درخواست ۲۸ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از دادستان  / به ماجرای دروغ پراکنی‌ در رابطه با دختر آبی ورود کنید

۲۸ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در نامه‌ای به دادستان کشور، از وی خواستند به مسئله دروغ پراکنی‌های اخیر خبرآنلاین در زمینه انتشار اخبار دختر آبی ورود کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۲۸ دفتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در نامه از حجت الاسلام منتظری دادستان کشور خواستند به مسئله دروغ پراکنی‌های اخیر خبرآنلاین در زمین انتشار اخبار دختر آبی ورود کند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: ظاهرا با درج خبری توسط خبرگزاری خبر آنلاین مبنی بر محکومیت شش ماهه‌ سحر خدایاری موجی از بازتاب‌ها در جامعه شکل گرفت، اما با توجه به عدم تائید توسط مقامات ذیصلاح و رد چنین محکومیتی توسط سخنگوی قوه قضائیه کذب بودن این خبر روشن گشته است.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند: از لحاظ حقوقی، طبق تبصره چهار ماده‌ یک قانون مطبوعات خبرگزاری‌های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت‌های قانونی و جرائم و مجازات‌ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن هستند؛ همچنین مدیرعامل و نویسندگان و تهیه‌کنندگان مطالب خبرگزاری‌ها حسب مورد دارای همان مسئولیت‌هایی هستند که برای مدیر مسئول و نویسنده مطبوعات منظور شده است؛ لذا احکام و آثار قانون مطبوعات بر این خبرگزاری بار می‌شود.

همچنین طبق بند یازده ماده‌ شش همین قانون پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران ممنوع است و در صورت انتساب خبر مورد نظر به خبرگزاری نامبرده، ازآنجا که صحت آن تائید نشده و سقم آن تائید شده؛ از مصادیق مطالب خلاف واقع است و مشمول بند یازده این ماده قرار می‌گیرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: طبق تبصره‌ 2 همین ماده، متخلف از موارد مندرج در بند‌ها به مجازات‌های 698 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌‌شود و در صورت اصرار تشدید مجازات و لغو پروانه صورت خواهد گرفت، در نتیجه طبق ماده 968 قانون مجازات اسلامی هر فردی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند، محکوم به حبس خواهد شد. همچنین اگر با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم ازاینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود. ما تشکل‌های دانشجویی از شما تقاضامندیم تا از طریق همین موارد قانونی ذکر شده، به مسئله ورود کرده و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027957

وب گردی

وب گردی