افشای بازداشت دومین عضو مهم حماس در عربستان سعودی

بعد انتشار خبر بازداشت یک عضو مهم حماس در عربستان سعودی، منابع فلسطینی از بازداشت دومین عضو مهم این جنبش در عربستان سعودی پرده برداشتند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، منابع سیاسی و فلسطینی اعلام کردند، عربستان سعودی «ابوعبیده الآغا» از رهبران حماس و تاجر فلسطینی را بازداشت و در زندان سیاسی «ذهبان» نگهداری می‌کند.

این منابع به وبگاه «الخلیج آنلاین» گفتند؛ ابوعبیده پسر «خیری الآغا» از برجسته‌ترین اعضای موسس حماس است که در سال ۲۰۱۴ فوت کرد.

منابغ مذکور اعلام کردند: الآغا از رهبران حماس در عربستان است، تابعیت سعودی دارد و دلیلی برای ادامه بازداشت وی در زندان وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد، الآغا ریاست کمیته مالی حماس در سعودی را بر عهده دارد.

«محسن صالح» رئیس مرکز پژوهشی «الزیتونه» به الخلیج آنلاین گفت، مقامات سعودی بیشتر از یک سال و نیم است که الآغا را بازداشت کرده‌اند و اطلاعات مشخصی درباره دلیل این موضوع وجود ندارد.

وی افزود، عربستان سعودی حدود ۶۰ فلسطینی را بدون تفهیم اتهام مشخصی بازداشت کرده و گزارش‌ها حاکی از اعمال فشارهای بدنی و روانی علیه آنها در زندان است.

حماس هفته گذشته در خصوص بازداشت «محمد الخضری» از مسئولان ارشد این جنبش فلسطینی که چند ماهی در عربستان بازداشت است، بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار آزادی وی شد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، علی‌رغم تلاش‌های حماس برای آزادی الخضری و دیگر بازداشت‌شدگان به دور از سر و صدای رسانه‌ای و حتی متوسل شدن به «محمد دحلان» عضو جدا شده فتح، این موضوع به جایی نرسید و شروط ریاض سنگین‌تر از آن است که حماس بتواند آن را بپذیرد.

این روزنامه لبنانی سپس گزارش داد: «بدتر اینکه سعودی‌ها در بازجویی از بازداشت‌شدگان که تعداد آنها بیشتر از ۶۰ نفر است، بر اطلاعات امنیتی که منبع آن دشمن اسرائیلی است، تکیه کرده‌اند».

بنا به گفته الاخبار، از جمله شروط ریاض برای آزادی بازداشت‌شده‌ها، نرم شدن موضع حماس در قبال طرح موسوم به «معامله قرن» و نیز تغییر در نوع روابط با ایران و قطر است.

کد خبر: 1027707

وب گردی

وب گردی