50 درصد «ام آر آی» های تجویزی غیرضروری است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: 50 درصد «ام آر آی» و «سی تی اسکن»های تجویزی غیرضروری است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص انجام بیش از نیاز روش‌های تشخیصی مانند «ام آر آی» و «سی تی اسکن» توضیح داد: در تمام کشورهای جهان استفاده نامناسب از روش‌های تشخیصی تصویر برداری از جمله «سی تی اسکن» و «ام آر آی» شایع است. به طور مثال در کشور آمریکا ۳۰ الی ۵۰ موارد «سی تی اسکن» و «ام آر آی» غیر ضروری است و در کشور ما نیز مطالعات نشان می‌دهد که ۵۰ درصد این موارد غیرضروری هستند.

وی گفت: انجام «ام آر آی» برای کمر درد و «سی تی اسکن» پس از تصادفات جزئی شایع‌تر است، با وجود این موضوع تقاضای القایی از یک سو و از سوی دیگر پیچیدگی حوزه سلامت و نحوه تشخیص بالینی در بروز این موضوع دخیل هستند.

حریرچی گفت: همچنین ضعف راهنماهای بالینی، ضعف آموزش و ضعف نظارت و برخی مسائل مالی در ایجاد تقاضای القایی و انجام تصویربرداری و «ام آر آی» موثر است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: انجام این موارد توضیح اصلی ایجاد می کند اول اینکه برای مردم و سیستم بهداشت هزینه ایجاد می‌کند دوم اینکه انجام این روش‌های تشخیصی از دو از دسته عارضه برخوردار هستند، یکی از این عوارض اشعه‌‌های موجود بوده و برخی تشخیص‌های غیرضروری نیز در اکثر موارد علاوه بر ایجاد هزینه رادیولوژیک برای مردم هزینه اقدامات درمانی غیر ضرور را نیز ایجاد می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه ۶۸۰ مورد دستورالعمل بالینی از جمله راهنماهای بالینی توسط وزارت بهداشت منتشر شده بر روی سایت وزارت بهداشت موجود است و نکته مهم این است که برای ۲۵۰ مورد از اینها قواعد بیمه ای نوشته شده و در سامانه بیمه سلامت و سامانه بیمه تامین اجتماعی گنجانده شده است.

وی گفت: به طور مثال اگر بیمار برای یک عارضه «ام آر آی» انجام داد نمی‌تواند تا 6 ماه دیگر برای همین منظور«ام آر آی» انجام دهد، همچنین در دوران بارداری نیز تعداد سونوگرافی‌ها مشخص است تا از انجام موارد غیرضروری جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027547

وب گردی

وب گردی