دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ از زیان‌دهی خارج شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ گفت: با وجود این‌که برنامه‌ریزی این دانشگاه برای سوددهی تا دو سال آینده بود؛ اما زودتر این اتفاق افتاد و واحد خارگ از زیان‌دهی خارج شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد قائدی درباره اقدامات این دانشگاه برای تأمین نیروی کار متخصص در حوزه دریانوردی و نفت اظهار کرد: ابتدا و در آغاز اجرای این ایده، اقداماتی درباره تأمین نیروی کار متخصص در حوزه دریانوردی و نفت انجام شد که هم دانشجو حین انجام کارورزی حقوق می‌گرفت و هم این‌که ۱۲ ماه کارورزی الزامی را انجام می‌داد و ۱۸ ماه حقوق ریالی و ۱۲ ماه حقوق دلاری هم دریافت می‌کرد و با تخصص و آموزش کامل به دانشگاه برگرداننده می‌شد.

وی افزود: شرکت‌ها نیز راغب بودند که خیلی بهتر این افراد متخصص را استخدام کنند؛ اما در دو سه ماه اخیر سازمان بنادر این اقدام را که دانشجو به این‌صورت بتواند روی کشتی‌ها برود و کارورزی انجام دهد، ممنوع کرد. خیلی تلاش کردیم که در این‌باره تفاهم‌نامه و قرارداد هم با سازمان کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش منعقد کنیم، حتی با نفتکش قراردادی هم امضا شد؛ اما از اواخر اردیبهشت که سازمان بنادر این قانون را وضع کرد، این طرح متوقف شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ درباره تمرکز این دانشگاه بر حوزه دریانوردی و حمل و نقل دریایی عنوان کرد: طرح یک رشته جدیدی را که اصلاً در ایران وجود ندارد، آماده کرده‌ایم و پروپوزال آن را نیز به شورای گسترش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کرده‌ایم. در خود استان بوشهر راه‌اندازی این رشته مصوب شده است و منتظر روال اداری و قانونی آن هستیم که به‌زودی مصوب شود و بتوانیم این رشته را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: قرار بود این رشته از مهر امسال راه‌اندازی شود و ما خیلی خوشبین بودیم؛ اما فکر می‌کنم روند آن اکنون طولانی‌تر شده است؛ چراکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز باید آن را مصوب کند. رایزنی‌هایی نیز با گروه تخصصی وزارت علوم در این زمینه داشته‌ایم و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

قائدی تصریح کرد: حمل و نقل دریایی همان رشته‌ است که مرتبط با دریانوردی است و بحث گسترش رشته ناوبری در همین راستا مطرح شده بود که در حال پیگیری است. هنوز چنین رشته‌ای در ایران نداریم و فقط در این دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد. به‌طور کلی رشته‌ای که هم قوانین دریایی و هم دریانوردی را توأمان داشته باشد و اشخاصی که هم قوانین مربوط به حقوق و بیمه حمل و نقل دریایی را بدانند در کشور نداریم و در این زمینه از وکلای خارجی استفاده می‌کنیم. در بررسی اولیه‌ که داشتیم، شاید حدود حداقل هزار نفر از مدیرانی که در سطح بالا هم هستند، مترصد این هستند که ترخیص شده و بتوانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ از راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: این یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد خارگ مسئولیت باشگاه را عهده‌دار است. واحد خارگ هنور نوپاست و در بحث پژوهش آن‌چنان تاکنون ورود نکرده بود و راه‌اندازی این باشگاه می‌تواند کمک خوبی به تقویت محور پژوهش در این دانشگاه کند.

وی درباره انجمن علمی دریانوردی این دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ چند سالی بود که حالت غیرفعال داشت، اکنون فعال شده و تمام فعالیت‌های مربوط به رشته‌های علوم دریایی از طریق این انجمن پیگیری و به انجام می‌رسد و دانشجویان همکاری بسیار خوبی در انجام اقدامات انجمن دارند.

قائدی در پاسخ به پرسش «آیا شناور هوشمند این دانشگاه تجاری‌سازی شد یا خیر؟» بیان کرد: به‌عنوان عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، این پیشنهاد را به استان داده‌ام؛ اما در بوشهر چند طرح اولویت‌دار دیگر هم بود که تمرکز روی آن‌ها قرار گرفت و اولویت شناور هوشمند در رده‌های آخر بوده و هنوز اقدامی برای تجاری‌سازی آن انجام نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ درباره بودجه سال آینده این دانشگاه و تمرکز بر کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای اظهار کرد: با وجود این‌که برنامه‌ریزی برای سوددهی تا دو سال آینده کرده بودیم؛ اما زودتر این اتفاق افتاد و واحد خارگ از زیان‌دهی خارج شد و به سوددهی رسید.

وی عنوان کرد: برای فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان و در راستای درآمدهای غیرشهریه‌ نیز در بودجه جدید مواردی دیده شده است و حدود ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه جدید از این طریق باید کسب شود که تقریباً حدود پنج درصد بودجه دانشگاه آزاد اسلامی خارگ را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027948

وب گردی

وب گردی