برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند در فرهنگستان هنر

فرهنگستان هنر، پاییز امسال همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» را همزمان در تهران و زاهدان برگزار می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، منیژه کنگرانی مدیرکل گروه‌های علمی معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، از برگزاری همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» خبر داد.

او درباره هدف برگزاری این همایش گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی درباره تمدن‌های واقع در بخش شرقی فلات ایران، به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان، نسبت به دیگر بخش‌ها مغفول مانده و پژوهشی جدی و برنامه‌ریزییشده درباره مطالعات باستان‌شناسی این استان انجام نشده است. حال آنکه این مناطق رازهای سربه‌مُهری درباره فرهنگ و هنر ایران ‌در دل خود نهفته دارد که میتواند تاریخ تمدن و هنر ایران و بلکه جهان را دگرگونه کند؛ از این‌رو فرهنگستان هنر پس از برگزاری «همایش بین‌المللی تمدن جیرفت» در نظر دارد با برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند با مرکزیت شهر سوخته، آخرین دستاوردهای پژوهشگران و باستان‌شناسان در این زمینه را ارائه کند. در برنامه این همایش موضوعات باستان‌شناسی، هنرهای باستانی، معماری باستانی و باورهای باستانی در سه دوره پیش از تاریخ (آغاز تاریخی)، تاریخی (دوره هخامنشی) و دوره اسلامی مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گروه‌های علمی فرهنگستان هنر به مهم‌ترین دستاوردهای این همایش اشاره کرد و ادامه داد: از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش، انتشار کتاب «باستان‌شناسی و هنر حوزه دلتای رودخانه هیرمند؛ با محوریت شهر سوخته از آغاز تا دوران اسلامی» به کوشش سید منصور سیدسجادی، مدیرگروه باستان‌شناسی شهر سوخته و دبیر علمی این همایش است. این کتاب که در دو جلد به زبان فارسی و انگلیسی و نزدیک به 1500 صفحه تهیه شده و انتشارات فرهنگستان هنر آن را منتشر می‌کند، در زمره مهم‌ترین منابع دانشگاهی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به همکاری دیگر نهادها در این همایش گفت: همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشکده باستان‌شناسی ایران و... در پاییز امسال در تهران و زاهدان برگزار خواهد شد.

برنامه‌های این همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027692

وب گردی

وب گردی