قدرتمندترین ماهی الکتریکی جهان کشف شد

دانشمندان گونه جدیدی از مارماهی‌ با بالاترین قدرت ایجاد شوک الکتریکی را کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تاکنون دانشمندان فقط یک گونه مارماهی الکتریکی را تشخیص داده بودند. با این حال مطالعه جدید نشان می‌دهد که سه گونه دیگر نیز موجود هستند که یکی از آن‌ها دارای قدرتمندترین تخلیه الکتریکی است که دانشمندان تاکنون از هر حیوان دیگری اندازه گیری کرده‌اند.

مارماهی الکتریکی (Electrophorus electricus) که دانشمندان برای اولین بار 250 سال پیش آن را توصیف کرده اند، در رودخانه‌های «آمازون» و «اورینوکو» آمریکای جنوبی ساکن است.

توانایی این ماهی‌ها در ایجاد شوک‌های الکتریکی قوی، عموم مردم و دانشمندان را مجذوب خود کرده است. در حقیقت این مارماهی بود که ایده طراحی اولین باتری برقی را در سال 1799 به «آلساندرو ولتا» داد.

این موجودات از سه اندام الکتریکی برای ایجاد شوک استفاده می‌کنند و این تخلیه‌های الکتریکی به آن‌ها در گرفتن طعمه و دفاع از خود کمک می‌کند. آن‌ها همچنین تخلیه ضعیف تری ایجاد می‌کنند که به پیمایش و ارتباط کمک می‌کند.

با کمال تعجب، این ماهی‌ها در واقع مارماهی نیستند بلکه نوعی «knifefish» هستند زیرا همه مارماهی‌ها توانایی تولید میدان الکتریکی را دارند اما این ماهی توانایی تولید قدرت الکتریکی خیلی بالاتری را داراست.

دانشمندان اکنون کشف کردند که سه گونه از این مارماهی‌ها وجود دارد که یک نوع از آن‌ها قدرت تولید الکتریسیته بالایی دارد به طوری که ممکن است یک فرد سالم از شوک حاصل از آن جان سالم به‌در ببرد اما افراد مسن و ضعیفتر با چنین اقبالی رو‌به‌رو نخواهند بود.

مارماهی الکتریکی جاندار آبزی و مهره‌داری است که از رده شعاع‌باله ها، راسته برق‌ماهی‌شکلان (Gymnotiformes)، خانواده کاردماهیان پشت‌برهنه (Gymnotidae) به حساب می آید.

مارماهی برقی غیر عادی‌ترین گونه ماهی هاست. این ماهی قادر است شوک‌های الکتریکی قوی تا ۸۶۰ ولت تولید و از آن برای شکار و دفاع از خود استفاده کند. این ماهی در طبقه خود (طبقه مارماهی‌های الکتریکی آمریکای جنوبی) به عنوان یک شکارچی درجه یک شناخته شده‌، طوری‌ که هیچ جانور دیگری جرات ندارد برای خوردن این نوع ماهی خطر مرگ به‌وسیله جریان برق را به جان بخرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027640

وب گردی

وب گردی