تاثیر امواج رادیویی بر بدن حشرات

دانشمندان اعلام کردند که امواج رادیویی از دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است ساعت بدن حشرات را تحت تاثیر بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نظر می رسد زمینه‌های ضعیف فرکانس رادیویی روی ساعت‌های بدن سوسک‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر این یافته تأیید شود به معنای این است که امواج رادیویی ضعیف (که قبلاً روی پرندگان تایید شده بود) قادر به تأثیر روی طیف وسیعی از حیوانات هستند.

با این حال، «مارتین واچا» از دانشگاه ماساریک در جمهوری چک که این تحقیق را انجام داده می گوید که وی در مورد نتایج تیمش بسیار محتاط است. او گفت: «در شرایط عادی ممکن است هیچ تاثیری روی حشرات نداشته باشد و این تیم در مورد تأثیرات احتمالی بر افراد هیچ گونه ادعایی نمی‌کند. دانشمندان دیگر نیز تردید دارند و می‌گویند که این مطالعه باید به طور مستقل تأیید شود.

ادعاهای زیادی درباره اثرات احتمالی میدان‌های الکترومغناطیسی روی انسان و حیوانات دیگر مطرح شده است. به طور خاص، ادعا شده است که امواج رادیویی تلفن‌های همراه می‌تواند باعث سرطان شود؛ اما امواج رادیویی بسیار کم‌انرژی‌تر از مثلاً اشعه ایکس هستند که باعث آسیب رسیدن به DNA و منجر به سرطان شوند. با وجود این، برخی محققان معتقدند که این امواج تأثیرات ظریف‌تری بر بافت های زنده می‌گذارند.

به عنوان مثال مطالعات اخیر نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی ایستا بر ساعت بدن مگس‌های میوه تأثیر می‌گذارد. واچا و همکارانش تصمیم گرفتند ببینند که آیا این مورد، سوسک‌ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر.
هنگامی که حیوانات را در معرض میدان مغناطیسی ایستا قرار دادند دوره فعالیت سوسک‌ها یک یا دو ساعت طولانی‌تر شد. به عبارت دیگر، ساعت‌های بدن آنها آهسته تر می‌چرخید.

واچا اعلام کرد که این تیم فرکانس‌های بسیار پایین تر از تلفن های همراه را آزمایش کرده است؛ اما بسیاری از دستگاه‌های برقی مانند رایانه ها این نوع امواج باند پهن را تولید می‌کنند.

با وجود این اگر سوسک‌ها در معرض چرخه‌های نور طبیعی قرار داشته باشند؛ احتمالاً رادیو فرکانس‌ها تأثیر کمی روی آن‌ها می‌گذارد.

«پیتر هور» از دانشگاه آکسفورد اظهار کرد در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که میدان‌های مغناطیسی یا الکتریکی به روش‌های مختلفی روی حیوانات تأثیر می‌گذارند اما تکرار در این زمینه و آزمایش‌های بیشتر بسیار مهم است.

موج‌ رادیویی، گونه‌ای موج الکترومغناطیسی است که طول‌ موج آن در طیف الکترومغناطیسی بلندتر از فروسرخ است. همانند دیگر امواج الکترومغناطیسی، امواج رادیویی با سرعت نور حرکت می‌کنند. امواج رادیویی به‌طور طبیعی توسط آذرخش و جِرم‌های فلکی تولید می‌شوند. امواج رادیویی مصنوعی، در سامانه‌های مخابراتی ثابت و متحرک، رادار و دیگر سامانه‌های ناوبری، ارتباط‌ های ماهواره‌ای، شبکه‌های رایانه‌ای و بسیاری دیگر کاربرد دارند.

بسامدهای گوناگون امواج رادیویی، دارای ویژگی‌های انتشار گوناگونی در هواسپهر زمین هستند. امواج رادیویی بلند ممکن‌ است بخشی از زمین را به‌طور مداوم بپوشانند. امواج رادیویی کوتاه نیز می‌توانند پس از برخورد و بازتاب توسط یونسفر، کل کره زمین را بپیمایند. طول‌موج‌های کوتاه‌تر، بازتاب و خم‌شدگی بسیار کمی دارند و فقط می‌توانند در مسیر مستقیم حرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027838

وب گردی

وب گردی