آخرین جزئیات درباره آتش سوزی در حریم قلعه فلک الافلاک/ علت آتش سوزی فیلتر سیگار

 بی احتیاطی یک گردشگر منجر به وقوع آتش سوزی در حریم قلعه فلک‌الافلاک شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید امین قاسمی ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به آتش سوزی که امروز در محوطه اطراف قلعه فلک الافلاک اتفاق افتاده است، گفت: یکی از گردشگران ته سیگار خود را بدون ملاحظه در باغچه کنار ورودی قدیم قلعه فلک الافلاک انداخته بود و از آنجایی که در فصل گرم سال قرار داریم و بسیاری از گیاهان خشک شده‌اند، این امر منجر به وقوع آتش سوزی در فضای سبز شد.

وی ادامه داد: این آتش سوزی، حدود ۳۰ تا ۴۰ متر از فضای سبز دچار حریق شده بود که باحضور نیرو‌های آتش نشانی و یگان حفاظت، مهار شد. از آنجایی که در کنار در ورود قدیم قرار دار، از قلعه و آثار تاریخی محوطه آن فاصله دارد از این رو آسیبی متوجه آثار تاریخی و بنای قلعه نشده است.

قاسمی یادآور شد: از آنجایی که نیروی کافی برای نظارت و پایشش جای جای محوطه قلعه در اختیار نداریم، ممکن است چنین اتفاقاتی بیافتد البته تمام تجهیزات ایمنی و امنیتی موجود بود چراکه در غیر اینصورت ممکن بود تمام قلعه فلک الافلاک در آتش بسوزد. در نخستین ثانیه‌ها متوجه شدیم و آتش را مهار کردیم. این آتش سوزی حدود ۱۰ دقیقه طول کشید و باغچه‌ای که در حریم بود سوخت. البته به زودی ساماندهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار میزان، قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکار‌های مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1027675

وب گردی

وب گردی