سهم دانشگاه‌ها فقط ۹ صدم درصد از بودجه عمومی دولت است

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از کل بودجه دولت که حدود۳۸۰ هزار میلیارد تومان است، حدود ۹ صدم درصد بودجه عمومی صرفه‌جویی شده دولت، سهم دانشگاه‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سلیمی در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار‌ شد، اظهار کرد: امروزه روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مهم‌ترین ادامه‌دهندگان مجاهدت‌های ائمه هستند. اگر ما بخواهیم این مجاهدت را در جامعه ایران ادامه دهیم، نیازمند ابزار خاصی هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی مفهوم تعلیم و تربیت در مدارس کاملا دگرگون شده است. دانشگاه‌های مدرن آمدند تا مفهوم مدرسه‌ای و مکتبی را تغییر دهند. عصر مدرن درصدد تغییر در این مدارس بود؛ اما نه تنها نتوانست در زمینه تغییر آن موفق شود، بلکه آن را تثبیت کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در عصری قرار داریم که دانشگاه‌‌ها به تدریج از فرآیند حاکم بر مدارس بیرون می‌روند و به عقلانیت خلاق و سازنده در جامعه تبدیل می‌شوند. از این جهت وظیفه‌ای که به عهده ما است، شدیدتر و پر اهمیت‌تر خواهد شد؛ زیرا دیگر دانشگاه‌ها وظیفه تربیت را بر عهده ندارند.

وی بیان کرد: اگر دانشگاه اصلاح شود و در مسیر درستی حرکت کند، همه جامعه اصلاح خواهد شد. دانشگاهی که امروز می‌تواند تبدیل به عقل فعال شود، رابطه نزدیک با مدل حکومت‌گری در جامعه دارد؛همچنین این شیوه ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی ما در دانشگاه دارد.

سلیمی افزود: اگر می‌خواهیم دانشگاه متکی دائمی به بودجه و خدمات دولتی نباشد باید مدل حکمرانی را در دانشگاه ها کشور را دگرگون کنیم، شاید در این مسیر به مدل خاصی نرسیم؛ اما این امر نیازمند اندیشه است.

وی تصریح کرد: مدل حکمرانی‌ در دانشگاه‌ها هنوز به صورت مدل حکومتی پیش می‌رود؛ یعنی به بودجه حکومتی تکیه داریم. همیشه تصور می‌کنیم پاسخگو‌تر از روسای دانشگاها‌ و نهادهای دانشگاهی وجود ندارد، ما در این شرایط دغدغه‌های بسیاری داریم که از جمله آن می‌توان به حقوق کارمندان اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از کل بودجه دولت که حدود۳۸۰ هزار میلیاد تومان بودجه عمومی است حدود ۹ صدم درصد بودجه عمومی صرفه‌جویی شده دولت، سهم دانشگاه‌ها خواهد بود. دانشگاه‌ها رسالت مشخصی دارند و تدوام دهنده رسالت ائمه هستند، این مدل حکومتی که بر دانشگاه‌ها حاکم است باید پاسخگوی مناطق مختلف باشد. آیا به‌صرفه است با ۹ صدم بوجه بتوانیم با این بحران‌ها مقابله کنیم؟

سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این جلسه بتوانیم از نظرات استادان بهره ببریم و مباحث مطرح شده کلید گره گشایی بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها در این جلسه باشد.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1027454

وب گردی

وب گردی