اجرای طرح آ. ت. ت نمونه موفقی در گزینش دانشجویان شایسته بود/ استادان شرافت خود را نمی‌فروشند

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: دانشجویانی که از مسیر آ. ت. ت جذب می‌شدند، باکیفیت بودند و از طریق این طرح شایسته‌گزینی اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعد از گذشت 13 سال تمایل دارد دایره اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را بار دیگر گسترش دهد. معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرده است که دانشگاه‌های برتر کشور خواستار تفویض اختیار در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد به صورت آ. ت. ت هستند.

طرح آ. ت. ت بین سال‌های 82 تا 85 در کنکور کارشناسی ارشد اجرا شد؛ اما تعداد زیادی از داوطلبان مدعی شدند این طرح عادلانه نیست و دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان، سلیقه‌ای عمل می‌کنند. اعتراض این دسته از داوطلبان به لغو طرح مذکور از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجامید؛ اما حالا دانشگاه‌های سطح یک کشور مایل به احیای طرح فراموش‌شده آ. ت. ت هستند.

هوشنگ طالبی حبیب‌آبادی به عنوان رئیس یکی از دانشگاه‌های سطح یک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بازگشت طرح آ. ت. ت اظهار کرد: دوره سه ساله‌ای که طرح آ. ت. ت در آن اجرا شد، دوره موفقی بود. نه تنها به عنوان رئیس دانشگاه؛ بلکه در قامت استاد و عضو هیئت علمی معتقدم دانشجویانی که از مسیر آ. ت. ت جذب شدند، دانشجویان باکیفیتی بودند.

وی ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها، بهترین دانشجویانی که تربیت شده و بعدها به عضویت هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها درآمدند، دانشجویان پذیرش شده از مسیر آ. ت. ت بودند؛ چون دانسته انتخاب می‌شدند. اگر نحوه اجرایی شدن آ. ت. ت را حل کنیم، طرح بسیار خوبی است. تعداد متقاضیان زیاد است و باید نحوه اجرای طرح مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس دانشگاه اصفهان در مورد اعتراض برخی دانشجویان به گزینش سلیقه‌ای و ناعادلانه دانشگاه‌ها تصریح کرد: باید واقعیت را از جوسازی متمایز کرد و نمی‌توان مدعی شد دانشگاه‌ها فقط دانشجویانِ خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می‌کنند. واقعیت متفاوت از آن چیزی است که در ذهن بعضی افراد وجود دارد.

طالبی خاطرنشان کرد: کافی است دانشجویی در دانشگاهی قبول نشود و این ذهنیت را پیدا کرده و گسترش دهد که شایسته بوده؛ اما چون در مقطع کارشناسی، دانشجوی دانشگاه مورد نظر نبوده، او را نپذیرفته‌اند، در حالی که این‌گونه نیست. به‌طور مثال در دانشگاه اصفهان چهار دانشجو در مقطع دکتری رشته آمار پذیرش شده‌اند که دو نفر از آنها، دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: تعداد زیادی از متقاضیان را دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل داده و حدود 15 تن از این دانشگاه، خواستار تحصیل در مقطع دکتری رشته آمار بودند، حتی استادانی اصرار داشتند دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد خود را برای تحصیل در مقطع دکتری بپذیرند؛ اما در نهایت اتفاق دیگری رخ داد.

رئیس دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: هیچ استادی، شرافت خود را به سادگی نمی‌فروشد و دانشجوی شایسته‌ای را به خاطر پذیرش دانشجوی خودش، رد نمی‌کند. باز هم تأکید می‌کنم اگر در چگونگی اجرای طرح آ. ت. ت به نتیجه برسند، طرح موفقی خواهد بود و شایسته‌گزینی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027647

وب گردی

وب گردی