شایع ترین علت ناباروری زنان/عوارض تعویق دوران بارداری

یک متخصص زنان، شایع ترین علت ناباروری زنان را اختلال در روند تخمک‌گذاری دانست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ربابه طاهری پناه در توضیح تعریف ناباروری، گفت: به طورکلی به زوج هایی که در سنین زیر ۳۵ سال هستند و یکسال برای بارداری اقدام ناموفق داشته اند، نابارور گفته می شود.

وی افزود: زوجینی که ۳۵ تا ۴۰ سال دارند و۶ ماه برای بارداری اقدام کنند ولی بارداری اتفاق نیافتد نیز مبتلا به ناباروری هستند.

طاهری پناه با اشاره به نسبت مساوی علل ناباروری در زنان و مردان،گفت: غالبا بررسی علل مردانه بسیار راحت تر از علل زنانه است چرا که با انجام یک بررسی ساده می توان میزان توانایی مرد را در باروری تشخیص داد، اما از آنجایی که علل ناباروری در زنان به دلایل مختلفی بروز پیدا می کند، تشخیص علت ناباروری در زنان سخت تر خواهد بود.

وی توضیح داد: گاهی ناباروری کاملا بدون علت است، یعنی زوجین مشکلی ندارند و شرایط کاملا طبیعی دارند اما باردار نمی شوند، این موضوع ناباروری با علل نامشخص است که درمان خاص خود را دارد.

گاهی ناباروری کاملا بدون علت است، یعنی زوجین مشکلی ندارند و شرایط کاملا طبیعی دارند اما باردار نمی شوند، این موضوع ناباروری با علل نامشخص است که درمان خاص خود را دارد

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و سلامت مردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این مهم که واریکوسل یکی از معمول‌ترین دلایل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم است که ممکن است در مردان با ناباروری همراه شود، افزود: بیماری واریکوسل باعث بزرگ شدن رگ‌های درون کیسه بیضه می‌شود؛ واریکوسل مشابه بیماری ورید واریسی است که در پا رخ می‌دهد، واریکوسل یکی از معمول‌ترین دلایل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم است که می‌تواند باعث ناباروری مردان شود.

این متخصص زنان و زایمان، شایع‌ترین علت ناباروری زنان را اختلال در روند تخمک‌گذاری دانست و افزود: این اختلال می‌تواند ناشی از تخمدان پلیکیستی، اختلالات هورمونی و ژنتیکی، افزایش و یا کاهش وزن غیر معمول باشد.

وی با بیان این که با بالا رفتن سن، شانس و امکان تخمک‌گذاری کمتر می‌شود، اضافه کرد: در سنین ۳۵ سالگی امکان باروری کم و تا ۴۰ سالگی معمولا شانس باروری بسیار کم‌تر می‌شود به همین علت به این اشخاص توصیه می‌شود زودتربرای بارداری اقدام کنند.

طاهری پناه در ادامه وجود مشکلات موجود در لوله‌های رحمی و یا انسداد آن را عامل دیگر ناباروری در زنان دانست و تصریح کرد: عفونت‌های مکرر، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز و یا عمل جراحی از عوامل ناباروری در زنان است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اختلال در شکل رحم، مشکلات مادرزادی، سپتوم‌ها و فیبروم‌های رحمی، اختلالات دهانه رحم که مانع از ورود اسپرم می‌شود، بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک، عفونت ها، تماس با برخی آلاینده ها محیطی و سرب نیزموجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و وقوع نازایی می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و سلامت مردان با بیان اینکه روند رو به رشد کم‌تحرکی و رژیم‌های نادرست غذایی در نسل جوان، عوارض متعددی در پی داشته که تهدید سلامت باروری از جمله آنهاست، بر ضرورت پیروی از سبک زندگی سالم تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات اثر نامطلوبی در باروری دارد، گفت: اگرچه مصرف سیگار و قلیان لزوما باعث ناباروری نمی‌شود، اما می‌تواند اثرات منفی در قدرت باروری زوجین داشته باشد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تحقیقات نشان داده است مردان و زنانی که به شکل مداوم سیگار و قلیان می‌کشند، با افت قدرت باروری مواجه خواهند شد و اسپرم و تخمک این افراد به دلیل کیفیت پایین، توانایی کافی برای باروری سالم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص نازایی با بکارگیری روش های کمک باروری نظیر IVF، IUI، میکرواینجکشن و چندین روش دیگر سعی در برطرف کردن مشکلات زوجین نابارور دارند، اظهار کرد: اکثر مشکلات ناباروری دارای راه حل هستند و متخصصان نازایی می‎توانند با استفاده از روش‌های مختلف به زوجین نابارور برای فرزند آوری کمک کنند.

طاهری پناه به افزایش سن ازدواج در کشور اشاره کرد وگفت: در کنار افزایش سن ازدواج، امروزه زنان تمایل دارند که بارداری خود را به تعویق بیندازند، بدون توجه به اینکه این تعویق می‌تواند منجر به بروز مشکلات بارداری یا عارضه‌دار شدن دوران حاملگی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027834

وب گردی

وب گردی