ضرورت تقویت رسانه‌‌‌های انقلابی/ نحوه عملکرد صدا و سیما بازنگری شود

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: بهتر است رسانه‌های انقلابی جداگانه عمل کنند و رسانه های ملی که آن هم زیر شاخه رسانه‌های انقلابی هستند برنامه عمومی بسازند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست نقد و بررسی عملکرد صدا و سیما، شفافیت در ساختمان شیشه‌ای رسانه ملی به همت بسیج دانشکده های حقوق و علوم سیاسی و علوم اجتماعی در دانشگاه تهران برگزار شد.

عبدالله بیچرانلو در این نشست درباره عملکرد رسانه ملی گفت: رسانه ملی شاید با کمک فناوری های دیجیتال پوشش دهنده تمام وقایع جغرافیایی ایران باشد اما به معنای هویت ملی مردم ایران نیست.

وی ادامه داد: مردم گمان می کنند صدا و سیما یک رسانه عمومی است که باید به انقلاب خدمت کند و و با ساخت برنامه های متعدد از تخصصی گرفته تا عامه به پیشبرد اهداف انقلاب کمک کند اما متاسفانه رسانه ملی فقط عنوان عمومی بودن را یدک می کشد.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: صدا و سیما، یک نهاد مردمی نیست و ای کاش رسماً اعلام کند که روابط عمومی و نهاد دولتی است. در این صورت تکلیفمان با رسانه ملی مشخص است؛ رسانه‌ای که صرفاً فقط برای کسب بودجه و تبلیغات تلاش می کند نه منافع عمومی مردم.

وی اذعان کرد: رسانه‌ای که ادعا دارد تاثیرگذارترین رسانه در کشور است، تکلیف خود را مشخص نمی کند و برای دریافت بودجه هر کاری می کند برای تامین هزینه هایش اسپانسر و هرگونه تبلیغاتی را قبول می کند بدون آنکه به عواقب فرهنگی و اجتماعی آن توجهی داشته باشد.

بیچرانلو به محتوای برنامه های صدا و سیما نیر انتقاد کرد و گفت: رسانه ملی جهت تامین بودجه برای کارمندانی که در روز شاید یک ساعت هم کار مفید نکنند به همگان این گونه بیان می کند که ذائقه مردم تجاری است و برنامه های تجاری عامه پسند است در صورتی که ذائقه مردم این گونه نیست و رسانه جمهوری اسلامی ایران با رفتار اشتباه خودش ذائقه مردم را به مصرف گرایی سوق می‌دهد.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کارمندان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جامعه شناسی ارتباطی و ارتباط با مردم را بلد نیستند و از نظر نرم افزاری علم روز ارتباط گیری با جامعه را ندارند. برای همین برنامه هایی که می سازند گاهی با شکست مواجه می‌شود و مخاطب چندانی ندارد و همین امر موجب می‌شود که برخی از افراد جامعه جذب شبکه‌های ماهواره‌ای شوند که خود در سال‌های گذشته آسیب های فراوانی را به همراه داشته است.

وی افزود: در روند انقلاب و بعد از آن جریانی که در پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذار بودند رسانه قوی نداشتند و برای اینکه گفتمان خود را غالب کنند، جامعه و پرورش آرمان‌های انقلاب را در رسانه ملی را به عنوان رسانه انحصاری در نظر گرفتند، در حالی که شاید بهتر بود رسانه های انقلابی جداگانه عمل کنند و رسانه های ملی که آن هم زیر شاخه رسانه‌های انقلابی هستند عمومی برنامه بسازند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: البته عادلانه نیست در دهه ۹۰ بخواهیم عملکرد ساختاری و چرایی شکل گیری صدا و سیما در دهه ۶۰ را قضاوت کنیم اما متاسفانه سازمانی که رویکرد کلان فرهنگی کشور را باید اداره کند خود دچار ضعف های بسیاری بوده و نقد ها و آسیب های فراوانی به آن وارد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027920

وب گردی

وب گردی