جای خالی گفت‌وگو در جامعه/ جهت‌گیری نظام‌آموزشی از دبستان با توجه به کنکور است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر جهت گیری نظام آموزشی از دوران ابتدایی با توجه به کنکور برنامه ریزی و جهت‌یابی می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: این فعالیت در مجلس فرصت بزرگی است که دانش آموزان توانمندی و ظرفیت اجتماعی خود را افزایش دهند و هر چه قدر پیوند اجتماعی بیشتر شود ظرفیت علمی و ذهنی عمیق تر خواهد شد.

وی افزود: زندگی جمعی در فرهنگ ما بسیار توصیه شده است و بسیار تاکید شده است که این وجه تقویت شود. شکل گیری این اجتماعات در راستای فرهنگ دینی ما کار با ارزشی تلقی می شود. در سند تحول بنیادین که ساحت های متنوعی مطرح شده است.
برخی از این ساحت ها مثل ساحت زیستی بدنی، هنری و زیبا شناختی و ساحت علمی ساحت هایی هستند که می توان آنها را به صورت فردی پیش برد اما ساحت سیاسی الزاما از طریق اجتماع میسر می شود.

جای خالی گفت و گو در جامعه

حاجی میرزایی گفت: در مجموعه مسائل و مشکلات امروز جای فرهنگ گفت و گو خالی است که ایمنی بخش، تفاهم آور، صمیمت بخش و پشتوانه امینت ملی است.

وی گفت: خانواده ای که در آن گفت وگو وجود دارد از آسیب های اجتماعی مصون است. هیچ مسئله ای در کشور به صورت پایدار حل نخواهد شد مگر اینکه درباره آن و تبعات آن و راه حل های آن یک تفاهم نسلی شکل بگیرد. جامعه ای قادر است مسائل و مشکلاتش را حل کند که گفت و گو را به خوبی آموخته است.

وی افزود: این مجلس یک ارزش بزرگ ملی و راهبردی برای کشور به وجود آورده است. واگرایی در جامعه و تعارض در نقش ها، فرصت ها را به تباهی می برد و در این وضعیت چگونه می توان همدلی به وجود آورد ؟ بی شک گفت و گو یک ابزار اساسی برای تفاهم ملی است.

وی گفت: باید بپذیریم که گفت وگو برای ما اصل مهم و کلیدی است و مسئولیت داریم که سند تحول را تحقق ببخشیم. می خواهیم سند را اجرایی کنیم و سندی اجرایی خواهد شد که پیرامون او تفاهمی شکل گرفته باشد و به درک مشترک میان تمام ذینفعان دست یافته باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تا نتوانیم تقاضای موثری را نسبت به تعلیم و تربیت چند ساحتی دست بیابیم نمی توانیم آن را اجرایی کنیم. خروجی کار مورد توجه قرار می گیرد و نهایتا ارزیابی می شود که کار انجام شده یا نه! در این نگاه دو خطا وجود دارد.

وی گفت: جهت گیری نظام آموزشی از دوران ابتدایی با توجه به کنکور برنامه ریزی و جهت یابی می شود.

وی افزود: به عنوان مثال استارتاپ ها و گروه های کار آفرینی جهت گیری محیط دانشگاهی را متحول کرده اند.

وی گفت: نمی توانیم کنکور را برداریم و باید در کنار متقاضیان کنکور متقاضیان دیگری را تربیت کنیم و جهت گیری تعلیم و تربیت را به سمت خود جهت دهد.

وی افزود: باید فرصت های عادلانه تر تقسیم شود و سهم کیفیت برای همه یکسان باشد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027898

وب گردی

وب گردی