جذب حداکثری دانشجویان ملاک تاثیرگذاری یک تشکل دانشجویی نیست

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تلاش برای کسب آمار بالا و جذب دانشجویان بیشتر ملاک میزان موفقیت و تاثیرگذاری یک تشکل دانشجویی نیست.

حسین سانیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی امسال ثبت‌نام دانشجویان ورودی جدید را برای عضویت در این تشکل، به صورت متمرکز انجام خواهد داد، هدف از انجام آن ثبت‌نام یکپارچه، جلوگیری از اتلاف وقت و جذب بهتر و بیشتر دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برای جذب دانشجویان در 4 بخش انجام می‌شود، گفت: در گام نخست و قبل از ثبت‌نام در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به تشریح فعالیت‌های بسیج پرداخته خواهد شد. همچنین روز اول و دوم، در 7 دانشکده ثبت نام دانشجویان ورودی جدید برای عضویت در بسیج دانشجویی صورت خواهد گرفت. جشن ورودی‌های جدید نیز بعد از محرم و صفر توسط دانشگاه برگزار خواهد شد که بسیج نیز در آن غرفه دارد. علاوه بر این اردوی تفریحی جذب دانشجویان دختر و پسر به صورت جداگانه، مختص ورودی‌های جدید نیز برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد استقبال از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: شهید انصاری از شهدای مدافع حرم که دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی بود،‌ وصیت نامه وی همراه نشریه بسیج دانشجویی و معرفی فعالیت‌های بسیج در یک بسته به دانشجویان ورودی جدید اهدا خواهد شد تا با فعالیت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی آشنا شوند.

وی بیان کرد: در دانشگاه سه قشر دانشجویی موافق با افکار و عقیده بسیج دانشجویی، قشر خاکستری و قشر مخالف با عقاید بسیج وجود دارد. بسیج دانشجویی اقدامات خود را متناسب با این قشر انتخاب می‌کند، قشر موافق پیش از ورود به دانشگاه نیز نگرش مثبت به بسیج دارد و تلاش ما بیشتر برای جذب و تثبیت این گروه است. قشر خاکستری جامعه دوم هدف هستند، در برنامه‌های متنوع در سال قصد تغییر افکار این قشر و جذب آنها را داریم، هرچند که در جشن ورودی‌های جدید با برخورد خوب و مناسب با دانشجویان در تلاشیم که تصاویر مثبت از بسیج در ذهن آنان حک شود.

سانیانی ادامه داد: بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در مواجهه با دانشجویانی که افکار متفاوت و ناهمسو با بسیج دارند، برای تغییر نگرش و مثبت کردن فضا تلاش می‌کنند. البته الزاماً تمام دانشجویان یک دانشگاه نباید جذب بسیج دانشجویی شوند، هدف فقط جذب دانشجویان در بسیج نیست، بلکه تاثیرگذاری بر افراد که جذب بسیج نشده‌اند را در دستور کار داریم؛ همچنین تولید محتوای فرهنگی و مناسب برای این دسته از دانشجویان را مد نظر قرار داده‌ایم. رویکرد اصلی بسیج تنها جذب دانشجو نیست؛ اما در راستای جذب آنان به این تشکل نیز تلاش می‌کنیم.

این فعال دانشجویی در پاسخ به پرسش که «چرا تشکل‌های دانشجویی در آغاز سال تحصیلی فقط به دنبال جذب دانشجویان هستند و در سال تداوم جذب ندارند؟»، بیان کرد: اقدام برای جذب یا تثبیت دانشجویان در مهر و بهمن بسیار پررنگ است؛ اما روند جذب دانشجویان معطوف به مهرماه نیست. مهرماه با آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان جدید مصادف شده؛ زمینه مناسبی برای جذب دانشجویان فراهم خواهد شد.

وی افزود: برخی از تشکل‌های دانشجویی در ابتدای سال با حجم بالای فعالیت، سعی می‌کنند دانشجویان بیشتری جذب کنند؛ اما در ادامه حجم فعالیت‌های آنان رو به کاهش رفته و تلاشی برای تثبیت افراد جذب شده صورت نمی‌گیرد. در حالی که تثبیت افراد و میزان تاثیرگذاری آن‌ها به مراتب از جذب اولیه مهم‌تر است.

سانیانی با بیان اینکه رویکرد این تشکل‌ها رویکرد انتخاباتی و پوپولیستی است، گفت: دانشجویی که جذب بسیج می‌شود باید در تمامی سطوح عقیدتی و فکری ارتقا پیدا کند. تلاش برای کسب آمار بالا و جذب جمعیت ملاک میزان موفقیت و تاثیر گذاری یک تشکل دانشجویی نیست.

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: خانواده‌ها برای عضویت فرزندانشان در تشکل‌های دانشجویی به‌‌ویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی حالت تدافعی دارند که نمی‌توان گفت این نگرش الزاماٌ اشتباه است، اگر دانشجویان در ابتدای کار ناپخته و بدون آگاهی کامل وارد کار تشکیلاتی و جذب تشکل‌های دانشجویی شوند، ممکن است ورودشان پختگی کامل را نداشته باشد و فعالیت‌ آنها از روی عقلانیت نباشد؛ پس حساسیت خانواده‌ها تا حدودی درست است. زمان شناخت دانشجویان از تشکل‌های دانشجویی برای افراد مختلف متفاوت است.

وی بر توان عملیاتی، اجرایی و محتوایی بالای دانشجویان دختر در تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از تشکل‌های دانشجویی از دانشجویان دختر استفاده مناسبی نمی‌کنند؛ اما بسیج دانشجویی افتخار دارد که به صورت گسترده از دانشجویان خانم در تمامی فعالیت‌های خود استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027882

وب گردی

وب گردی