4 پهپاد ساخت داخل رونمایی شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از۴ پرنده بدون سرنشین و یک اپلیکشن در حوزه تجاری‌سازی گفت: پهپادهای ساخت داخل کاملا قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؛ به طوری که هم‌اکنون 97‌درصد شرکت‌های خصوصی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حاشیه همایش عرضه کاربردی فناوری‌های نوین پهپادی در صنایع راهبردی کشور و هماهنگی عرضه و تقاضا از نمایشگاه این حوزه بازدید و در آن از ۴ پهپاد و یک اپلیکیشن رونمایی کرد.

ستاری اظهار کرد: حوزه پهپاد جزو حوزه‌هایی است که در آن مزیت‌های زیادی وجود دارد و متخصصان کشور به صورت جدی به این حوزه ورود کردند به طوری که محصولات تولیدی در بخش‌های مختلف کاملا قابل رقابت و حتی بهتر از بخش‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث جدی سرریزشدن حوزه فناوری‌های فوق در این عرصه است تا جایی که پهپادهای مختلفی در حوزه‌های کشاورزی و نقشه برداری و غیره توسط شرکت‌های خصوصی ساخته می‌شود. هم‌اکنون 97درصد این پهپادها توسط این شرکت‌ها ساخته می‌شوند.

ستاری افزود: این پهپادها مورد استقبال وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان نقشه برداری و سایر ارگان‌ها قرار گرفته است. لازم به ذکر است پهپادهای ساخت داخلی علاوه بر کیفیت بالا با هزینه و قیمت پایین در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: توانمندی بزرگی در این حوزه ایجاد شده است و این در نوع خود اتفاق بزرگی است.

لازم به ذکر است که رویداد ارائه توانمندی های کشور در حوزه فناوری های مرتبط با پهپاد از دیروز در صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است که امروز به پایان می رسد. در این رویداد 50 شرکت دانش بنیان و استارت آپ در حوزه های مرتبط با پهپادها حضور داشتند.

پرنده نظارتی سبک مجهز به دوربین حرارتی با مداومت پروازی 60دقیقه یکی از این محصولات رونمایی شده بود. این پرنده مجهز به دوربین شب و روز و کیمبال سه محوره و ضبط کننده تصویر داخلی است.

یکی دیگر از محصولات رونمایی شده پرنده عمودپرواز تخصصی نقشه برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی است. این پرنده با مداومت پروازی 90دقیقه مجهز به سامانه تعیین موقعیت PPK-RTK جهت تعیین دقیق مراکز تصاویر اخذ شده است. حداکثر سرعت این پرنده 120کیلومتر بر ساعت است که می توان به واسطه آن ماموریت های آفلاین و حین پرواز را طراحی کرد. این پهپاد به صورت خودکار می تواند به نقطه شروع حرکت خود بازگردد.

«پرنده تخصصی نقشه برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی (GEN-X۳)» از دیگر محصولات رونمایی شده است که دارای مداومت پروازی 60 دقیقه و مجهز به دوربین 24 مگاپیکسلی بدون آینه است. این پهپاد بدون نیاز به نقطه کنترل زمینی بوده و مجهز به گیرنده مولتی فرکانس دقیق است.

از دیگر پهپاد هایی که رونمایی شد، پهپاد خورشیدی بود که یکی از ویژگی های آن مداومت پروازی 24 ساعته است. این پهپاد وزن 4.5 کیلوگرمی دارد و سقف پرواز آن 10هزار پا است.

همچنین یک اپلیکیشن در حوزه تجاری سازی پهپادها نیز به مرحله رونمایی رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027808

وب گردی

وب گردی