سالیانه 30 هزار جراحی تعویض مفصل زانو در کشور انجام می‌شود

متخصص ارتوپدی گفت: در سال حدود 30 هزار جراحی تعویض مفصل زانو در کشور انجام می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یاسر نژادی متخصص ارتوپدی درباره شرایط انجام جراحی تعویض مفصل زانو برای بیماران گفت: جراحی مفصل زانو از جمله جراحی‌هایی است که می‌تواند به توانمندسازی افراد کمک زیادی کند به طوری که می‌توان گفت از جمله ابداعات مهم بشر در حوزه سلامت طی صد سال اخیر به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: افراد با انجام جراحی زانو می‌توانند به یک زندگی عادی برگردند اما توجه داشته باشید که انجام این نوع جراحی نیازمند شرایط خاصی است.

نژادی توضیح داد: حداقل سن برای انجام تعویض مفصل زانو 60 سال است و عموماً به افراد جوان انجام این نوع جراحی توصیه نمی‌شود مگر اینکه فرد با مشکلات استخوانی جدی مواجه باشد یا اینکه زانوهای وی دچار انحراف باشند.

این متخصص ارتوپد در خصوص نحوه تشخیص انجام تعویض مفصل زانو به وسیله پزشکان توضیح داد: معمولاً پزشکان از طریق انجام تصویربرداری و تست‌های لازم تشخیص این نوع جراحی را انجام می‌دهند. همچنین گایدلاین‌های موجود و استفاده از کتب علمی و مرجع از جمله مواردی است که به پزشکان کمک می‌کند تا ببینند بیمار نیازمند انجام تعویض مفصل زانو است یا خیر.

وی با بیان اینکه در سال حدود 30 هزار تعویض مفصل زانو در کشور انجام می‌شود توضیح داد: متأسفانه با آغاز طرح تحول سلامت اولویت‌بندی در زمینه انجام این گونه جراحی‌ها صورت نگرفت که همین موضوع باعث رواج این نوع عمل جراحی شد.

نژادی در پایان گفت: خوشبختانه با آگاهی‌بخشی‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های جدی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته است رقم این گونه جراحی‌ها به یک سوم قبل کاهش پیدا کرده است و همچنین به بیماران نیز توصیه می‌شود از انجام این گونه جراحی‌ها بدون مشورت با پزشکان متخصص خودداری کنند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027845

وب گردی

وب گردی