رفتار انسان تحت تاثیر محیط است

پژوهشگران درصددند دریابند که آیا خصایص اخلاقی افراد به موقعیت ها و مکان زندگی آنها بستگی دارد؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق تحقیقات جدیدی که بر روی کودکان چهار کشور انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بسیاری از رفتارهایی که از هر شخص سر می زند، ممکن است محصول شخصیت آنها نباشد؛ بلکه کاملا بستگی به این داشته باشد که هر کسی در کجا زندگی می کند.

«درسا امیر»، نویسنده اصلی این مقاله و انسان شناس دانشگاه «ییل» در این رابطه می گوید: ما تمایل داریم تا به خصیصه صبر به عنوان بخشی از ذات و شخصیتی که داریم نگاه کنیم اما تقریباً تمام آنچه که درباره نحوه رشد این رفتارها می دانیم ناشی از بررسی کودکانی است که در جوامع صنعتی زندگی می کنند.

این تیم ، کودکان بومی «شوار» را که در جوامع وحشی و آزاد متولد در حاشیه رود آمازون در اکوادور زندگی می کنند و به کشاورزی و باغبانی مشغولند را با همسالان خود از کشورهای هند، آرژانتین و ایالات متحده مقایسه کرد.

در یک آزمایش صبر به کودکان گفته می شد در صورتی که برای یک روز صبر کنند بین یک تا پنج آبنبات را می توانند از محققان بگیرند. برای بررسی میزان تحمل این بچه ها به آنها گفته می شد که از دو کیسه مجزا تیله های رنگی را انتخاب کنند. در یک کیسه تماما تیله های زرد رنگ وجود داشت که به ازای آن به هر کدام یک آبنبات داده می شد و در کیسه بعدی پنج تیله سبز رنگ که شامل هیچ آبنباتی نمی شد اما در کیسه دوم یک تیله قرمز بود که اگر کسی آن را به دست می آورد می توانست از یک تا پنج آبنبات را یکجا به دست بیاورد.

کودکان شوار از قبایل جنگل های بارانی نسبت به همسالان خود در کشورهای توسعه یافته، صبر کمتری نشان می دادند و بیشتر اوقات، ترجیح می دادند تا بلافاصله آبنبات را داشته باشند؛ پس به سراغ کیسه اول رفته و تیله های زرد را انتخاب می کردند که این انتخاب نشانه ریسک ناپذیر بودن و نداشتن صبر در امور و کارهایشان بود.

امیر می گوید: این همان چیزی است که انتظار داشتیم. با صنعتی شدن اغلب انسان ها به دنبال جمع آوری ملزوماتی مانند غذا و پول ذخیره هستند. شاید به همین دلیل ، بچه های جوامع صنعتی می توانند جسور تر باشند.

هنگامی که محققان با گروه دوم بچه های شوار که نزدیک به شهرها زندگی می کردند، همان آزمایش ها را انجام دادند، تفاوت چندانی در انتخاب گروه دوم کودکان شواری نسبت به کودکان کشورهای صنعتی دیده نشد.این بچه های شوار بیشتر مانند آمریکایی ها رفتار می کردند و کمتر شبیه همتاهای شوارشان در جنگل بودند.

این امر نشان می دهد که صنعتی شدن می تواند رفتار را به طرز چشمگیری شکل دهد و اگر محققان واقعاً بخواهند طیف گسترده ای از رفتارهای انسان را دریابند باید بر روی کسانی که در جوامع پیش رو صنعتی زندگی می کنند، بیشتر مطالعه انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027922

وب گردی

وب گردی