برخورد سلیقه‌ای برخی از مسئولان با فعالان نشریات دانشجویی/ روند استقبال دانشجویان از نشریات دانشگاهی رو به گسترش است

مدیر مسئول نشریه حماسه دانشگاه الزهرا(س) گفت: معاونت فرهنگی طبق قوانین باید به نشریات دانشجویی بودجه تخصیص دهد؛ اما میزان این بودجه به سلیقه مسئولان بستگی دارد و رقم مشخصی ندارد.

فاطمه غریب‌‌شاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه مسئولان دانشگاهی در فعالیت تشکل‌های دانشجویی کارشکنی می‌کنند گفت: برخی از مسئولان دانشگاهی متاسفانه در سال‌های اخیر مانع فعالیت مناسب نشریات دانشجویی تشکل‌های انقلابی می‌شوند. به عنوان مثال در دانشگاه الزهرا(س) هزینه صفحه آرایی به نشریه حماسه که متعلق به جامعه اسلامی است، اختصاص داده نمی‌شود؛ این درحالی است که به سایر نشریات این هزینه پرداخت می‌شود.

وی درباره تأمین بودجه نشریات دانشجویی گفت: معاونت فرهنگی طبق قوانین باید به نشریات دانشجویی بودجه تخصیص دهد؛ اما میزان این بودجه به سلیقه مسئولان بستگی دارد و رقم مشخصی ندارد، مسئولان فرهنگی دانشگاه به برخی از نشریات بعضاً با تفکرات غیرانقلابی بیشتر بودجه اختصاص می‌دهند. نشریه حماس بیش از 80‌درصد هزینه‌های خود را از بودجه دفتر اتحادیه جامعه اسلامی در دانشگاه الزهرا(س) تامین می‌کند.

مدیر مسئول نشریه حماسه دانشگاه الزهرا(س) درباره جذب دانشجویان برای فعالیت در نشریات دانشگاهی گفت: هم‌زمان با جذب دانشجویان ورودی جدید برای عضویت در اتحادیه جامعه اسلامی در مهرماه، نشریات دانشجویی نیز به دانشجویان معرفی و برای جذب و فعالیت آنها اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تعیین اعضای هیئت تحریریه و دانشجویانی که به صورت دورکاری با نشریه فعالیت دارند در کانال‌های دانشگاه و اتحادیه نیز اطلاع‌رسانی می‌شود تا دانشجویان علاقه‌مند و آشنا در تمامی زمینه‌های نشریات امکان ثبت‌نام و فعالیت داشته باشند.

غریب‌شاه بر شناسایی دانشجویان خوش فکر و دارای ایده تاکید کرد و گفت: از دانشجویان در زمان ثبت‌نام خواسته می‌شود رزومه ارائه دهند و در صورت نبود سابقه کاری، از آنها خواسته می‌شود متنی را به نگارش دربیاورند. دانشجویان مستعد در مراحل اول فعالیت شناسایی و برای پرورش تربیت می‌شوند. دانشجویان با استعداد به موسسه عمار و خبرگزاری‌ها برای ادامه فعالیت حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: برای پرورش دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در نشریات دانشجویی، کلاس‌های آموزشی به صورت هفتگی و دوره‌های آموزش در سال تحصیلی برگزار می‌شود و به دانشجویان مباحث، اصول گزارش و یادداشت نویسی، تنظیم خبر و مصاحبه آموزش داده می‌شود.

وی ذائقه جامعه را به سوی مطالعه کپسولی اطلاعات دانست و گفت: متاسفانه فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی باعث شده افراد به سوی مطالعه متن‌های کوتاه و فعالیت در این فضا تمایل پیدا کنند که این موضوع بر میزان استقبال دانشجویان برای فعالیت در نشریات دانشجویی و از سوی دیگر میزان خوانندگان نشریات دانشجویی اثرگذار در جهت منفی است.

غریب‌شاه عنوان کرد: میزان حضور و فعالیت دانشجویان در نشریات دانشگاهی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است که این امر در گروی عمیق و پربار شدن محتوای نشریات و ظاهر جذاب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027343

وب گردی

وب گردی