برنامه‌های جامعی برای عبور از تنگناهای نظام آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفته شده است

معاون اول رئیس جمهور گفت: برنامه‌های جامعی برای عبور از تنگناها ‌و چشم‌انداز روشنی برای نظام آموزش و پرورش در اسناد بالادستی ترسیم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار‌ شد، اظهار کرد: زمانی از استعفای محمد بطحایی خبردار شدم، که با استعفای‌ وی موافقت شده بود. زمانی که رئیس جمهور تصمیم گرفتند سید جواد حسینی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کند، خوشحال شدم. روحیه وی را پس از صحبت با رئیس جمهور مشاهد کردم، حسینی اعلام کرد اگر دولت یک روز نیاز به کمک داشت، از آن دریغ نخواهد کرد و هر زمان که نیاز به معرفی وزیر باشد، کنار خواهد رفت. در این مدت سه ماه حسینی به خوبی در جلسات هیئت دولت شرکت کرده و این وزارتخانه را پیش برد.

وی ادامه داد: محسن حاج میرزایی از نظر من مدیر موفق راهبردی دولت به شمار می‌رود، وی صاحب فکر و برنامه است، مدیری است که قدرت هماهنگی برای استفاده از توانایی‌ها را دارد، وی مورد اعتماد رئیس جمهور و اکثریت قاطع مجلس قرار گرفت. امیدوارم با حمایت دولت از او ، بتواند برنامه ها را به‌نحو مطلوب‌ پیش ببرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: خوشبختانه به دلیل جایگاه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی، شاهد وفور اسناد بالادستی هستیم و تاکید مهمی بر اجرای آن داریم، معمولاً برنامه‌های جامعی برای عبور از تنگناها ‌و چشم‌انداز روشنی برای نظام آموزش و پرورش در این اسناد ترسیم شده است.

وی بیان کرد: بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال آن بودیم که اولویت‌های مهم کشور را شناسایی و براساس آن در راستای حل و فصل مشکلات کشور تلاش کنیم که یکی از آن‌ها مباحث بین‌المللی بود، این مباحث به خوبی پیش رفت تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا توافق را بر هم زد. در چنین شرایطی یک جنگ نابرابر و ظالمانه‌ اقتصادی را شاهد بودیم. طبیعتا این موضوع جنگ امنیتی را به دنبال خواهد داشت. پس‌ از مشاهده مقاومت‌های کشور، دشمنان روز به روز از اهداف خود مأیوس شدند و اعلام کردند ما می‌خواهیم کاری کنیم که ایران پای میز‌ مذاکره بیاید. همچنین دشمنان بر منابع درآمدی ما فشار آوردند، بخش قابل توجهی از بودجه کشور ما از درآمد فروش از نفت است، طبیعتاً اگر فروش نفت کاهش پیدا نکند با کاهش‌بودجه مواجه خواهیم شد.

جهانگیری افزود: در ماه‌های اول یک تلاطمی‌ در کشور پیش‌ آمد اما در حال حاضر پس از گذشت یک سال‌ شاخص‌های اقتصادی ارتقا یافت. مردم ایران بار دیگر در شرایط اقتصادی وحدت خود را نشان دادند. در چنین شرایطی بر اساس تجربه جهانی اولویت بر نیروی انسانی کشور متمرکز شده است، پس از جنگ‌های بزرگ جهان زمانی که نیروها از زیر آوار جنگ بیرون آمده‌اند، بیش از اینکه به توسعه فیزیکی روی بیاورند به توسعه علمی آموزش و پرورش خود توجه کرده‌اند.

وی افزود: توسعه نیروی انسانی از مهم‌ترین ابعاد توسعه است اما باید به سایر بخش‌ها نیز توجه داشت، آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش در توسعه نیروی انسانی را ایفا می‌کند، هزینه‌ در این راستا یک هزینه سرمایه‌ای است و نباید هزینه مصرفی تلقی شود. مهمترین ارزش افزوده یک جامعه از آموزش‌و‌پرورش بیرون می‌آید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: آموزش‌و‌پرورش می‌تواند باقی بخش‌ها را به حرکت وا دارد، در عصری به نام دانایی قرار داریم که در آن تغییر و تحولات به سرعت رخ می‌دهند. مدرسه ثابت در این زمینه نمی‌تواند نقش‌آفرینی کندژ باید‌کودکان را به هوشیارسازی و انطباق با شرایط دنیا دعوت کرد.

وی اضافه کرد: نیروی انسانی باید کانون استدلال منطقی و دستیابی به مسائل دینی و غیره باشد. خروجی‌های نظام آموزش و پروش باید نقاد، پرسشگر، متفکر و مشارکت جو باشند.

جهانگیری تصریح کرد: حدود 5 سال دولت روحانی در تحریم قرار داشتیم، در سال گذشته با تحریم قاطع آمریکا در زمینه فرآورده های نفتی مواجه شدیم هر چند موفق‌نشدند، دولت در تخصیص بودجه آموزش پرورش تلاش بیشتری کرد تا این‌سهم بیشتر‌ از سایر دستگاه‌ها باشد. امیدوارم با وجود محدودیت‌ها و پیگیری‌های‌ وزیر آموزش و پرورش بتوانیم سهم بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص دهیم، جامعه به معلمان با نگاه تاثیرگذاری‌ می نگرد.

وی افزود: فاصله مدارس‌ کپری با مدراس‌ هوشمند زیاد است، باید تلاش کنیم این فاصله کم شود. دولت باید همت کند و منابع لازم را در اختیار آموزش و پرورش بگذارد. ظرفیت‌های بسیاری‌ وجود دارد که صاحبان آن علاقه‌مند هستند این امکانات در اختیار آموزش و پرورش‌ قرار گیرد از جمله آن می‌توان به خیرین اشاره کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: رویکرد آموزش و پرورش نسبت به مسائل باید با حساسیت دنبال شود از جمله آن می‌توان به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی اشاره کرد. کودک حق دارد بازی کند، از نشاط و شادی برخوردار باشد، ورزش کند، با مهر و محبت با او رفتار شود. زمانی که این موارد به رسمیت شناخته نمی‌شود مشکلاتی پیش می‌آید که باید با تمامی توان در راستای رفع آن گام برداریم.‌ ما به عنوان مسئول‌بیش از ۸۰ میلیون نفر هستیم، از هر رنجی که دختر و پسر ایرانی‌ می‌برد باید رنج ببریم و تلاش کنیم در راستای رفع آن گام برداریم.

انتهای بیام/

کد خبر: 1027310

وب گردی

وب گردی