خوشه‌های تحقیقاتی براساس ظرفیت دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود/ ماموریت دانشگاه علم و صنعت در حمل‌و‌نقل

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران گفت: خوشه‌های خاصی را تحت عنوان خوشه‌های تحقیقاتی یا خوشه‌های مشورتی در دانشگاه‌ها تعریف کرده‌اند و خوشه حمل‌‌و‌نقل به دانشگاه علم‌وصنعت ایران واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش معاونان آموزشی دانشگاه‌های تهران در جلسه‌ای با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار احیای طرح آ. ت. ت شدند تا بعد از گذشت 13 سال، بار دیگر دانشگاه‌ها قدرت تصمیم‌گیری بیشتری برای پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند.

طرح آ. ت. ت از سال 82 تا 85 اجرا شد؛ اما اعتراض تعدادی از داوطلبان به نحوه گزینش دانشگاه‌ها سبب شد سازمان سنجش آموزش کشور، این طرح را به بایگانی بفرستد. اکنون دانشگاه‌های سطح یک کشور خواهان بازگشت طرح مذکور هستند تا به زعم خود دانشجویان باکیفیت‌تری را جذب کنند.

جبارعلی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بازگشت طرح آ. ت. ت اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران مستقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست و جزئی از این وزارتخانه است. پیشنهادات خود را برای اصلاح طرح آ. ت. ت به وزارت علوم ارائه داده‌ایم و امیدواریم آ. ت. تِ اصلاح شده را مصوب کنند.

وی با اشاره به نتایج برگزاری نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور ادامه داد: دولت در شرایط خاصی قرار دارد، نظام باید با خردورزی و خرد جمعی تصمیم بگیرد و فعالیت‌ها و حرکات بر مبنای خرد جمعی باشد. نشست رؤسای دانشگاه‌ها نیز عمدتاً برای اثرگذاری بر فعالیت‌های دولت برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: پتانسیل و ظرفیتی در دانشگاه‌ها وجود دارد که امیدواریم دولت بیشتر از این ظرفیت استفاده کند. خوشه‌های خاصی را تحت عنوان خوشه‌های تحقیقاتی یا خوشه‌های مشورتی در دانشگاه‌ها تعریف کرده‌اند که با توجه به ظرفیت هر دانشگاه شکل گرفته‌اند.

ذاکری خاطرنشان کرد: اکنون نه‌تنها متخصصان یک دانشگاه؛ بلکه متخصصان امر از دانشگاه‌های مختلف جمع شده و موضوعاتی را بررسی می‌کنند و در نهایت راهکارهایی را ارائه می‌دهند؛ به‌طور مثال خوشه حمل و نقل به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده و صاحب‌نظران حمل و نقل از دانشگاه‌های مختلف کنار همدیگر می‌نشینند.

وی افزود: موضوعات مرتبط با حمل و نقل؛ از درآمدزایی ترانزیت تا ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و مواردی که غالباً نیاز به سرمایه‌گذاری آن‌چنانی ندارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. متخصصان برای مواردی تصمیم‌گیری می‌کنند که اقدامات نرم‌افزاری باید برای آنها صورت بگیرد تا بر فعالیت‌های دولت تأثیر بگذارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان گفت: در نهایت پیشنهاداتی به دولت ارائه می‌شود تا از مجاری قانونی مربوطه عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد این پیشنهادات در شرایط فعلی بسیار مؤثر است و امیدوارم آثار آن را امسال و سال آینده شاهد باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027702

وب گردی

وب گردی