جامعه دانشگاهی و صنعت نقش مهمی در حل مسائل کشور دارند/ همکاری واحد ماهشهر با 24 شرکت پتروشیمی فعال

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر گفت: به دلیل قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در منطقه اقتصادی و پتروشیمی در حال حاضر با 24 شرکت پتروشیمی فعال، شرکت ملی حفاری و شرکت مناطق نفت خیز جنوب که دستگاه های اجرایی مستقل هستند همکاری هایی داریم.

پژمان شعبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ظرفیت رشته های علوم پایه موجود در دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر اظهار کرد: بیشترین فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در زمینه رشته های فنی و مهندسی است و در زمینه سایر رشته ها مانند ریاضی و فیزیک فعالیت چشمگیری نداشته ایم.

وی افزود: ازجمله رشته های فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی می توان به مهندسی کامپیوتر، الکترونیک، صنایع و مکانیک که از گرایش های رشته های مهندسی شیمی و فیزیک هستند اشاره کرد. همچنین رشته های کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزار در حوزه آی تی هم در این واحد دانشگاهی وجود دارد که تا مقطع دکتری پذیرش دانشجو داشته و خدماتی ارائه می کند.

شعبانی با اشاره به موانع موجود در زمینه اشتغال دانشجویان، تصریح کرد: پیشنهاد هایی برای اشتغال دانشجویان به سازمان ارائه و مجوزهای این کار هم از سوی شورای اقتصاد دانش بنیان و سازمان مرکزی صادر شده ولی متأسفانه به دلیل مشکلات حقوقی هنوز اقدامی انجام نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر ادامه داد: علی رغم پیگیری های انجام شده توسط دانشگاه و سایر همکاران پیچیدگی های قوانین اداری اجازه اجرای طرح های پیشنهادی در زمینه اشتغال دانشجویان را نمی دهد این درحالی است که این طرح ها نزدیک به یک سال توسط سازمان مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره ماهیت این طرح تشریح کرد: به دلیل قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در منطقه اقتصادی و پتروشیمی در حال حاضر با 24 شرکت پتروشیمی فعال، شرکت ملی حفاری و شرکت مناطق نفت خیز جنوب که دستگاه های اجرایی مستقل هستند همکاری هایی داشته ایم، بنابراین سایتی در این زمینه توسط دانشگاه درنظر گرفته شده است.

شعبانی افزود: عملکرد این سایت مناقصه و مزایده 95% الی 98% خدمات تخصصی و عمومی است و این خدمات در قالب بخش تحقیق، توسعه و پژوهش نبوده، طرح های پژوهشی و ارتباط با صنعت هم در این مناطق پیشرفتی نخواهد داشت زیرا علی رغم همه تلاش های اعضای هیأت علمی در زمینه مزایده و ارائه طرح های توجیهی؛ درنهایت این طرح ها با همین تعاریف به دیگران تحویل داده می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر با بیان مزایای اجرای این طرح برای دانشجویان، اظهار کرد: اگر شرکت های وابسته به دانشگاه از جمله شرکت شتاب به صورت حقوقی در مناقصه و مزایده ها شرکت کنند، هیچ کس نمی تواند این طرح ها را از آن ها بگیرد. ما در نظر داریم برای اجرای این طرح ها در کنار تیم های اصلی، تیم های تحصیلات تکمیلی خود را برای تقویت توانمندی های خود، قرار دهیم و در مقابل به دانشجویان بورس تحصیلی 100% داده شود تا بتوانند به صورت رایگان در دانشگاه تحصیل کنند.

وی درباره مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر در طرح پایش گفت: با توجه به اینکه واحد دانشگاهی ما به عنوان قطب پتروشمی شناخته شده، مأموریت واحد دانشگاهی ماهشهر در طرح پایش در زمینه پتروشیمی است. بنابراین افرادی را برای طراحی نقشه، تعریف طرح برای استادان و ارائه آن به عنوان پروژه به دانشجویان، به سازمان مرکزی معرفی کرده اند.

شعبانی با تأکید بر نقش موثر جامعه علمی_دانشگاهی و صنعتی در حل مسائل کشور، اظهار کرد: با قرار گرفتن تیم فکری در کنار تیم اجرایی می توان به حل مسائل مهم، تولید، استانداردسازی و تجاری سازی محصولات مورد نیاز کشور پرداخت لذا جامعه علمی_دانشگاهی و صنعت نقش موثری در حل مسائل مهم کشوری دارند.

وی افزود: مهم ترین نکته آن است که این طرح ها باید مورد استقبال صنایع قرار بگیرند به این معنا که باید شرایطی برای ورود محققان به این طرح ها فراهم شود در غیر این صورت باید روند انجام کارها از طریق حقوقی پیگیری شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر با اشاره به مهم ترین چالش های موجود در صنایع اظهار کرد: یکی از چالش های صنایع تأمین قطعات آن ها است. به طور مثال صنایع نیاز کوتاه مدت و بلند مدت به قطعه دارند. نیاز کوتاه مدت آن ها این است که قطعات مورد نیاز صنایع قبل از خراب شدن، تولید شود که تحقق این امر در قالب تحقیقات و توسعه نیست، زیرا قطعات مورد نیاز پس از ساخت وارد مرحله استاندارد سازی و بعد از آن وارد مرحله تجاری سازی می شود که این امر می تواند برای صنایع مفید باشد.

وی ادامه داد: بنابراین صنایع غیر از کلیکلوم تعریف شده اقدام به انجام این امر نمی کنند. اقدامی که می توان در این زمینه انجام داد این است که صنایع مناقصه ای را قبل از خراب شدن قطعات اعلام کنند و شرکت های وابسته به دانشگاه در این مناقصه شرکت کنند. پس از مشخص شدن قیمت کارشناسی شده و برنده شدن قطعه مورد نظر در مناقصه، دو کار پیش رو است.

شعبانی تشریح کرد: اولین مسئله آن است که هزینه تهیه این قطعه بر عهده شرکت بوده چون دانشگاه تمایلی برای پرداخت هزینه های تحقیق و سایر کارها ندارد. زمانی که این قطعه خریداری شود، برای مدت زمان دو الی سه ماه دراختیار دانشگاه خواهد بود. بنابراین تیم های دانشگاهی، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان با مطالعه نقشه ماده مورد نظر و انتقال آن به آزماشگاه استاندارد و نظرسنجی به راحتی از ترکیبات آن اطلاع پیدا می کنند.

وی با بیان سایر راه کارهای تولید قطعات مورد نیاز صنایع، اظهار کرد: راه حل دیگر آن است که با در اختیار داشتن نقشه قطعه مورد نیاز، این قطعه را به شرکت های پتروشمی تحویل داده و توسط آن ها ساخته شود. به این صورت می توان به هدف مورد نظر دست پیدا کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر از تأسیس مدارس توسط دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر خبر داد و گفت: بخشی از دانشگاه به دلیل ساز و کار های حقوقی، اجرایی و مساعدت های انجام شده، موفق به تأمین درآمد های غیرشهریه ای در قالب تأسیس مدارس شده است. درحال حاضر سه مدرسه سما را در سایت دانشگاه فعال کردیم که نزدیک به 1000 دانش آموز به طور قطعی در این مدارس ثبت نام شده اند.

شعبانی ادامه داد: با پرداخت حداقل سه میلیون تومان توسط دانش آموزان، سه میلیارد درآمد ناخالص برای دانشگاه فراهم می شود که پتانسیل خوبی برای دانشگاه به حساب می آید که با وجود مشکلات موجود در ارتباط دانشگاه با صنعت و درآمد حاصل از فعالیت در صنایع، اگر اعتماد دو طرفه بین دانشگاه و صنعت وجود داشته باشد می توان اقدامات موثری برای دانشجویان در زمینه ایجاد شغل، سابقه کار و تأسیس بیمه و بورس تحصیلی انجام داد که این امر سبب افزایش ورود دانشجویان به مراکز آموزشی و ایجاد درآمد مضاعف برای دانشگاه می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1027512

وب گردی

وب گردی