ضرورت تأسیس پارک‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه فرهنگ توسط بخش خصوصی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نیازمند پارک‌های دانش بنیان حوزه‌های مرتبط با فرهنگ هستیم که بخش خصوصی کارگزار آن خواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی ضمن گرامیداشت ایام عزای حضرت سیدالشهدا (ع) در گفت‌وگوی خبری شبکه رادیویی معارف صدای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: واقعیت این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرمایه‌ای ملی است و به عنوان یک نهاد فراقوه‌ای یا چند قوه‌ای که رؤسای قوای سه‌گانه، رؤسای کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلامی، وزرا و جمعی از اعضای حقیقی در آن حضور دارند، دارای ظرفیتی بزرگ و اثرگذار در حوزه سیاست‌گذاری علم، فناوری و فرهنگ است. این پتانسیل و ظرفیت بزرگ در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی حوزه فرهنگ و علم و فناوری به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، میراث امام خمینی (ره) است و در سال 1363 با فرمان ایشان تشکیل شد. این شورا پس از ارتحال امام خمینی (ره) تا امروز همواره مورد حمایت رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بوده است. نگاه ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که نهادی مهم و تأثیرگذار بوده و مصوبات آن در حکم قانون و لازم‌الاجراست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با توجه به این جایگاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیرات بسیار گسترده‌ای در طول 36 سال فعالیت خود بر حوزه فرهنگ و علم داشته است. نقشه جامع علمی کشور، همه ستادهای علم و فناوری و بسیاری از زیرساخت های نهادی و مقررات‌گذاری‌ها و همچنین تدوین مسیرها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تشکیل بیش از 120 جلسه این ستاد افزود: در حقیقت اگر رشدی در حوزه علم و فناوری کشور ایجاد شده و رکوردهای خوبی در بسیاری از عرصه‌های علمی و فناوری به دست آمده، محصول تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و البته سرمایه عظیم و کارآمد جامعه علمی کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ هم به‌حمدالله توفیقات زیادی داشته‌ایم؛ اما کار در حوزه فرهنگ به مراتب پیچیده‌تر است. خوشبختانه در این دوره تلاش کردیم در حوزه فرهنگ، ساختاری جدید و توانمند در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنیم و اکنون در دبیرخانه دو ستاد ملی یعنی ستاد فرهنگ و ستاد علم و فناوری مشغول به کار هستند.

وی افزود: یکی از نخستین کارها در ستاد فرهنگ این بود که نقشه مهندسی فرهنگی مبنی بر برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ که از سال 1380 با تأکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) با تلاش گسترده‌ای تدوین و تصویب شد را اجرایی کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: این سند یک بار در سال 1391 و یک بار در سال 1393 ابلاغ شد؛ اما نخستین کار که بعد از ابلاغ این سند باید صورت می‌گرفت تشکیل ستاد راهبری و هماهنگی این سند بود. ریاست این ستاد برعهده رئیس جمهور بوده و در صورتی که وی فرصت نداشته باشد بر عهده معاون اول اوست که متأسفانه در این 5 سال اخیر این ستاد تشکیل نشده بود.

طبقه‌بندی تحقق تمدن نوین اسلامی توسط مقام معظم رهبری در 5 مرحله

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نگاهی جامع و راهبردی، تحقق تمدن نوین اسلامی را در پنج مرحله طبقه‌بندی کرده‌اند. از نظر ایشان مرحله اول پیروزی انقلاب اسلامی و مرحله دوم نظام‌سازی بود که به لطف خداوند متعال با تصویب قانون اساسی با اکثریت آرای ملت و شکل‌گیری نهادهای اصلی انقلاب، این مرحله نیز شکل گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مرحله سوم استقرار دولت اسلامی و به دنبال آن جامعه اسلامی و در نهایت رسیدن به فضایی فاخر است که ایشان از آن به تمدن نوین اسلامی تعبیر می‌کنند. امروز در مرحله استقرار جامعه اسلامی و دولت اسلامی به معنای دولتی هستیم که بتواند عدالت اجتماعی را فراگیر و ارزش‌های اسلامی را پیاده کند. در این مرحله سند نقشه مهندسی فرهنگی به معنای حقیقی نقش‌آفرین است.

دبیر ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی گفت: برای تدوین و تصویب این سند خیلی زحمت کشیده شده و من هم به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خود را مکلف و موظف می‌دانم که این سند را اجرایی کنم. برای تصویب این سند، 34 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص پیدا کرده است.

سعیدرضا عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اجرای اسناد راهبردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ترجیح می‌دهم به جای آن‌که به گذشته برگردیم، بررسی کنیم و ببینیم که اکنون باید چه‌کار کنیم. برای سند نقشه مهندسی فرهنگی 6 وظیفه ترسیم و تعیین شده که نخستین وظیفه تقسیم کار ملی، یکپارچه‌سازی سیاست‌های حوزه فرهنگ و از همه مهم‌تر متصل کردن سیاست‌های فرهنگی به برنامه‌های 5 ساله توسعه کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نخستین اقدامی که در جلسه دوم ستاد راهبری و هماهنگی سند نقشه مهندسی فرهنگی انجام شد، تشکیل کمیته تلفیق به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و متناسب با موضوعات رئیس دستگاه مربوطه بود که به تصویب رسید.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: هدف از تشکیل این کمیته این است که برنامه‌های پنج ساله هفتم توسعه کشور و همچنین برش‌های سالیانه برنامه و بودجه سالانه کشور در حوزه فرهنگ تدوین و بررسی شود. جزو آرزوهای ما بود که مصوباتی داشته باشیم تا وقتی وارد اجرای مصوبات می‌شویم، دست‌مان بسته نباشد؛ یعنی بودجه در اختیارمان بوده و ایده و اقدامات واقعی با هم تطبیق داشته باشد. اکنون با اتفاقاتی که تحت مدیریت ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی می‌افتد، اوضاع بهتر خواهد شد.

شاخص‌های مشخصی برای اندازه ‌گیری فرهنگ اسلامی نداریم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح برخی نقاط ضعف فرهنگی کشور گفت: هنوز بعد از 40 سال شاخص‌های مشخصی برای اندازه‌گیری فرهنگ اسلامی نداریم. البته مقداری از این مشکل به تعدد نظرات مدیران و مسئولان فرهنگی کشور بازمی‌گردد و مقداری هم به این موضوع ارتباط دارد که بر این موضوع تمرکز نکرده‌ایم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اکنون با وجود سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، زمینه‌ای مناسب برای تمرکز جدی و مبتنی بر برنامه، بودجه و راهبری مشخص در حوزه فرهنگ ایجاد می‌شود. از وقتی سند نقشه جامع علمی کشور تدوین و تصویب شده، به سندی مبنا برای راهبری حوزه علم و فناوری کشور تبدیل شده است.

وی افزود: یکی از مصوباتی که تحت عنوان سند نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید، تشکیل ستادهای ملی فناوری مانند ستاد زیست‌فناوری، ستاد فناوری نانو، ستاد سلول‌های بنیادین و غیره بود که مرجعیت و محوریت مهم برای توسعه و پیشرفت علمی در این حوزه‌ها داشت.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این ستادها منشأ موفقیت‌های بزرگی برای کشور شدند که دستیابی به رتبه هفتم در فناوری نانو در جهان و قرار گرفتن در میان 10 کشور اول جهان در زیست فناوری از جمله این موفقیت‌هاست. تمرکز، پیگیری، رصد و تقسیم کار ملی حوزه علم و فناوری از مهم‌ترین کارهای انجام شده تحت عنوان نقشه جامع علمی کشور است.

وی با اشاره به لزوم پیاده‌سازی این تجربه در حوزه فرهنگ افزود: قطعاً سند نقشه مهندسی فرهنگی، راه را برای ما ترسیم کرده؛ چون در این سند 13 برنامه کلان ملی و 300 برنامه اقدام وجود دارد. همان‌طور که در حوزه علم و فناوری، ستادهای فناوری ملی را داریم، در سند نقشه مهندسی فرهنگی هم تشکیل ستادهای فرهنگی پیش‌بینی شده است.

عاملی تصریح کرد: همان‌گونه که به پارک‌های علم و فناوری نیاز داریم که در برخی از این پارک‌ها حدود 4 هزار و 500 نفر در بخش خصوصی شاغل هستند و مثلاً همین پردیس علم و فناوری 8 هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده دارد، نیازمند پارک‌های دانش بنیان حوزه‌های مرتبط با فرهنگ هستیم که بخش خصوصی کارگزار آن خواهد بود.

وی افزود: باید این ستادها مبتنی بر شاخص‌ها و معیارهایی باشد که ما را به جامعه اسلامی برساند. نمی‌خواهیم در این شاخص‌ها از جوامعی که با جامعه ما شباهت و سنخیتی ندارند، تقلید کنیم. باید شاخص‌های‌مان را طوری طراحی بکنیم که ما را در حرکت به سمت جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی کمک کند و این پتانسیل و قابلیت در سند نقشه مهندسی فرهنگی وجود دارد.

عاملی در تشریح روند اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی گفت: 29 تیرماه سال جاری، نخستین جلسه ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که می‌توان این روز را آغاز اجرایی شدن این سند دانست؛ اگر چه بعضی از بخش‌های سند قبلاً مورد توجه قرار گرفته بود ولی رسمیت کار با تشکیل ستاد راهبری و هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگ تحقق پیدا کرد.

وی افزود: بسیار امیدوارم که اگر برنامه‌ای پنج ساله در حوزه فرهنگ اجرا شود، جامعه دینی ما بتواند احساس کند اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ اسلامی افتاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سند عفاف و حجاب نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، در جلسات 413 و 566 و همچنین تنفیذ مصوبه 427 شورای فرهنگ عمومی در سال 1384 مصوبات مهمی داشته و خلأهایی نیز در مصوبات قبلی درباره وظایف دستگاه ها احساس شد که منتهی به طرح مجدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

تصویب سند جدید عفاف و حجاب برای رفع خلأها و کاستی‌های اسناد قبلی

وی افزود: سندی جدید با تلاش شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون اجتماعی دبیرخانه با همکاری وزارت کشور تدوین شد که در جلسه 818 شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیات این سند تصویب شد. به دلیل تعدد مواد این سند هم رؤسای سه قوه و هم بعضی از اعضای شورا نظر داشتند که این سند باید قدری خلاصه شود؛ به طوری که روند اجرا را بتوان پیگیری کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: همه دستگاه‌ها مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای وظایف ذاتی در زمینه ترویج عفاف و حجاب هستند و در این سند به عنوان سند متمم مصوبات قبلی بر مواردی که تعین بیشتری دارد تأکید شده است. در جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده 2 این سند که تأکید دارد مصوبات قبلی شورا به هیچ عنوان نقض نشده و همچنان معتبر است و سند جدید در نقش متمم آن سند، بخشی از وظائف مغفول و بر زمین مانده را تعیین کرده، به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به‌حمدالله مجموعه سند به استثنای ماده پنج که در مورد وظایف و تکالیف دستگاه‌هاست، به تصویب رسید. در مورد وظایف و تکالیف دستگاه‌ها هم شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اختیارات خود را به کمیته‌ای تفویض کرد تا این کمیته موضوع را بررسی کند و مصوبه این کمیته مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. امیدواریم با تلفیق مجموعه اسناد مصوب حوزه عفاف و حجاب، سندی واحد در این حوزه داشته باشیم که ابعاد متنوع حجاب و عفاف که ارزشی بنیادین و محوری در جامعه اسلامی است، پوشش داده شود.

وی در پایان، در مورد جایگاه عفاف و حجاب در سایر اسناد بالادستی گفت: هم در سند نقشه مهندسی فرهنگی و هم در سند دانشگاه اسلامی، عفاف و حجاب دارای جایگاه مهمی است و وظایفی نیز برای نهادهای آموزشی و فرهنگ عمومی مشخص شده است. در سند عفاف و حجاب هم در مورد وظایف دستگاه‌هایی مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سند دانشگاه اسلامی ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027312

وب گردی

وب گردی