ماجرای سود میلیاردی از لباس‌ فرم مدارس چیست؟

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه سود چند میلیاردی این سازمان از محل لباس‌های فرم دانش‌آموزی صحت ندارد، گفت: مدارس با تمام تولیدکنندگانی که در وزارت صنعت ثبت شده‌اند، کار می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در تیر سال جاری آموزش و پرورش طرحی را به مدارس ابلاغ کرد مبنی بر اینکه لباس فرم توسط اتحادیه‌های پوشاک مورد تأیید وزارت صمت تولید شود و تمام مراحل در مدرسه انجام شود.

در این طرح والدین وجه این لباس را به مدرسه‌ها پرداخت کنند و درصدی از هزینه این لباس فرم نیز به مدرسه تعلق بگیرد؛ امری که باعث شد برخی اظهار کنند پول لباس فرم به حساب سازمان دانش‌آموزی می‌رود و این سازمان از این طریق چند میلیارد درآمد کسب می‌کند و همچنین مطرح شده است که این طرح می‌تواند زمینه ساز فساد و تبانی مسؤولین مدارس و آموزش و پرورش با افراد خاص شود.

برخی از مخاطبان گلایه‌هایی مبنی بر «تبانی مدارس و مراکز دریافت فرم مدرسه» و «ظهور هزینه های گزاف تحصیل در قالب لباس فرم مدرسه!» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

محمد روشنی قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: سود چند میلیاردی سازمان دانش‌آموزی از محل لباس های فرم دانش آموزی صحت ندارد؛ در بیش از 20 استان کارگروه استانی داریم و همچنین سه کار گروه شامل کارگروه استانی، کارگروه شهرستان و یک کمیته اجرایی مدرسه برای پیاده سازی این طرح وجود دارد.

وی افزود: کارگروه استانی متشکل از مدیرکل، معاون پرورشی، معاون برنامه‌ریزی، رئیس سازمان دانش‌آموزی، نماینده وزارت صمت، رئیس انجمن اولیا و مربیان، اتحادیه اصناف، حراست، بازرسی، مشارکت، نماینده اولیا و مربیان، رئیس املاک و رئیس حقوقی در این کارگروه عضوند و دلیل این تشکیلات عریض و طویل این است که مباحث در این کارگروه طرح و بحث شود و سپس به کارگروه شهرستان و سپس به کمیته اجرایی مدرسه برود و در نهایت شورای مدرسه تصمیم بگیرد که قبل از این هم وجود داشته است.

با اجرای این طرح دست دلالان را از لباس فرم کوتاه کردیم

روشنی در ادامه تأکید کرد: این شایعه‌سازی‌ها خیلی عجیب است چرا که با اجرای این طرح دست دلالان را از لباس فرم کوتاه کردیم و در سالی که رونق تولید نام دارد به صدها تولید کننده پوشاک در تولیدی‌ها کمک کردیم.

وی افزود: مدارس حق ندارند جز با تولید کننده‌هایی که اتحادیه پوشاک و وزارت صمت آنها را تأیید می‌کند وارد مذاکره شوند.

در بیش از 20 استان مصوب شده که یک ریال هم حق‌الزحمه دریافت نشود

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: چرا باید سازمان دانش‌آموزی برای کوتاه کردن دست دلال بازخواست شود؛ در بیش از 20 استان مصوب شده که یک ریال هم حق الزحمه دریافت نشود و در سایر استان ها گفته شده که این مبلغ داوطلبانه پرداخت شود و این درصد اصلا اجباری نیست.

همکاری مدارس با تولیدکنندگان ثبت‌‌ شده در وزارت صمت

روشنی در پاسخ به این پرسش که «آیا این طرح به ایجاد مافیا و زد و بندها کمک نمی‌کند؟»، افزود: مدارس با تمام تولید کنندگانی که در وزارت صمت ثبت شده‌اند و نه تعداد خاصی از اتحادیه‌ها کار می‌کنند.

وی ادامه داد: قبلا یک دلال کار را می گرفت و به چند تولیدی برای انجام می سپرد و در این بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان ضرر می‌کردند و برای جلوگیری از این مسائل و ساماندهی این مسأله وارد شده‌ایم که فقط تولید کننده‌های واقعی در آن فعالیت خواهند کرد.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی اضافه کرد: کارگروه استانی با اتحادیه‌های پوشاک فعالیت می‌کند و این مسأله اصلا انتخابی نیست و همه تولیدکننده‌های مجاز پوشاک می‌توانند در این طرح با مدارس همکاری کنند.

ماجرای 10 درصد سهم مدرسه

روشنی در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا درصدی که از لباس فرم به مدارس تعلق می‌گیرد نهایتا به میلیاردها تومان نخواهد رسید؟»، گفت: 10 درصد سهم مدرسه وجود ندارد و گفته شده از صفر تا 10 درصد آن هم در مدارس برخوردار و استان‌های توسعه یافته باشد و در مناطق روستایی و محروم و 20 استان اعلام شده که به هیچ وجه درصدی دریافت نشود.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی افزود: هیچ گونه افزایش قیمت اضافه دریافتی از دانش آموزان و اولیا نخواهیم داشت و همچنین اعلام کردیم که در مدارسی هم که مبلغی برای نظارت دریافت می شود بخشی از آن بابت پوشاک دانش‌آموزان بی بضاعت و محروم آماده شود و در بین این دانش‌آموزان لباس فرم توزیع شود.

روشنی در ادامه تأکید کرد: مجلس مصوب کرده است که تمام درآمد سازمان دانش آموزی به خزانه واریز شود و صرفا در مدرسه هزینه شود؛ اگر سازمان بابت لباس در مدرسه درآمدی هم داشته باشد در مدرسه صرف امور پرورشی و فرهنگی خواهد شد.

وی تأکید کرد: هیچ مبلغی بابت درآمد به سازمان دانش‌آموزی نمی‌رسد.

فارس


انتهای پیام/

کد خبر: 1027781

وب گردی

وب گردی