شیوه نامناسب تست‌زنی در دوره ارشد و دکتری/ آ. ت. ت به عدالت آموزشی نزدیک‌تر بود

رئیس دانشگاه تهران گفت: طرح آ. ت. ت، انرژی و زمان زیادی از ما می‌گرفت؛ اما فکر می‌کنم به عدالت آموزشی نزدیک‌تر بود و در آن انتخاب‌های بهتری صورت می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی وزارت علوم چندی پیش از درخواست دانشگاه‌های برتر کشور برای تفویض اختیار در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت آ. ت. ت خبر داد؛ طرحی که در فاصله سال‌های 82 تا 85 در کنکور کارشناسی ارشد به اجرا درآمد؛ اما این طرح به دلیل اعتراض تعداد قابل توجهی از داوطلبان لغو شد. سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به داوطلبانی که طرح آ. ت. ت را ناعادلانه می‌دانستند، طرح مذکور را کنار گذاشت؛ اما حالا زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت طرح آ. ت. ت شنیده می‌شود.

محمود نیلی احمدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بازگشت طرح آ. ت. ت اظهار کرد: در مجموع با این تصمیم که نقش بیشتری به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو واگذار شود، موافق هستم. فکر می‌کنم شیوه تست‌زنی نیز در کارشناسی ارشد و هم در دکتری، شیوه خوبی نیست.

وی ادامه داد: اکنون نتایج بسیار خوبی از جذب مستقیم استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد حاصل شده است؛ چون این اتفاق باعث می‌شود دانشجو در دوران کارشناسی، بیشتر به مباحث درسی بپردازد، در این صورت از سال سوم دانشگاه به سراغ تست‌زنی نمی‌رود و درس‌های اصلی خود را فراموش نمی‌کند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان بیشتر زمان و تمرکز خود را روی مطالعه دروس می‌گذارند، بهتر درس می‌خوانند، امید بیشتری نسبت به آینده دارند، اضطراب آنها کاهش می‌یابد و در نتیجه دانشجویان بهتری در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم داشت.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: آ. ت. ت، طرحی بود که آموزش، سوابق تحصیلی و مصاحبه را تلفیق می‌کرد، به نظر من این روش، خوب بود. این طرح، انرژی و زمان زیادی از ما می‌گرفت؛ اما فکر می‌کنم به عدالت آموزشی نزدیک‌تر بود و انتخاب‌های بهتری صورت می‌گرفت.

وی در مورد اعتراض برخی دانشجویان به انتخاب‌های سلیقه‌ای دانشگاه‌ها گفت: استادان و دانشگاه‌ها به دنبال جذب بهترین‌ها هستند. هیچ‌گاه استاد به دلایل واهی، دانشجوی ضعیف‌تر را نمی‌پذیرد. چه دلیلی برای این تصمیم وجود دارد؟ جذب با سلیقه شخصی قابل توجیه نیست.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: از طرفی تنها یک نفر برای جذب دانشجو تصمیم‌گیری نمی‌کند؛ بلکه یک گروه این اقدام را انجام می‌دهد. همواره افرادی که در رقابت‌ها موفق نمی‌شوند، نقدهایی را نیز مطرح می‌کنند. البته هیچ طرحی کامل قلمداد نمی‌شود؛ مگر هم‌اکنون به شیوه تست‌زنی، نقدهایی وارد نشده است؟

نیلی احمدآبادی در پایان گفت: همه قبول دارند در عرض چهار ساعت نمی‌توان افراد را از یکدیگر متمایز کرده و سره را از ناسره تشخیص داد. هر شیوه‌ای، ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد؛ اما به نظرم طرح آ. ت. ت نسبت به روش‌های موجود، شیوه گزینش بهتری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027613

وب گردی

وب گردی