سن جهان 2 میلیارد سال جوان‌تر است

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جهان از آنچه تصور می‌شده جوان‌تر است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، محاسبات جدید حاکی از آن است که جهان می‌تواند چند میلیارد سال جوان‌تر از آنچه دانشمندان اعلام کرده‌اند، باشد.

این محاسبات حتی از دو گزارش منتشر شده در سال جاری که صدها میلیون سال از سن کیهان را کوتاه کردند نیز سن کمتری را برای جهان نشان می‌دهد.

نوسانات در آزمایش دانشمندان بیانگر رویکردهای مختلفی برای درک سن واقعی جهان است. «اینه جی» از انجمن ماکس پلانک در آلمان، نویسنده اصلی این پژوهش در نشریه Science گفت: «ما اطمینان زیادی در مورد نحوه حرکت ستاره‌ها در کهکشان نداریم.» دانشمندان با استفاده از حرکت ستارگان، سن جهان را تخمین می‌زنند. اگر جهان سریع‌تر گسترش یابد، این بدان معنی است که سریعتر به اندازه فعلی خود رسید و بنابراین باید نسبتاً جوان‌تر باشد.

میزان انبساط یا همان ثابت هابل، یکی از مهم‌ترین اعداد در کیهان شناسی است. ثابت هابل بزرگتر باعث ایجاد جهان سریع‌تر و جوان‌تر می‌شود. عموماً سن پذیرفته شده جهان 13.7 میلیارد سال است که براساس ثابت هابل 70 می‌شود. تیم جی ثابت هابل 82.4 را به دست آورده که سن جهان را در حدود 11.4 میلیارد سال قرار می‌دهد. جی در این آزمایش از مفهومی به نام عدسی گرانشی استفاده کرد. آنها با استفاده از تغییر درخشش اشیای دوردست، به نوع خاصی از اثر موسوم به لنز تأخیر زمانی، برای جمع آوری اطلاعات برای محاسبات خود وابسته هستند.

رویکرد این محقق باعث شد بحثی که به ظاهر در مورد جهان حل و فصل شده بود را به جریان بیندازد.