بتوانند کودکان را به بهترین وجه با محیط جدید آشنا ساخته و بتوانند آن‌ها را بدون اضطراب و نگرانی و دغدغه به مدرسه به عنوان خانه دوم بسپارند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1027245

وب گردی

وب گردی