همکاری علمی تحقیقاتی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران با دانشگاه بصره

تفاهم‌نامه همکارهای مشترک بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه بصره عراق منعقد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دیدار مشترک عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و سعد شاهین حمادی، رئیس دانشگاه بصره عراق حضور داشتند.

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در معرفی دانشگاه خاطرنشان کرد: تاریخچه این دانشگاه که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی ایران است به راه‌اندازی دارالفنون توسط امیرکبیر در ۱۶۷ سال پیش مربوط می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه حدود ۸۵ سال پیش با ایجاد دانشکده پزشکی، فصل جدیدی از آموزش طب در ایران آغاز شد، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار دانشجو در این مجموعه مشغول به تحصیل هستند که ۲ هزار نفر از آن‌ها را دانشجویان رشته‌های فوق تخصصی تشکیل می‌دهند.

وی مجموع اعضای هیئت علمی دانشگاه را یک هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۱ دانشکده و ۱۴ بیمارستان آموزشی با بیش از ۵ هزار تخت بیمارستانی در تمامی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی به ارائه خدمات آموزشی و درمانی در این مجموعه مشغول هستند.

کریمی همچنین بر اهمیت توسعه ارتباطات علمی دو کشور تأکید کرد و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف علوم پایه و بالینی آماده همکاری با کشور دوست و برادر عراق است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها را می‌توان با رشته‌هایی چون خون و قلب که مورد نیاز مراکز علمی و دانشگاهی عراق است، آغاز و به مرور به سایر زمینه‌ها توسعه داد.

سعد شاهین حمادی، رئیس دانشگاه بصره نیز با قدردانی از فرصت ایجاد شده برای بازدید از توانمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: دانشگاه بصره در جنوب عراق واقع شده و همانند سایر دانشگاه‌های فعال در حوزه علوم پزشکی عراق زیر نظر وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: دانشگاهی چون بصره با وجود دپارتمان‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری، بیمارستانی ندارد و مراکز درمانی زیرمجموعه وزارت بهداشت عراق هستند.

رئیس دانشگاه بصره مجموع دانشجویان دانشگاه بصره را ۴۱ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: حدود ۵ هزار و ۶۰۰ دانشجو در رشته‌های تخصصی تحصیل می‌کنند.

وی از تلاش و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز پیوند مغز و استخوان و سل تراپی در بصره خبر داد و گفت: در همین راستا به همکاری و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه‌های تدریس، تربیت نیروهای متخصص و تعریف کوریکولوم های آموزشی به شدت نیاز داریم.

شاهین حمادی ادامه داد: به نظر می‌رسد در ادامه مسیر همکاری‌های مشترک، تیم‌های مختلف پرستاری، خون و پیوند مغز و استخوان باید از آموزش‌های لازم توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران و یا عراق بهره ببرند.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کنونی عراق و مسائل و مشکلاتی که در این کشور وجود دارد، اهمیت آشنایی با آموزش‌های نوین علوم پزشکی را دو چندان کرده است، افزود: با تکیه بر جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح منطقه انتظار می‌رود همکاری شکل گرفته منجر به همراهی بیشتر با دانشگاه بصره در مسیر پیش رو شود.

رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به درخواست دکتر عبدالوهاب السهیل، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در مرداد ماه از دانشگاه علوم پزشکی تهران برای راه‌اندازی مرکز پیوند مغز و استخوان و سل تراپی در بصره، یادآور شد: درخواست همکاری برای راه‌اندازی این مرکز با موافقت دانشگاه علوم پزشکی تهران مواجه شد.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که با حضور هیئت دانشگاه بصره مباحث تخصصی در مراکز مرتبط و زیرمجموعه دانشگاه مطرح و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از آمادگی دانشگاه برای ارائه آموزش‌های فوق تخصصی در رشته‌های مختلف خبر داد و گفت: در صورت اعلام دانشگاه بصره، شرایط برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت فوق تخصصی ویژه اعضای هیئت علمی فراهم است.

کردی همچنین به فرصت‌های موجود برای تبادل دانشجویان و اساتید با همکاری دو دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: با تکیه بر ارتباطات شکل گرفته با دیگر دانشگاه‌های عراقی چون کوفه در تعریف دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌تواند همکاری‌های مشابهی را با دانشگاه بصره در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین پیشنهاد عملیاتی کردن توافقات انجام شده با تمرکز بر دو تا سه پروژه همکاری را مطرح کرد و از طرف عراقی خواست برنامه‌های خود را به صورت مشخص اعلام کند.

این نشست با بحث و بررسی پیرامون همکاری دو مجموعه در راه‌اندازی مرکز پیوند مغز و استخوان و سل تراپی بصره، دعوت از هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران برای بازدید از ظرفیت‌های دانشگاه بصره و امضاء تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دو دانشگاه توسط دکتر کریمی و دکتر سعد شاهین حمادی به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027623

وب گردی

وب گردی