دریافت مجوز و کد اخلاق زیست محیطی برای تحقیقات حوزه علوم پزشکی ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: استان‌ها موظف هستند یک کمیته اخلاق داشته باشند تا حقوق افراد در کارهای تحقیقاتی، مشاوره‌ها و پایان‌نامه‌ها حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حوزه علوم پزشکی این روزها پیشرفت روز افزونی داشته تا جایی که ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های علوم پزشکی را به دنبال داشته است. در این میان موضوعی که مهم است رعایت موازین شرعی، حقوقی و اخلاقی در پژوهش‌ها و اجرای طرح‌های تحقیقاتی است.

اما آن چیزی که این روزها باعث نگرانی شده است، سوء استفاده و زیان رساندن به انسان‌ها و عدم رعایت موازین اخلاقی در طراحی، اجرای طرح‌ها و بهره‌گیری نامشروع از این اطلاعات است. شاید به همین دلیل بود که در بیانیه های نورنبرگ، هلسینکی و بلمونت برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، اصول، ‌قواعد و موازینی در این زمینه وضع و به کشورها توصیه شد که این کدهای اخلاقی را در پژوهش‌های علوم زیستی به اجرا گذارند.

کمیته های اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی در سه سطح سازمانی، دانشگاهی و ملی تشکیل می‌شود. موضوعی که در دانشگاه آزاد اسلامی هم دنبال شد.

حفظ اخلاق در پژوهش از جمله نگرانی هایی بود که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را بر آن داشت تا این موضوع را پیگیری کند.

این دانشگاه با هدف نظارت اخلاقی بر پژوهش های زیست پزشکی در خصوص پایان نامه های دانشجویی، طرح های پژوهشی و در کل حفاظت و صیانت از آزمونگر و آزمودنی های پژوهشی، سه کمیته دانشگاهی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی را تشکیل داد.

کمیته اخلاق این دانشگاه با برگزاری متوسط 3 جلسه در هر ماه بیش از 2400 مصوبه کد اخلاق در حوزه های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و علوم پایه صادر کرد. با توجه به پتانسیل بالای کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، این کمیته توانایی پوشش بررسی پروپوزال های تمام واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران و سایر استان ها و صدور کد اخلاق را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا در سال 97 و 98 بیش از 110 مصوبه کد اخلاق صادر شده است.

سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یکی از اعضای این کمیته در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است. او در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره این کمیته و اهداف آن گفت: این کمیته حدود سه سال است که برگزار شده و مرکز آن در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است. استان ها موظف هستند این کمیته اخلاق را داشته باشند تا حقوق افراد در کارهای تحقیقاتی و مشاوره ها و پایان نامه ها حفظ شود.

ابطحی ادامه داد: تمام کسانی که کارهای تحقیقاتی می کنند یا در مراکز تحقیقاتی به امر تحقیق می پردازند موظف هستند کارها و برنامه های خود را در این کمیته آورده تا بررسی شود و از نظر زیست محیطی مجوز و کد اخلاق دریافت کنند و بعد از دریافت کد اخلاق می توانند موضوع تحقیقاتی خود را چاپ یا منتشر کنند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در حال حاضر این برنامه هم در علوم پزشکی و هم مرکز علوم و تحقیقات فعال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027479

وب گردی

وب گردی