قیام امام حسین (ع) عامل نجات اسلام است/ گروهی خطرناک در فضای مجازی ایجاد شده که تصور باسوادی دارند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فضای مجازی احساس باسوادی به مخاطب می‌دهد که این احساس خیلی خطرناک است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در جمع عزاداران هیأت دانشگاه تربیت مدرس، یکی از راه‌های از بین بردن آثار قیام کربلا و عاشورای حسینی را تردیدافکنی و غبارآلود کردن مسیر حرکت امام حسین (ع) عنوان و اظهار کرد: عظمت حادثه عاشورا و فداکاری امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، موج و حرکتی است که در پس این اتفاق در عالم اسلام رخ داد. اگر بگوییم مهم‌ترین عامل جلوگیری از تحریم اسلام و مهم‌ترین عامل نجات اسلام حتی در بین مسلمانان اهل سنت، حادثه عاشوراست، سخن گزافی نگفته‌ایم.

وی ادامه داد: تا قبل از حادثه عاشورا، از سوی اطرافیان اهل بیت (ع) و شیعیان به تأسی از سفارشات پیامبر (ص) بین آنچه در حکومت و قدرت ظاهری رخ می‌داد و آنچه که به عنوان دین و اعتقاد مردم بود، فاصله‌گذاری صورت می‌گرفت، بنابراین رفتار حاکمان جزو مبانی دین محسوب نمی‌شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: بر خلاف دیدگاه اهل بیت (ع)، سایر مسلمانان یکی از منابع دینی خود را رفتار خلیفه و حاکمان قرار داده بودند، به‌ویژه اتفاقاتی که بعد از پیامبر (ص) رخ داد و دسترسی به سنت پیامبر در بین مسلمان غیر پیرو اهل بیت (ع) سخت شد، در تشدید این مسئله تأثیرگذار بود.

رستمی تصریح کرد: هم احادیث جمع‌آوری و سوزانده و هم نقل حدیث ممنوع شد و کسانی که احادیث پیامبر اکرم (ص) را نقل می‌کردند، تنبیه می‌شدند. همچنین اصحاب پیامبر (ص) هم در مدینه محصور شدند و تنها با اجازه رسمی از خلیفه، فرصت حضور بین مسلمان دیگر را پیدا می‌کردند؛ این سه عامل در کنار توسعه سریع قلمرو جهان اسلام منجر به برداشت‌های دینی از رفتار حاکمان بین بخشی از مسلمانان شد که پیرو اهل بیت نبودند.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله تقریباً ۲۰ ساله بعد از رسول اکرم (ص)، قلمرو جهان اسلام که محدود به مکه و مدینه و در مجموع شبه‌جزیره حجاز بود، به یکباره به مرزهای شرقی ایران و شمال آفریقا گسترش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این توسعه با ممانعت از دسترسی تازه مسلمانان به معارف اهل بیت و روایان سنت پیامبر همراه بود و منجر شد که رفتار و عملکرد خلیفه جزو دین محسوب شود، تصریح کرد: بسیاری از مبانی اختلافی که بین فقه اهل بیت (ع) با سایر مذاهب اسلامی وجود دارد متأثر از همین اتفاقی است که در تاریخ اسلام رخ داده و موضع‌گیری حاکمان باعث این اختلافات شده است، به نحوی که می‌بینیم در موضوعات اختلافی، حاکم زمان موضع خاصی داشته و این موضع جزو دین پنداشته شده است؛ حتی مواردی نقل شده که برخلاف اعلام این مسئله که نظر پیامبر در مورد خاص این بوده، حاکم اعلام کرده نظر من متفاوت است و آن نظر، مبنا قرار گرفته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه بعدها برای نظرات حاکمان، مبناسازی صورت گرفته و این امر باعث شده نظر حاکمان برخی اوقات بیشتر از سنت و سیره پیامبر (ص) مبنای برخی امور دینی قرار گیرد، گفت: این جریان ادامه داشت تا اینکه قیام امام حسین (ع) نقطه توقف جدی مقابل آن قرار داد.

رستمی یادآور شد: هیچ یک از مذاهب اهل سنت برای یزید، شأنی قائل نیستند و حتی معاویه هم چهره منفوری در بین پیروان این مذاهب است؛ البته وهابیت تلاش‌های گسترده ای برای رفع این مسئله داشته؛ اما موفق نشده است. در واقع بعد از یزید دیگر حاکمان، شأنی برای این‌که نظر آنها در امور دینی مورد توجه قرار بگیرد، نداشتند.

وی با تأکید بر این نکته که عاشورا و معارف برخاسته از آن، خطر بزرگ برای حاکمان در طول تاریخ بوده، ادامه داد: با توجه به همین مسئله حاکمان تلاش کردند برای سوگواری امام حسین (ع) مانع ایجاد کنند. این موانع در دو بخش فیزیکی و مقابله با پیروان ایشان بوده و در بخش دوم هم نرم و تلاش برای تحریف این واقعه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین گفت: در واقع مسیر نرم مواجه با قیام عاشورا برای گم کردن راه انتخاب شده است؛ به عنوان مثال زمانی تابلویی را از مسیری برمی‌دارند؛ اما زمانی تابلوهای اشتباه در مسیر قرار می‌دهند تا فرد، راه را گم کند.

رستمی ادامه داد: درباره کربلا هم راه این بود که نشانه را گم کنند و راه دیگر هم این است که نشانه‌ها را غبار آلود کنند. این همان راهبردی است که امروز بیشتر شاهد آن هستیم. البته به برکت اقدام امام حسین (ع)، انجام دادن این اقدامات هم اثری نخواهد داشت؛ اما ممکن است آدم‌هایی در این مسیر آسیب ببننند.

وی با بیان این‌که امروز فضای مجازی مظهر این غبارآلودگی‌ها و تلاش برای گم کردن نشانه‌هاست، اظهار کرد: فضای مجازی احساس باسوادی به مخاطب می دهد و این احساس خیلی خطرناک است، در گذشته انسان‌ها دو دسته بودند، بی‌سوادها که احساس نیاز به سواد می‌کردند و کسانی که باسواد و اهل نشر علم بودند؛ اما گروه خطرناک آن گروهی است که سواد نداشته باشد و تصور کند باسواد است. آن چیزی که امروز در فضای مجازی فراوان شاهد آن هستیم این نوع احساس در مخاطبان آن است. در واقع این‌قدر حجم تولید محتوای جدید بالاست که فرد فرصت ارزیابی آنها را ندارد.

رستمی با اشاره به طرح برخی شبهات در مورد قیام امام حسین (ع) در فضای مجازی، افزود: در راه غبارآلود که تابلوهای اشتباه برای گمراه کردن مردم نصب کرده‌‎اند، مراجعه به خود امام حسین (ع) برای فهم چرایی حرکت این امام شیعه بسیار مهم و ضروری است.

وی یادآور شد: در این زمینه یکی از سخنان عمیق و رسا در بیان چرایی قیام عاشورا، خطبه ایشان در مناست. برای ایراد این خطبه تمام بزرگان مسلمانان را دعوت کردند و بیش از ۷۰۰ نفر جمع شدند؛ اما در ابتدا اشاره کرد که سخنان مرا بنویسید و در شهرهای خود و بین جمعیت مطمئن منتشر کنید، سپس فرمودند نگرانم که دین خدا منقرض شود و چیزی از دین خدا نماند. می بینید که این طاغوت چگونه با ما و شیعیان ما رفتار می‌کند.

وی سپس به روایاتی از امام حسین (ع) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان در تشریح قیام خود بیان کرده‌اند که خدایا تو می‌دانی کارهایی که از من سر می‌زند، نه از روی تلاش برای به دست آوردن قدرت است و نه مال دنیا برای من اهمیتی دارد؛ بلکه حرکت ما برای آشکار کردن نشانه‌های دین توست تا در سرزمین‌هایت اصلاح را آشکار کند و بندگان مظلوم تو امنیت پیدا کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپس با طرح این پرسش که چرا امام حسین (ع) اصرار به نشان دادن نشانه‌های دین داشت، گفت: معالم دین آن نشانه‌هایی از دین هستند که در معرض دید قرار می‌گیرند. دین ما دستور می‌دهد که چه فرد مومن و چه جامعه مؤمن، بروز و ظهورشان باید دین‌دارانه باشد.

رستمی افزود: در همین راستا یکی از حرام‌ها شبیه شدن به غیر مسلمانان است؛ حتی اگر از نظر اعتقادی فرد مؤمن و قوی هم باشد حق شبیه شدن به غیر مؤمن را ندارد. ظاهر مؤمنانه فرد و جمع جزو الزامات دینداری است. تمام حدود الهی در غیر از حق‌الناس برای حفظ شعائر اسلامی است.

وی تأکید کرد: پس موظف هستیم نشانه‌های دین را در جامعه آشکار کنیم و اتفاقاً جامعه‌ای که در آن نشانه‌های دین به محاق برود، آماده بی‌دینی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027334

وب گردی

وب گردی