دانشگاه‌ها نقش بسزایی در توسعه اقتصادی شهرها دارند/ افزایش ماندگاری نیروهای متخصص در مناطق بومی

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: دانشگاه آزاد نه تنها به توسعه اقتصادی شهرهای کوچک کمک کرد، بلکه باعث افزایش ماندگاری نیروهای متخصص در شهرهای دور افتاده و جلوگیری از مهاجرت به مراکز استان ها و کلان شهرها شد.

حمید رضا جوانمرد عضو هیئتعلمی دانشکده کشاورزی گروه زراعت واحد اصفهان در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از نقش دانشگاه ها در توسعه شهری سخن گفت که دانشگاه ها و توسعه آن ها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه شهر تاثیر می گذارد.

به گفته جوانمرد رونق اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال، توسعه عمرانی، توسعه اماکن ورزشی و فرهنگی از نتایج غیر مستقیم ایجاد واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی است.

او در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد تا چه میزان توانسته به توسعه شهرها کمک کند گفت: دانشگاه ها، علاوه بر رسالت اصلی خود که تربیت نیروی متخصص و کارآفرین برای جامعه است، در توسعه شهرها نیز موثرند؛ توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی توسعه اقتصادی از جمله زمینه های تأثیر دانشگاه بر شهر است.

جوانمرد ادامه داد: به همین دلیل دانشگاه ها و توسعه آن ها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه شهر تاثیر می گذارند. جریان فرهنگی که عموما دانشگاه در منطقه پیرامونی و شهر ایجاد می کند، می تواند باعث حفظ میراث های فرهنگی، معنوی و حتی بناهای ارزشمند تاریخی شود. رونق کسب و کارهای شهری، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی در منطقه، بهبود خدمات شهری، ارتقای سامانه های حمل و نقل عمومی و غیره، همگی بر کیفیت محیط شهری می افزایند و به تبع آن توسعه پایدار شهری رقم خواهد خورد.

عضو هیئتعلمی دانشکده کشاورزی گروه زراعت واحد اصفهان تاکید کرد: سیاست اصولی دانشگاه آزاد اسلامی که به ایجاد واحدها و مراکز آموزشی و گسترش آموزش عالی در شهرستان‌های مختلف انجامید، نه‌تنها به توسعه اقتصادی شهرهای کوچک کمک کرد بلکه باعث افزایش ماندگاری نیروهای متخصص در شهرهای دور افتاده و جلوگیری از مهاجرت به مراکز استان ها و کلان شهرها شد و علاوه بر ارتقای سطح دانش عمومی، کاهش بزهکاری و اشتغال مولد را برای نسل جوان موجب شد.

او در ادامه از نقش دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این خصوص نیز توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با ایجاد واحدها و مراکز دانشگاهی خود در قالب ۲۸ واحد و مرکز در اقصی نقاط استان، توانسته است کمک شایانی به توسعه و اشتغال پایدار و تربیت متخصصین بومی کند و حتی در برخی از این مناطق که از نظر جاده های دسترسی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند و حتی به نوعی در بن بست بودند، با استقرار واحد دانشگاه آزاد اسلامی، راه های دسترسی توسعه یافته و از بن بست خارج شدند و تحول چشمگیری در گردشگری آن شهرستان‌ها ایجاد شده است.

جوانمرد درباره نقش دانشگاه ها در توسعه اقتصادی شهرها نیز صحبت به میان آورد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در طول سال های فعالیت خود، نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور و شهرهای مختلف داشته است، این مجموعه آموزش عالی در مدت‌ کوتاه فعالیت خود بدون اتکا به بودجه عمومی، از نظر شاخص‌های کلان اقتصادی، اشتغال‌زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص، زمینه‌های مناسبی فراهم کرده است.

او در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در اغلب شهرهای کشور با برنامه ریزی توانسته است با ایجاد رشته‌هایی متناسب با ظرفیت ها و استعدادهای منطقه ای و بومی زمینه توسعه کار و اشتغال را فراهم کرده است.

به گفته جوانمرد تاسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای مختلف باعث کاهش هزینه‌های تحصیل برای خانواده‌ها شده و مانع از مهاجرت به کلان‌شهرها شده است. رونق اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال، توسعه عمرانی، توسعه اماکن ورزشی و فرهنگی از دیگر نتایج غیر مستقیم ایجاد واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی است.

عضو هیئتعلمی دانشکده کشاورزی گروه زراعت واحد اصفهان درباره نقش دانشجویان دانشگاه آزاد در توسعه و تحول شهری گفت: دانشجو محور هرگونه تحول در جامعه است. دانشجو نهاد فرهیختگی یک جامعه است؛ پس وجود دانشگاه در یک شهرستان کوچک نه تنها محل رجوع همه ساکنان است بلکه ورود دانشجویان به یک نقطه باعث فرهنگسازی و ایجاد تحول، توسعه اشتغال و تحولات اجتماعی می‌شود.

او ادامه داد: در مبحث تولید و اشتغال باید گفت اگر چه وظیفه دانشجو، در دوران تحصیل، کسب دانش و مهارت و کسب توانمندی حضور در عرصه‌های آینده کشور است؛ اما می‌تواند با تکیه بر شایستگی‌ها و خلاقیت‌های مهم خود، در عرصه‌های کار و تولید نیز برنامه ریزی و حضور یابد.

جوانمرد تاکید کرد: دانشجویان در حوزه‌های مختلف علوم پایه، فنی ـ مهندسی، علوم انسانی و غیره می‌توانند ساخته‌ها و تولیدات خود را با رویکرد بهره مندی از فناوری و دانش نوین، تولید و به بازار عرضه کنند، محصولات سالم، با دوام، ارزان، باکیفیت و با برند تولید داخلی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما نزدیک‌تر است و مردم رغبت بیشتری برای خرید آن دارند و دانشجویان در این حوزه می‌توانند نقش موثر و مولد داشته باشند.

به اعتقاد او توجه دانشجویان به تولید داخلی سبب نگرش مثبت به دانش داخلی و نگاه منفی به واردات خارجی می‌شود و ارتقای کیفی تولیدات دانشجویی، سبب پیوند بهتر دانشگاه و صنعت (بازار) می‌شود و فرهنگ ترویج دانش منتج به سرمایه و ثروت را گسترش می‌دهد.

جوانمرد تاکید کرد: کسب درآمد دانشجویی از طریق بازارچه‌های دانشگاهی و بازاریابی‌های اینترنتی (مجازی) موجب تقویت خودباوری، هویت بخشی و استقلال اجتماعی جوانان می‌شود. به عنوان مثال فروش آثار دانشجویان رشته‌های هنری، فروش آثار دانشجویان رشته کشاورزی؛ گیاهان دارویی، باغبانی، فروش آثار رشته‌های فنی، مهارتی و صنعتی، فروش آثار علمی، مقالات و نشریات گروه‌های علوم انسانی، فروش نرم افزار‌ها و تولیدات رایانه ای، اپلیکیشن‌ها، تهیه کتاب‌های صوتی و خوانش آثار علمی، ادبی، تهیه نقشه‌های مهندسی و معماری، برنامه نویسی و خدمات بازی‌های رایانه ای و غیره از جمله زمینه های اشتغال زایی دانشجویان در کنار تحصیل است که می تواند به رونق و توسعه شهرها کمک کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1027291

وب گردی

وب گردی