واحدهای فناور در سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌‌شود

سرپرست اداره کل ایجاد توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کلیه واحدها را برای برپایی واحدهای فناور در سراسر کشور بررسی می‌کنیم و در هر واحد دانشگاهی به تناسب ظرفیت موجود یک واحد فناور ایجاد می‌‌کنیم.

حامد معیری کاشانی سرپرست اداره کل ایجاد توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت این اداره تازه تاسیس در دانشگاه آزاد گفت: امروز دانشگاه‌های دنیا به سمت دانشگاه‌‌های نسل سه که کار آنها تربیت دانشجویانی کارآفرین و با مهارت بوده حرکت کرده است. برای تحقق این هدف و هم‌‌راستا با فعالیت واحدهای دانشگاهی درصددیم تا در اداره کل توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت شرایطی ایجاد کنیم که دانشجویان با تلفیق رشته‌‌های مختلف مهارت‌‌های لازم برای تولید محصولات فناورانه را آموخته و در این مسیر گام بردارند.

وی تشریح کرد: برای تربیت فارغ‌‌‌التحصیلانی کارآفرین و بامهارت در زمینه‌‌های مختلفی چون توانبخشی، نیازمند تلفیق رشته‌‌های مکانیک، مهندسی پزشکی و برق هستیم؛ بر همین مبنا با ایجاد تحول در ارائه رشته‌‌‌‌های تلفیقی برای تولید فناوری و ایجاد خلاقیت در این راستا، شاهد تحولات چشمگیری در بخش فناوری دانشگاه آزاد خواهیم بود.

سرپرست اداره کل ایجاد توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت در ادامه تصریح کرد: برای تولید فناوری و دانشجویانی با‌‌‌‌مهارت، باید از تجربه‌‌‌‌‌‌‌های موفق در دانشگاه‌‌‌‌‌های مطرح دنیا استفاده کنیم که برای ورود به این دانشگاه‌‌‌ها حتی با پرداخت شهریه بالاتر، بسیاری از دانشجویان به دلیل مهارتی که کسب می‌‌‌‌کنند نام خود را برای تحصیل در این دانشگاه‌‌‌ها رزرو می‌‌‌‌کنند.

کاشانی درباره هدف برگزاری دوره‌‌های فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که برای کسب اشتغال در کشور وجود دارد، ایجاد اداره توسعه فناوری در دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجویان بامهارت و کارآفرین با استقبال بی‌‌‌‌نظیری مواجه خواهد شد. مهم‌‌ترین هدف ما برگزاری دوره‌‌های فناوری است که در این دوره‌‌ها با تلفیق رشته‌‌های مختلف دانشجو کار آموخته و توانایی تولید محصولات فناورانه خواهد داشت.

سرپرست اداره کل ایجاد توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد درباره هدف از برگزاری سراهای نوآوری گفت: در کنار کلیه فعالیت‌‌‌‌‌های دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجوی کارآفرین با ایجاد سراهای نوآوری در واحدهای دانشگاهی، درصددیم تا با بومی‌‌‌‌‌‌‌سازی فعالیت این سراها در واحدهای دانشگاهی به مرور زمان واحدهای دانشگاهی فناور را ایجاد کنیم. در این سراهای نوآوری دوره‌‌‌‌های نوآوری برگزار می‌‌‌شود و افراد با ایده‌‌های مختلف در این دوره‌‌‌ها حضور یافته و در مرحله تکامل، شرکت‌‌‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و چند سرا که در کنار یکدیگر قرار گیرند تبدیل به دانشگاهی فناور می‌‌شوند.

وی تاکید کرد: در هر کدام از سراها به تناسب موضوعی که دارند دانشجو آموزش می‌‌‌بیند و تخصص لازم را کسب می‌‌کند. در این دوره‌ها هم دانشجویان مدارکی معادل کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌‌ای را دریافت می‌کنند. دروسی که در واحدهای فناور دانشگاه آزاد ارائه می‌‌‌شود، مطابق با نیازهای موجود در کشور خواهد بود. رشته‌‌‌‌‌‌‌های مختلف را در این واحدها با هم تلفیق کردیم و دانشجو بعد از پایان دوره در این واحدها تبدیل به فردی کارآفرین در حوزه فناوری خواهد شد.

کاشانی درباره ایجاد واحدهای فناور در دانشگاه آزاد اظهار کرد: توانمندی کلیه واحدها را برای برپایی واحدهای فناور در سراسر کشور مورد بررسی قرار می‌‌دهیم و در هر واحد دانشگاهی به تناسب ظرفیت موجود یک واحد فناور ایجاد می‌‌کنیم؛ مثلا واحد تبریز به تناسب فعالیتی که در زمینه چرم دارد یا واحد ملایر به تناسب فعالیتی که در زمینه مبل و منبت دارد می‌‌تواند واحدهای فناور برای توسعه این صنعت ایجاد کند.

سرپرست اداره کل ایجاد توسعه آموزش‌‌‌‌‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد درباره چگونگی فعالیت دانشجویان در واحدهای علم و فناور گفت: دانشجویانی که وارد این واحدهای فناور می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند از طریق حضور در رویدادهای استارت‌آپی انتخاب می‌‌شوند. به جای مقطع کارشناسی دانشجویان در شتاب‌‌‌دهنده‌‌‌ها، در مقطع ارشد در مراکز رشد و در مقطع دکتری در پارک‌‌های علم و فناوری حضور پیدا می‌‌کنند. در مقاطع ارشد و دکتری، استاد راهنما، کارشناسی و مراکز رشد ما را سرمایه‌‌گذار حمایت می‌‌‌کند. سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار معادل مقطع ارشد و دکتری، شتاب‌‌‌دهنده‌‌ها و پارک فناوری است و دانشجویان ما افرادی دارای ایده و خلاقیت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027684

وب گردی

وب گردی