سرانه فضای آموزشی کشور در 40 سال اخیر سه و نیم برابر شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه فضای آموزشی در ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده و دانش معلمان نیز افزایش یافته است.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی‌میرزایی در مراسم معارفه وزیر آموزش و پرورش که صبح امروز در کانون پرورش فکری برگزار شد گفت: با گذشت چهار دهه خدمات آموزش و پرورش دچار تحولات و پبسرفت بسیاری شده است. از جمله اینکه فاصله جنسیتی و منطقه‌ای کاهش و عدالت آموزشی از حیث دسترسی به خدمات آموزشی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار مدرسه ما کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارد و این امر بیانگر اهتزاز پرچم گسترده آموزش در سراسر کشور است، پوشش دوره ابتدایی در شرایط کنونی از ۶۲ به ۹۲ درصد، مقطع متوسطه اول از ۳۱درصد به ۹۵ و در دوره متوسطه دوم از ۱۷/۵درصد به ۸۵درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد کلاس‌های موجود در کشور از ۲۶ هزار کلاس‌ به بیش از ۵۵۰ هزار کلاس‌ افزایش پیدا کرده است، گفت: سرانه فضای آموزشی در ۴۰ سال اخیر سه و نیم برابر شده و دانش معلمان نیز افزایش یافته است.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: شاید اگر سایر بخش‌های کشور نیز هم‌پای آموزش و پرورش قدرت پاسخگویی به انفجار جمعیت را داشت، در شرایط بهتری‌ قرار داشتیم. خوشبختانه آموزش و پرورش در آرامش نسبی قرار دارد. سند تحول بنیادین با نقد جدی نسبت به نظام تعلیم و تربیت از میزان دستیابی به خدمات، راهبری و غیره تدوین شده است. یکی از خطراتی که تمامی سازمان‌ها را در حال حاضر تهدید می‌کند این است که از مأموریت اصلی خود فاصله بگیرند. مهم‌ترین مأموریت نظام آموزشی آماده‌سازی انسان برای زیستن شرافتمند است تا بتوانند در شرایط سخت بر توان خود تکیه کنند‌، فطرت دانش‌آموزان باید به نحوه صحیح تربیت شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: یکی از نگرانی های امروز جامعه ما توسعه آسیب های اجتماعی بوده و اساس مقابله با آن مصونیت لازم در دوره آموزش عمومی است. در‌ این زمینه افراد باید به حدی از توانمندی دست یابند که توان نه گفتن داشته باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش باید بتواند نیازهای دانشی را تکمیل کند. در حال حاضر توانسته‌ایم رتبه پنجم دنیا را در این عرصه کسب کنیم، اما جزیره‌ای عمل کردن در این زمینه موثر نیست.

حاجی میرزایی افزود: خوشبختانه توانستیم فرصت یادگیری را در کشور بهبود ببخشیم اما توزیع آن عادلانه نیست، دسترسی به آموزش با کیفیت حق همه شهروندان است، درست است تلاش بسیاری برای مقابله با این موضوعات بوده اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: مفهوم حقیقی توسعه یافتگی یعنی اگر جامعه‌ای به شرایط جدیدی رسید خودش را نبازد، اگر اکنون در چنین شرایطی دچار حیرت می‌شویم، باید رویه را اصلاح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به نیازهای یادگیرنده پاسخ دهیم، دانش آموزان دریافت کننده صرف نیستند و قدرت انتخاب دارند. آموزش و پرورش باید در راستای رفع نیازهای آن‌ها روشن حرف بزند.

وی افزود: چرخ آموزش و پرورش به عنوان چرخی بزرگ در حال حرکت است، چرخ بهداشت و صنعت نیز در این زمینه وجود دارد، اما این چرخ‌ها با هم هماهنگ نیستند. هر چه پیوندها عمیق‌تر باشد، دستاورد بهتری خواهد داشت.

حاجی میرزایی گفت: اعتبارات به‌رغم تخصیص کامل، دچار مشکلات ساختاری است ؛ بنابراین در تلاشیم برای بودجه سال بعد بهتر عمل کنیم. وقتی معلمی حقوق خود را دیرتر از زمان مقرر دریافت می‌کند بیش از مشکل معیشتی، اقتدار ما را زیر سوال می برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027319

وب گردی

وب گردی